Ut av deres kontrol

Kåseri om ungdom, musikk og flittig benyttede pop-fraser.
Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2003.04.07
Tema
Musikk

Okay, denne gangen velger jeg å plukke ut musikk til temaet. Ganske enkelt forklart, music is everywere! Jeg mener… tenk dere om, går det en eneste dag uten at dere hører det klinge i noen toner? Jeg tror i alle fall at det er helt umulig! Jeg hører det hver dag, nesten hele tiden. På radioen som står på badet når jeg dusjer, på bussen til skolen, i friminuttene på skolen på tv hjemme og på stereoanlegget på rommet. Det har til og med hendt, at jeg har danset litt glad rundt  i stuen på morgenen til en glad sang på radioen. Og da har jeg svingt meg så fælt at frokosten jeg holder i hånden går i gulvet.

Da blir mamma sint. Oops!… I did it again, sier jeg da.

 

Men bare så dere er fullstendig klar over det, så blir det ikke Britney eller Michael Jackson jeg skal skrive om. Nei, her blir det Eminem for aller arkene! For dere (voksne) begriper bare ikke hvorfor vi (unge) liker å høre på ham.

Og siden jeg tar meg så nære av det, vil jeg gå litt mer inn på akkurat det.

Slapp av, jeg skal ikke hjernevaske eller manipulere dere, bare gjøre et siste desperat forsøk på å prøve å få dere til å forstå. 

 

Spørsmål en: hvordan kan det ha seg at alle foreldre, unntatt de som er mellom tjue og trettifem år, skrur av eller ”demper” radioen hver gang han begynner å rappe?

Tror dere ærlig talt at små søte babyer med store blå øyne og smukk i munnen skjønner og lagrer disse ordene i hodet. Bare slapp av, deres første ord blir ikke ”bitch”.

Og uansett de litt eldre ung(dom)ene tar seg så ikke nære av disse ordene. Vi hører dem daglig på tv uansett.

 

Utbrudd en: Dere har ikke noe vondt av å høre på ham!

Innrømmelse en: Greit… han er ikke alltid like barnevennlig i munnen når har driver på med tekstene sine. Det blir gjentatte ganger hørt ord som bit…, motherf…., fu…, hel…, og da… og slike diverse ting. Og det er heller ikke så greit når han tar ecstacy på scenen når han opptrer. Men om dere syntes det er så veldig ille, er jeg lei for å legge en megafon til ørene deres for så å rope så høyt jeg kan ”våkne opp!” Se dere rundt! Se hvilken verden vi lever i.   Vi lever ikke i gamledager lenger! Der er ikke gårdsbruk med kuer som man må melke for hånd, det er ikke åtte unger som fredelig løper rundt i skogen og leker med hunden, og det er ikke familie middag en sen kveld hvor man spiser grøt på et bord laget av tykk eik.

    Det er gatevold. Narkotika. Alkohol. Voldtekter. Og media.

Og hvem er det som bringer ut denne grusomme sannheten. Den sannheten dere så gjerne vil verne og skåne familien deres for?    

Jo, det er Eminem!

 

Han facer verden i dag.

Og det er det vi ungdommer liker å høre på.

Grunn en: Fordi han tar ting vi finner bra.

Han tar opp ting vi ikke tørr si eller spørre om. Alle ungdommens stille stemme kommer ut gjennom hans munn med et smell!

Og det er dette jeg tror dere stusser sånn på. Fordi dere tror han skriver så mye dritt at vi blir helt påvirket. Men bare noe av dette er sant. Jeg for min del er helt i mot dopstyret hans, jeg mener det kunne vært foruten, han trenger ikke å ta dop på scenen foran masse fans. Og det er ikke greit at han slår folk i hodet med pistoler, uenig i det også.  Men om dere virkelig tror av vi tenker ”ja, det gjør Eminem. Kom så tar vi litt dop…” da kjenner dere oss ikke så godt. Jeg er ikke påvirket av ham.

Ikke på den måten.

 

Dessuten er Eminem en elsk og hat type.

Enten hater du ham!

Eller så elsker du ham…

Glad jeg er på den positive siden, ellers ville jeg virkelig HATET ham!

 

Han er sinnssykt dyktig, om man liker ham eller ikke, teknisk rå!

Dessuten skriver han tekster han selv har opplevd fra  sitt liv. Og det har han god evne til.

Han vokste opp i et drittstrøk. Han og moren flyttet hele tiden.

Han har gått gjennom en tøff periode med skilsmisse, og hans far forlot ham når han var liten baby.

En av sangene på hans nye album The Eminem Show, heter Cleaning out my closet. Et lite utdrag fra den, om hans far.

 

”I wonder if he even kissed me goodbye, no I don`t, a second thought  I just fucking wished he  would die!”

 

Og slike ting får nok hodene deres til å svirre. Men slapp av dere, for han er ikke bare slem tvers hjem. Han har en seks år gammel datter, - the light of his life, Hailie.

Det er dette vi liker å høre.

For mange barn kjenner seg igjen. Ja, der sa jeg det tenker jeg! Vi kjenner oss igjen i ham! Og det er nok noe dere ikke liker noe særlig det heller. Men uansett hvor mye dere prøver å skru ned radioen, klage på ham med oss til stede, eller nekte oss å høre på ham, så går det ikke! Han er ute av deres kontroll. He`s everywere! Og det er ikke noe dere kan gjøre med det! For vi liker nemlig ”shiten” hans. Deal with it!

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst