Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Uruguay

Uruguay

Fakta om Uruguay.

Sjanger
Særemne
Språkform
Bokmål
Lastet opp
25.02.2003

Styreform. Republikk.

 

Administrativ inndeling. 19 departementer.

 

Forsvar. Frivillig militærtjeneste. Styrketallene var 1997 for hæren 17 600, for marinen 5000 og flyvåpenet 3000.

 

Natur. Overveiende lavland. Småkupert bakkeland i sentrale områder, høyeste punkt er Cerro de las Animas 540 m o.h. Mot vest senker landet seg svakt fra Cuchilla Grande mot Río Negro.

 

Klima. Relativt fuktig, subtropisk klima med nedbør til alle årstider. Middeltemp. hele året 16 °C i Montevideo, 1010 mm nedbør.

 

Befolkning. Årlig befolkningsvekst var 1992–97 0,7 % og middellevealder 77,5 år for kvinner og 70,9 år for menn (1994). 90 % av befolkningen av europeisk (særlig spansk og italiensk) herkomst, de øvrige mestiser, svarte og mulatter. Tettest bosetning omkring Montevideo.

 

Næringsliv. Jordbruk med stort husdyrhold. Det dyrkes korn, mais, ris, linfrø, tobakk og sitrusfrukt. En del fiske. Ubetydelige mineralforekomster. Næringsmiddelindustrien er velutviklet med produksjon av kjøtt- og meieriprodukter, frukt, vin og tobakksvarer. Ellers tekstil-, beklednings-, metall- og sementindustri; petroleumsraffinering. Turisme.

 

Eksport. domineres av varer fra landbruket: tekstiler, levende dyr, kjøtt og kjøttvarer, huder og skinn. Viktigste importvarer er råolje, maskiner og transportmidler, kjemiske produkter og metaller. Viktigste handelspartnere er Brasil, Argentina, Tyskland og USA.

 

Samferdsel. Godt utbygd veinett. Jernbanenettet (ca. 3000 km) har forbindelse til Brasil og Argentina. Stor utførsel av landbruksvarer over havnen i Montevideo. Elvetrafikk på Río Uruguay. Største lufthavn er Carrasco, utenfor Montevideo, med stor internasjonal trafikk.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil