Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Hong Kong

Hong Kong

Særoppgave om Hong Kong skrevet før landet ble gjenforent med Kina.

Sjanger
Særoppgave
Språkform
Bokmål


FAKTA

 

Areal: 1243 kvadrat km.
Hovedstad: Victoria (populært kalt Hong Kong City).
Byer: Kowloon, Tsuen Wan
Hong Kong har en av verdens fineste naturlige havner, Hong Kong øya er forbundet med Kowloon via undergrunns banen som går under sjøen, tunnel, og diverse ferjer. Hong Kong grenser til Kina(Shenzhen Special Economic Zone) i nord ved New Territorium.
Eksport: tekstiler, klær, elektriske artikler, klokker, armbåndsur, kameraer, plastprodukter etc. En stor del av Kina sin eksport og import går igjennom Hong Kong, og Kina sin spesielle økonomiske sone Shenzhen ligger bare 25 miles ifra.
Turisme er veldig viktig.
Myntenhet: Hong Kong dollar. 1HK dollar = 0.85 Nkr.

 

BEFOLKNING - BOSETNING

 

Innbyggertallet ble i slutten av 1989 beregnet å være 5,812,300 og omtrent 1.2 millioner bor på Hong Kong Øya, og 2.2 millioner, på Kowloon halvøya, i New Territorium og øyene utenfor. Dette gjør Hong Kong til et av verdens befolknings- tetteste område, med gjennomsnittlig 5330 innbyggere pr kvaderatkilometer. Omtrent 98 prosent av befolkningen er Kinesere, med en ikke-kinesisk befolkning på ca 116 000. Alle innbyggere i Hong Kong er nødt til å bære et identifikasjons kort på seg hele tiden. Besøkende er rådet til å bære identifikasjon med bilde på, som for eksempel førerkort.

 

Kinesisk og Engelsk er de offisielle språkene.Canton- esisk er vanskelig å beherske på grunn av sine ni toner, det er alikevel den mest vanlige kinesiske dialekten, men Mandarin, Shanghaisk og andre kinesiske dialekter blir også brukt. I de fleste butikker og restauranter kan somoftest betjeningen litt engelsk.

 

Befolkningen har økt fra 4000 innbyggere i 1841, til 1.6 millioner i 1941, og er nå kommet opp i ca. 5 812 300. De fleste vanlige mennesker i Hong Kong bor i ikke alt for store leiligheter i høye skyskrapere på minst 36 etasjer. Veldig rike folk bor i store eneboliger med store haver, men det er ikke så vanlig. Fattige folk bor i slummen, med dårlige hygieniske forhold. Skyskraperne ligger i grupper sammen, og har felles lekeparker og shopping sentre. Nyere områder har også felles svømmebasseng.

 

POLITISK SYSTEM - STYRESETT - RELIGIONER

 

Hong Kong er fortsatt en britisk kronkoloni, med en Guvenør utpekt av dronningen. Den nåværende Guvenør er Sir David Wilson. Til å assistere Guvenøren i utøvelse av sin makt er det to organer: Executive Council (kalt EXCO), og Legislative Council (kalt LEGCO). EXCO er rådgivende personer som møtes en gang i uken for å rådgi Guvenøren. LEGCO er ansvarlig for å holde lov og orden, og å kontrollere finansverdenen, de har møte en gang i uka. Førtito prosent av innbyggerne bor i statsfinansierte boliger.Det finnes både offentlige og private skoler, forutyen to universiteter. Gratis grunnskole ble innført i 1971 i offentlige skoler, og skoler med offentlig støtte. Cirka 25 prosent av elevene fra disse skolene, og ytterligere 50 prosent av elevene fra private skoler (uten offentlig støtte) fortsetter den videre skolegang. Det koster 3 HK dollar å besøke en lege, ta rønken, ha en laboratorie test, og å ordne en resept. Lokale innbyggere er gjenstand for mye press: overfylte leiligheter, bråkete naboer, og høye renter. Det er daglig konkurranse om taxier, plass på bussen, i butikker og restauranter. De fleste kineserne er buddhister, men konfusianismen og taoismen har også sine tilhengere. Hong Kong har over 400 000 kristne, og et mindre antall jøder, hinduer, og muslimer.

 

Finanssentrum

 

Kampen mellom Hong Kong er en kamp om å være finans- sentrum, men også om å være regionens viktigste senter for transport. De to bystatene kniver om å ha verdens travleste containerhavn.I 1989 så det ut til at Singapore for første gang skulle passere Hong Kong. Lam Hoi Ming i Hong Kong International Terminals Ltd. drog likevel seieren i havn. De endte med 4.46 millioner TEU, mot Singapores 4.36 millioner. Det er klare forskjeller i måten Singapore og Hong Kong tilrettelegger forholdene for videre vekst. Singapores myndigheter har engasjert seg sterkt i planlegging, drift og regulering, og har de siste tiårene bygget ut i forkant av markedet. Hong Kong er styrt av markedet, og kveles delvis av sin suksess. Ifjor høst ble det imidlertid lansert et omfattende program som skal redde Hong Kong. Et program for investeringer i ny havn, ny flyplass, og nye veiforbindelser er lagt frem. Budsjettet er i dag på 107 milliarder kroner. Blir programmet gjennomført vil Hong Kong havn kunne behandle 20 millioner TEU i året i år 2006- fem dager dagens kapasitet. Da vil Hong Kong ettertrykkelig befeste sin ledelse som suverent viktigste havn i regionen. Prisen er enorm, og igjen er det markedet som bestemmer. Hong Kongs regjering håper på opp til 50 prosent privat kapital til prosjektet- bare containerhavnen er budsjettert til mer enn 6 milliarder kroner. Spørsmålet et likevel om noen av investeringene kommer for sent. Kai Tak flyplass er idag den 6. travleste i verden . med 15 millioner passasjerer i 1989, og en vekstrate på 20 prosent årlig siste del av 1980-tallet. En ny flyplass står i fare for å komme etter at Kai Tak har nådd sitt metningspunkt, trolig en gang i første del av 1990-tallet.

 

NÆRINGSLIV

 

De to bystatene Hong Kong og Singapore ruster til finansiell Stillehavkrig. Hong Kong holder en god andreplass etter Japan som senter for handel og finans i Sørøst-Asia. Men Singapore drar innpå, og tjener på usikkerheten rundt Hong Kongs fremtid. Norsk næringsliv og shipping ser ut til å foretrekke utfordreren. Det er i Singapore de norske nyetableringene skjer. Sikrere politisk fremtid, bedre klima, "ordnede forhold" under semi-diktatoren Lee Kuan Yew trekker nordmenn til bystaten på sørspissen av Malaysia. Større multinasjonale selskaper sikrer dobbeltetablering. Ingen vil ennå avskrive Hong Kong den frie kapitalismens maurtue, som om syv år skal legges under styring fra det kommunistiske Kina. Kampen om sølvmedaljen i den finansielle Stillehavskrigen er nemlig ikke avgjort før den er begynt. Det er for tidlig å avskrive Hong Kong. Det kreves bare litt is i maven, mener en trassig skare av Hong Kong optimister. John Chan i Hong Kongs handel- og industridepartement, mener at spørsmålet om politisk usikkerhet i Hong Kong i striden med Singapore er feiloppfattet. -Det som står fast er at vi har en garanti for at vårt politiske system skal opprettholdes til midten av det 21. århundre. Hvilken annen nasjon har slike garantier? Spør han. For øyeblikket vurderer verdens store finans- institusjoner, og mindre investorer som vil ha en ha en bit av Asia-veksten disse garantiene. Det er ikke gitt at utfordreren . Singapore vil seire, om Hong Kong vil gjøre comeback, eller om det er plass for dem begge. Hong Kong er kanskje nede for telling, men vil ikke kaste hånkledet inn i ringen. -Vi må konkurrere. Men vi har alltid vært nødt til å konkurrere, sier John Chan. .

 

SOSIALE FORHOLD

 

En vanlig fabrikk-arbeider jobber 8 timer i uka, 6 dager i uka, og tjener omlag 6000 kr i måneden. Det meste er billigere i Hong Kong enn i Norge: mat, elektrisk utstyr, biler, tøy osv. Butikkene og shopping sentrene i Hong Kong pleier å åpne sent, og ha åpent lenge. For det meste har butikkene åpent fra kl.1000 om morgenen til ca. kl.2100 om kvelden. Mange av shopping sentrene holder stengt på søndag, men noen har åpent på søndag og stengt en annen dag. Hong Kong har mange templer, over 360. Templene har vakre dekorasjoner. De beste kulturelle forestillingene som er gratis, er: Kinesisk nytt-år som feires i februar, Drage-båt løpet i juni, den lanterne-opplyste midt-høst måne festivalen. Tidligere generasjoner kommer til live i Sung Dynasty Village. Der går grusveien under piletrær forbi håndtverkernes små hus og butikker i en autentisk kopi av Kinesisk landsby fra det 10. århundre. Der finnes folk som lager "noodles" v.h.a. sin akrobatiske kunst, og kostymert bryllups-seremoni slik det foregikk før. På den samme plassen finnes en middelaldersk restaurant, og et imponerende vox-museum som illustrerer hovedpersonene i kinesisk historie. Kinesisk instrumental musikk, Kanton og Peking opera utdrag, forskjellige typer av dokketeatre, folke-sanger og danser, akrobatikk, magi og kinesisk kunst blir vist på forskjelige forestillinger og utstillinger. . Hong Kong har mange små museumer og gallerier som er interessante, men ligger ofte på små steder. Hong Kong er stolt av "The Hong Kong Philarmonic Orchestra", stiftet i 1975. Orkesteret oppnår oppmerksomhet over hele verden. I løpet av konsert-sesongen har de gjeste solister og dirigenter. Den britiske komponist-dirigenten David Atherton er den musikalske lederen. I Hong Kong finnes det som i andre land mange idretts- grener. Det mest vanlige er tennis, svømming, bord-tennis, badminton, golf, jogging, krigskunst (Kung fu og skygge- boksing), og hesteveddeløp. Andre idrettsgrener kan være: dykking, surfing, seiling, og sykling. Disse er ikke så utbredt fordi forurensing gjør at mange foretrekker idrett til lands fremfor til vanns. Sykling er farlig på grunn av all trafikken, hvis det blir syklet andre steder enn på de små øyene.

 

EN REISE GJENNOM HONG KONG.

 

Nettopp Hong Kong blir valgt som reisemål fordi det er en rik koloni med internasjonale forbindelser. Mange av tingene vi kjøer i butikkene her hjemme blir produsert der. Hong Kong er en spennende britisk koloni som snart blir overdratt til Kina. I Hong Kong får du god mat, og det er et handleparadis. Etter at vi har landet, innkvarterer vi på et av de mange hotellene. Prisen varierer etter hvilke krav som blir satt til luksus og komfort. Første attraksjon er "The Peak Tram" et tog som blir drevet opp de bratte fjellsidene ved hjelp av en kraftig wire som loser et tog opp samtidig som et annet blir dratt opp. På The Peak kan du nyte utsikten ut over det meste deler av Hong Kong. På klare dager kan en også se litt av sør Kina. Middag blir deretter servert i et tårn som ligger på samme stedet. Derfra er det også mulig å nyte utsikten. Neste dag blir det en tur til Ocean Park, en gedigen forlystelses park som inneholder masser av aktiviteter for store og små. Den største attraksjonen er delfin showet. Det kan ikke beskrives, det må oppleves. Etter å ha vært innom aktiviteter som: Ocean Theatre, Atoll Reef, CINE 2000, Bird Theatre, og det store fuglehuset, så kan det være på tiden å prøve verdens lengste utendørs rulletrapp, eller kabelbanen. Etter dette kan en ta seg en tur i Water World som ligger ved siden av Ocean Park, og har minst like mange spennende aktiviteter. Middagen blir fortært på en av Aberdeens to flytende restauranter, som serverer velsmakende sjømat, og andre retter hvis noen ønsker det. . Den tredje dagen er satt av til å studere Kinesisk historie. Middle Kingdom er det rette stedet. Middle Kingdom er en park som gjenskaper 5000 år av Kinesisk historie. Der kan du få kjøpt stempel i stein med ditt navn inngravert på kinesisk, det kalles "chop". Du kan vandre igjennom dynastiene og se ting fra de periodene, eller se på når håndverkere lager ting med gamle metoder, for eksempel glass, papir, krukker osv. Showene som omhandler klesskikker og akrobatikk kan også besøkes av de som vil. Middle Kingdom har en fin restaurant hvor maten blir spist denne dagen. På fjerde dagen er det på tide å shoppe, Stanley Market er et billig marked hvor det går an å få kjøpt billig tøy, og sportsartikler. Etter dette kan det være aktuelt å dra til de store shopping sentrene for å kjøpe elektriske artikler, og merkevarer. Hvis det blir tid så kan vi vandre rundt i gatene for å handle ting i forretninger hvor det er mulig å diskutere prisene, før det blir middag på Peking House. Det er en restaurant som ligger i World Trade Center, og serverer sterk mat for de som liker det. På kvelden blir det en tur på et diskotek, eller oppleve Hong Kong by night. Femte dagen skal vi tidlig opp for å se når folk driver sin morgen trim ved å skygge bokse, det blir instruksjon. Senere på formiddagen blir det golf tur til Clearwater Bay Golf and Country Club, de som ikke vil spille golf kan enten slappe av, besøke et svømmebasseng, eller gjøre hva de vil. Ettermiddagen blir brukt til et besøk på Hong Kong Space Museum, som er en svær kuppel utenfor The Peninsula Hotel. Det skal være det mest moderne og spennende i verden. Hoved- . attraksjonen er The Space Theatre, som har en data-styrt Zeiss stjerne fremviser, 13 kanalers lydsystem og over hundre spesial effekt framvisere. Etter forestillingen kan vi studere utstillingen, og kjøpe suvenirer hvis det er ønskelig .Middag inntas på hotellet. På den sjette dagen skal vi til Sung Dynasty Village som er en rekonstruert gate fra 1000 år tilbake, den kostet 15 millioner HK dollar å bygge. Gata inneholder voksmuseum og restaurant i tillegg til forskjellige butikker og håndverkere. Middag blir spist på denne restauranten. Deretter besøker vi et tempel. På kvelden går vi på kino. Dette blir den siste dagen før vi reiser, og vi rekker en til den nordvestlige delen av New Territorium hvor Lok Ma Chau Lookout ligger. Det er det beste stedet til å få se et glimt av Kina. Vi rekker å handle litt før vi spiser middag, og pakker sammen. Vi setter kursen for flyplassen, hvor vi kan gjøre de siste innkjøpene før vi setter oss på flyet.

 

SMUGLING TIL KINA

 

Noen politimenn i Hong Kong var ute på spaningsoppdrag, da de oppdaget en stor, svart gummiballong. De så nærmere på den og det viste seg at gummiballongen inneholdt en Mercedes. Dette er smuglernes nye våpen, tror politiet. Bilen skulle transporteres under vannflaten i kjølvannet på en fiskebåt. Det er svært vanskelig å oppdage i mørket. Smuglingen til Kina er en lukrativ geskjeft, og metodene blir mer raffinerte. De raske båtene til smuglene får politiets båter til å virke som robåter. Dessuten virker det som smuglerne blir beskyttet av kinesiske myndigheter. I fiskebyene langs Hong Kong kysten står det oppstablet store mengder video- og fjernsynsapparater pakker i kertonger. De gråmalte racerbåtene ligger ved bryggene, ofte utstyrt med opp til fire sterke motorer og hundrevis av hestekrefter, med toppfart på 60 knop. Det er innlysende hva som finner sted, alle vet at varene skal smugles inn i Kina i ly av mørket. Problemet er at politiet står maktesløse. Selv om politiet tar opp jakten, så er båtene deres for treige. Ved enkelte tilfeller har politiet blitt kjørt i senk, og en politimann har mistet livet. Sigaretter og stjålne luksusbiler er de mest etter- traktede varene. Politiet i Hong Kong er sikre på at ikke bilene smugles inn i Kina uten at myndighetene vet om det, og ofte blir offentlige personer mistenkt for å ha bestilt bilene. En stor luksusbil har tre ganger så stor verdi i Kina som i Hong Kong. Hittil i år er 35 Mercedes og 48 Toyota Crown meldt stjålet. To politimenn forkledt som fiskere i en fiskebåt ble de satt i oppdrag å avsløre denne smuglertrafikken. De fulgte etter en båt med stjålne biler, men ombord befant det seg uniformert kinesisk grensepoliti. Med trussel om våpenbruk, og mens de var innenfor Hong Kongs territoralfarvann, ble fiskebåten tvunget med til Kina. Det er mistanke om at korrupt kinesisk grensepoliti, tolltjenestemenn, og marineoffiserer er innblandet, og beskytter smuglerligaene. Båtene har ofte med seg last tilbake, av og til flyktninger, narkotika, og i stadig større omfang kinesiske våpen til forbryterorganisasjonene i Hong Kong. De fleste båtene er registrert i Kina. Politistyrken i Hong Kong har ord på seg å være en av de beste i verden. Men moralen er synkende, ettersom ingen vet hvordan situasjonen blir etter 1997. Polotiet får også nye oppgaver, de vietnamesiske flyktningeleirene, samtidig reduseres antallet politimenn. Politiets anseelse er blitt svekket etter en del skandaler blant ledelsen. Den som hadde ansvaret for kampen mot sexforbrytelser, er selv tiltalt for å ha forsøkt å kjøpe seksuelle tjenester fra mindreårige. Den politimannen som ledet arbeidet mot korupsjon er dømt til fengsel nettopp for korupsjon. Flere av hans nærmeste medarbeidere er også pågrepet og vil bli tiltalt.

 

HISTORISK OVERSIKT - VIKTIGE ÅRSTALL

 

1938: Omtrent 500 000 flyktet fra Kina til Hong Kong.
1941(8. desember): Japanske styrker invaderte Hong Kong fra Guangzhou (sør Kina). Britene overga seg på Julaften.
1941: Det ble telt 1.6 millioner innbyggere i Hong Kong.
1946: Guvenør Sir Mark Young gjenopptok kontrollene ved slutten av 2. Verdenskrig.
1947: Det ble telt 1.8 millioner innbyggere.
1950: Stor-invadering av flyktninger ved fallet av Shanghai til kommunistene. Etter denne invaderingen beggynner Hong Kong’s tekstil industri å vokse.
1967: Den kulturelle revulusjonen i Kina fører til opptøyer i Hong Kong.
1971: En tyfon gir 288mm regn i løpet av en dag, og vind over 150 knop.
1972: Tunnelen under havna over til Hong Kong Island blir åpnet.
1978: Vietnamesiske flyktninger begynner å ankomme i en mengde av 600 om dagen.
1979: Undergrunnsbanen åpner.
1981: Det ble telt 5.1 millioner innbyggere, inkludert 34 506 Vietnamesiske flyktninger.
1981: 603 nye bygninger ble bygd, med et totalt brukbart areal på 3 186 514 kvaderatmeter.
1982: Britiske forhandlinger om framtiden til Hong Kong etter 1997 når kontrakten om leie av New Territorium går ut.
1984 (19.des): Kina og England undertegner en avtale om 1 framtiden til Hong Kong etter 1997.
1986 (5. des): Hong Kong sørger over Guvenør Sir Edward Youde’s død.
1987 (9. april): Hong Kong’s 27. Guverør, Sir David Wilson overtar kontoret. W

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil