Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Hva er et kåseri?

Hva er et kåseri?

Et par stikkord om hva som kjennetegner sjangeren kåseri.

Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.11.2003
  • Kåseri er en tekst som er rettet mot en spesiell hendelse eller ting, den kan være morsom, trist osv.
  • de viktigste virkemidlene er: humor, overdrivelse, ironi og sarkasme
  • å fremme et synspunkt på en humoristisk måte.
  • Slutten og hoveddelen har en sammenheng med at på slutten går kåsøren tilbake til poenget som han hadde i hoveddelen.
  • I hoveddelen av kåseriet prøver kåsøren å framstille emnet eller saken på en uhøytidelig måte, gjerne sett fra ulike vinkler.
  •  

    Humor = noe som er morsomt

    Overdrivelse = en sak som er liten som blitt gjort stor

    Ironi = Noe man sier som man ikke mener

    Sarkasme = Spydig ironi

    Legg inn din oppgave!

    Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

    Last opp stil