Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Napoleon Bonaparte

Napoleon Bonaparte

Meget kort om Napoleon.

 

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
16.03.2003

Npoleon Bonaparte ble født 1769 i Ajaccio. Familien var opprinnelig fra La Spezia-området i Italia men, reiste til Corsika på 1500-tallet.

Det egentlige navnet var Buonaparte. Han var ganske lav , så han var en stor liten mann.

 

Revolusjonen hadde ført til store konflikter mellom folk, så det var nesten umulig å bli enige hvordan de skulle styre landet.

 

Frankrike var også nesten alltid i krig med andre land, det gjorde generaler til viktige personer. Den største og mektigste av dem het Napoleon Bonaparte.

 

I 1779 gjorde to politikere og Napoleon et statskupp som ble det aller siste statskuppet. Nesten alle håpet på at Napoleon skulle føre revolusjonen videre til seier. I mange år kriget Napoleon mot andre land, og det endte alltid med seier. De landene han overtok satte han sine brødre til å herske over, f.eks. Østerike og Spania. I Spania overtok han både flåten og alt militært utstyr.

 

På denne tiden kronet han seg selv uten pavens velsignelse. I mange år var Napoleon uovervinnelig, helt til han prøvde å ta over England og Russland. Der tapte han stort.

Mot England mistet han både den Franske og den Spanske flåten.

 

Russland var han egentlig på lag med,men han angrep Russland allikevel. Russerne var ganske smarte, de brukte en taktikk som heter "Den brendte jords taktikk". Det vil si at de brendte opp alle landsbyer, åkre og andre matlagre.

 

Så kom vinteren som er ganske hard i Russland, og Napoleon mistet mange tusen mann,men han kom seg tilbake til Frankrike hel-skinnet.

 

I oktober 1813 hadde Strbritannia,Russland,Østerrike og Sverige gått sammen får å angripe Frankrike.Her ble han slått i slaget ved Leipzig og tvunget til å abdisere av senatet i 1914.  Etter det fikk han øya Elba som eget rike. Han vendte tilbake i 1815 og gjenopprettet sitt keiserdømme som varte i 100 dager.  I slaget ved Waterloo led han sitt endelige nederlag mot, England, Preussen og Østerrike. Han ble arrestert og dømt til å bo på en liten øy som heter St.Helena like ved Afrika. Der døde han i 1821. 

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil