Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Framstilling av oksygengass

Framstilling av oksygengass

Naturfagsrapport med illustrasjon.

Karakter: Godkjent

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
29.11.2003

Hensikt:

Å lage O2 (g) ved å varme kaliumpermanganat forsiktig opp.

 

Utstyr:

  • Gassbrenner
  • Stativ
  • To reagensrør
  • Gummislange
  • Vann
  • Kaliumpermanganat
  • Vernebriller
  • Fyrstikker
  • Trepinne
  • Kaliumpermanganat (KmNO4)

 

Fremgangsmåte:

Jeg satte opp stativet og plasserte gassbrenneren under. Jeg helte litt kaliumpermanganat i det ene reagensrøret og fylte det andre fullt med vann. Reagensrøret med kaliumpermanganat plasserte jeg skrått på stativet og satte tuten av gummislangen i åpningen på reagensrøret. Jeg fylte glasskaret med vann og satte reagensrøret med vann opp ned i glasskaret og satte den andre enden av gummislangen i åpningen av reagensrøret. Jeg tente på gassbrenneren. Jeg tok reagensrøret som nå var fylt med oksygengass opp og tente på en trepinne. Jeg tok den brennende pinnen i reagensrøret.

 

Tegning:

 

<bilde>

 

Resultater:

Kaliumpermanganat ble forsiktig oppvarmet og det andre reagensrøret ble fylt med O2 (g). Det oppstod gnist når jeg tok den brennende trepinnen i reagensrøret med oksygengass. Oksygengassen er meget god på å opprettholde ild. Det oppstod ingen lukt.

 

Konklusjon:

Det er mulig å framstille oksygen ved å varme opp kaliumpermanganat.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil