Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Snus

Snus

Litt om snus og dets skadevirkninger.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
30.05.2002
Tema
Tobakk

Snus er finmalt tobakk i pulverform. Det finnes tørr snus og våt snus. Tørr snus blir kalt nesesnus, og våt snus blir kalt munnsnus. Munnsnusen er vanlig i de skandinaviske landene. Våt snus inneholder vann og selges og oppevares derfor i esker. Snus og skrå blir også kalt spyttetobakk.

Snusens historie
Snusens historie er gammel og går helt tilbake til det franske hoff i Katarina av Medicis tid. Snusdåser av gull og sølv var ofte fyrstenes gave til hverandre.

 

Men først på 1800-tallet ble snusen vanlig i Sverige. De tre første fabrikkene var i Göteborg. Siden den gang har det kommet mange fabrikker i Sverige. I Norge finnes det der i mot ingen fabrikk enda. Sverige eksporterer nesten bare til Norden og USA først og fremst fordi snusen har blitt ulovlig i alle EU-land uten om Sverige og Danmark.

Snus inneholder
Mørke og sterke tobakksorter.
Denne tobakken blir tørket og malt, den blandes med vann, salt smakstoffer (krydder, parfyme, glyserin og kalsiumbikarbonat) snusen inneholder også pottaske. Snusen blir da en fuktig, mørk masse. Snus er sterkt alkalisk, surhetsgraden er høy og ligger på mellom 8 og 9,5.Dette viker etsende på tannkjøttet.

 

De små skadene
Pågrunn av at snus virker etsende på tannkjøttet, får man ved bruk av snus små sår og tydelige sprekkdannelser i tannkjøttet. Det kommer ubehagelig lukt fra munnen. Har du bare snust rundt et år forsvinner disse skadene i løpet av et par ukers tid. Har man der i mot snust i mange år, forsvinner disse skadene ikke. Ved å snuse risikerer man å bli nikotinforgiftet, da føler man seg uvel, og skjelven. Man blir blek, kaldsvetter og må kaste opp.

 

Skadene i tannkjøttet
Man får lett betennelse i tannkjøttet ved bruk av snus. Tannkjøttet reagerer med å trekke seg unna tennene. Tannhalsen er normalt dekket av tannkjøttet. Når man snuser kommer tannhalsene til syne. Dette medfører lett "ising" i tennene.

 

Har man snuset så lenge at tannhalsene har blitt synlige er det for sent. Tannkjøttet vil ikke gå tilbake til det normale hvis man slutter å snuse. Tannhalsene forblir lange og blottet, Ved videre snusing kan snusen gå løs på festet for tennene, og tennene kan rett og slett løsne.

 

Snus og sport
Mange unge idrettsutøvere snuser seg ut av form. Det er fordi nikotinet i snusen gjør at blodårene trekker seg sammen. Da øker motstanden mot blodstrømmen og blodtrykket stiger. Høyt blodtykk belaster hjertet ekstra, og man får følgelig dårligere kondis .Særlig inntatt snus like før eller under konkurranse fører til at hjertets pumpekapasitet blir mindre. Nervesystemet er følsom mot nikotin. Det er derfor man får snusrus, nikotinet reduserer impulshastigheten i nervene. Refleksene blir langsommere.

 

Ulemper med og snuse
* Svakere muskler
* Redusert muskelmasse
* Nedsatt utholdenhet i musklene
* Mer smerter i musklene i trening og konkurranse
* Oftere krampe
* (Kreft)
* Snus har et høy innhold av kreftfremkallende nitrosaminer
* Snuseren risikerer dermed å få kreft i munnhulen.
* Kreften i munnhulen oppstår der "prisen" blir lagt.
* Hvite flekker og store sår i munnhulen kan være forstadiet til kreft.
* Snus øker sjansen for kreft i andre organer i kroppen. På grunn av det høye innholdet av kreftfremkallende stoffer.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil