Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Religioner i Japan - Shintoismen og Buddhismen

Religioner i Japan - Shintoismen og Buddhismen

Kort om Shintoismen og Buddhismen, Japans to mest utbredte religioner.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
12.02.2003

I Japan er religionene Shinto og buddhisme mest utbredt. De to opprinnelig ulike religionene har gjennom tidene vokst seg sammen og fremstår nesten som en og samme religion. dette er kun for ufostående. japan benytter begge reilgionene ettersom hva skalgs seremoni eller høytid som står for døren. Japan har sin egen form for religiøsitet, de har et nærmest estetisk forhold til sin religion.

 

Shintoismen

Shintoismen er Japans eldste og grunnleggende tro, som deres liv er bygget opp over. det er en national tro, religion, fedrelandsånd, nationalkultur, skapende livsprinsipp, moralregler, kunst og familiens leder. Før buddhismen ble innført i Japan var shintoismen den største religionen.

 

Grunntanken i Shintoismen er at alt levende er besjelet; fjell, trær, sjøer, elver osv. og ovenfor disse kreftene skal mennesket ha en ærbødig og respektfylt innstilling. I følge shintoismen er det kun En høyeste Gud, og under denne ene, mange andre guder

 

Synd og skyld spiller liten rolle i Shinto, i verste fall kan en bringe skam over seg selv, fordi en ikke gjorde som en burde...

 

I shinto har de mange ritualer, og mange av disse er knyttet til temaet fruktbarhet. Gjennom ritualene ønsker de å fremme vekst og motvirke skadelig innflytelse. Denne tilbedelsen skal hjelpe hver enkelt til framgang, både materielt og åndelig. Og hvis man har lyst å vite noe om framtiden, om lykke og helle, er det bare å henvende seg til guddommene, og engasjere dem i sin sak.

 

LÆRE: den første Japanske keiser og hans dynasti blir betraktet som Guds etterkommere. Derfor forventes at enhver borger må vise absolutt trofasthet mot keiseren. alle må vise forfedrene respekt, foreldrene kjærlighet og ehnsyn, og elske barnene. Alle må være oppriktige i tanke, ord og gjerning. Den, som er oppriktig og ren, og som oppsender inderlige bønner, når Gudsrealisation. Menneskene må hjelpe hverandre uten hensyn til nationalitet, språk, vaner og kultur og leve i innbyrdes fredfylt glede. ved ders oppførsel å vise, at de er brødre. det er altså en meget nestesterk religion...

I tillegg er det masse lover +++.....

 

Buddhismen

Buddhismen ble innført i Japan fra den koreanske halvøy i midten av det 6. århundre, og var de første hundre år sterkt påvirket av den koreanske buddhismen. Buddhismen ble offisielt nasjonalreligion under prins Shotoku (592-622), men var en religion for overklassen. I denne perioden fortrengte den gradvis shinto. I løpet av den 7. århundre kom buddhismen gradvis til å prege landet.

 

Buddhismen lærer gjennom fortellinger om Buddhas liv, om hvodan man kan bli fri fra å gang på gang bli gjennfødt til et plagsomt liv på jorden. Man kan gjøre seg fri ved et nøysomt liv. Noen rettninger i buddhismen legger man vekt på å leve så enkelt så mulig.

I Japan har de den type buddhisme som kalles Mahayana: Særtrekk: Boddhistvaen er deres religiøse ideal. Alle kan oppnå frelse. Eksistens av mange buddhare både fortidige og framtidige.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil