Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Abba

Abba

Dette er et musikkprosjekt om Abba. Her får du historien til Abba og informasjon om de fire gruppemedlemmene.

Sjanger
Særoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
27.05.2002
Tema
Pop


Forord

 

Jeg har valgt å skrive om Abba fordi at jeg syntes at Abba er en sinnsykt bra pop gruppe. Abba har gjennom tidene skapt en utrolig bra musikk, og selv og dette et en gammel gruppe, så tror jeg at mange liker den godt enda!!

 

Gjennom denne tiden jeg har hatt på å jobbet med dette prosjektet har jeg fordelt stoffet. Først fant jeg stoff, så bearbeidet jeg det stoffet jeg fant, og så finpusset jeg det. Jeg syntes det var ganske vanskelig å finne ut hvilken gruppe jeg skulle velge, men tilslutt stod det skrevet med stor skrift inne i hodet mitt, ABBA!

 

Jeg føler at jeg har lært veldig mye mer om en kjempe suksessfull gruppe, og det har faktisk vært veldig interessant og lærerikt! Jeg kan selvfølgelig ikke skrive at det har vært kjempe lett, og ”no problem” å jobbe med dette prosjektet, for det har det ikke! Men allikevel har jeg klart å jobbe meg gjennom det, og ferdig med det!


 

<bilde>

Biografi

 

Benny Anderson og Björn Ulvaeus møttes en gang på en fest. Benny Anderson var med i det svenske bandet Hep Stars, og Björn Ulvaeus var med i folkemusikk gruppen Hootenanny Singers. Hootenanny Singers hadde en gang lagd i stand en fest, og hr var Hep Stars invitert. Det var på denne festen at Benny og Björn møttes. De fant fort ut at de hadde mye til felles. Seinere samme sommeren møttes de igjen på en fest, og de bestemte seg for å begynne å skrive sanger sammen. Med hjelp fra Björns far, fraktet de alle instrumentene sine til kontoret til Björn, midt på natten. Resultatet av dette var singelen ”Isn’t it easy to say”. Denne sangen ble seinere spilt inn av Hep Stars. Nå hadde de første kornene blitt sått i bandet Abba.

 

I 1969 sluttet Benny i Hep Stars, og Björn og Benny kunne da skrive flere sanger sammen. De fikk en mann ved navn Stig Anderson til å være mangaren deres, og da var det bare til å begynne. Den andre låten de lagde sammen het ”Hej gamle man”, og den ble spilt inn av deres forloveder, Agnetha Fältskog og Anni Frid (Frida) Lyngstad. Dette var første gang Abba var sammen.

 

Frida hadde vært en innspillende artist siden 1967,og hun møtte Benny da hun var på kabaret i Malmö i mars 1969.

 

Agnetha hadde også vært en suksessfull solo artist, og hun forelsket seg i Björn under et Tv- show som de begge deltok i.

 

I juli 1971 giftet Agnetha og Björn seg. Høsten samme år, begynte Benny og Björn som hus produsenter på Stig Andersons plateselskap, Polar.

 

Våren 1972 var det bestemt at alle fire skulle samarbeide sammen igjen. Det var da den første singelen kom ut, ”People need love”. Dette ble egentlig en suksess, for de kom inn på Top 20 hits i Sverige. Etter denne suksessen begynte de å spille inn et helt album sammen Februar 1973 tok de del i den svenske Grand prix, og her deltok de med sangen ”Ring ring”, som Benny, Björn og Stig lagde. På denne tiden var også Agnetha gravid meg henne og Björns første barn, Linda.

 

Alle i gruppen skjønte at de ikke kunne kalle seg for ”Björn & Benny, Agnetha & Frid”, så de kalte seg Abba. Dette fordi at det var forbokstaven i hver av de sine navn, hvis du skjønner!!

 

I 1973 lagde Björn, Benny og Stig en ny låt som Abba skulle delta i den svenske Grand prix med, og denne gangen het sangen ”Waterloo”. Ikke nok med at de vant den svenske Grand prix, men de vant også den store finalen i England i 1973... Dette ble en stor hyllest til Abba. ”Waterloo” singelen ble nå den første store hiten deres. Sangen ble populær overalt i hele verden.

 

Høsten og vinteren i 1974, og i begynnelsen av 1975 turnerte de i Europa, men de spilte også inn et album, som de kalte Abba. Det var med den tredje singelen fra dette albumet, at de hadde en stor UK hit, og sangen het ”SOS”. Denne var forfulgt med singelen ”Mamma Mia”, som ble den første UK hits nummer 1 siden „Waterloo”. „Mamma Mia“ og sangen „I do I do I do I do I do” gav Abba tilbakeslag i Australia.

 

I 1976 kom Abba med singelen “Fernando”, som var en var de mest suksessfulle Abba låtene noen gang. Samme måned som de spilte inn albumet ”Arrival”, kom ”Fernando” som nummer 1 overalt. Albumet hadde blitt bygd på låten ”Dancing Queen” som kom ut i august 1976. Abbas mest selgende singel, ”Dancing Queen” var også den eneste som ble nummer 1 på US listen av alle deres singler. Neste singel fra ”Arrival” albumet het ”Money money money”, men denne var ikke like populær som “Dancing Queen”. Så kom singelen ”Knowing me, knowing you”, og denne var nummer 1 på UK listen i fem uker.

 

Abba reiste på tur til Australia i 1977, og da begynte de på en film, Abba- the movie. Denne ble en stor suksess i filmverden i 1978.

 

Tilbake i Stockholm, begynte Björn og Benny å skrive sanger igjen. Mars 1977 kom albumet, Abba- the album. Den store singelen fra Abba- the album het ”Take a chance on me”, dette var også en superhit. Bombe det da!

 

Abba var fort tilbake i studio igjen for å spille inn nye låter. Første resultatet var ”The summer night” singelen, som kom ut i september i 1978. I januar 1979 kom enda en ny singel, Chiquita, og dette var den største singelen i 1979. Så begynte innspillingen av enda et nytt album, ”Vouslez- Vous” het dette.

 

Høsten 1979 reiste gruppen på til Canada, Usa og Europa, mens de samtidig gav ut den nye singelen ”Gimme! gimme! gimme!(A man after midnight)” Turen deres endet i Irland i november, og da gav de ut singelen ”I have a dream”

 

Et nytt år, betydde et nytt album, og det var 1980. I februar var Abba tilbake i studio. Men ikke før i juli kom singelen ”The winner takes it all”, som ble nummer 1 i Belgia, i Nederland og på Uk listen. Neste singel ut var ”Super Trouper”. Dette var den siste av Abbas ni nummer 1 sanger på UK listen. Dette er noe bare

The Beatles, Elvis Presley og Cliff Richard har klart før.

 

I februar 1981 kom den triste nyheten, Benny og Frida skulle skilles. Men ifølge Agnetha og Björn hadde Benny og Frida sagt at dette ikke ville påvirke badet, så gruppen begynte å spille inn et nytt album. Dette ble dessverre det siste albumet Abba spilte inn sammen, så Benny og Frida tok feil!!!

 

I desember 1081 kom singelen ”one of us” ut, og denne kom fra det nye albumet ”The Visitors”. 1982 ble Abbas siste år sammen. Dette året lagde det et dobbel- album. Men kun to singler kom ut fra dette dobbel- albumet. Det var da sigelen ”The day before you came” kom ut at det kom flere reaksjoner fra folk. Denne låten ble kun nummer 32 op UK listen, men den kom ganske høyt opp i Sverige, Norge og Nederland. Men i Belgia ble den nummer 1. Den aller siste singelen til Abba var ”Under attack”, og den kom ut i desember i 1982.

 

På denne tiden følte medlemmene at det var på tide å avslutte karrieren og gjøre noe annet en stund. Men de har aldri spilt inn noe nytt sammen siden.

 

Etter noen år, da det hadde utviklet seg noe popartister, kom samlealbumet ”Abba Gold”. Her finner man alle mulige snadder Abba låter. Dette albumet kom ut i 1992, og har vært det Abba albumet som har vært bestselgende noen gang...

 

 

Ring, Ring (Bara Du Slog En Signal)

Benny Anderson,Björn Ulvaeus,Stig Anderson

 

Tyst och död är telefon
Står där nästan som ett hån
Inte ringer du och säger "Älskling" nu som du gjorde
Allting är så tyst mot förr
Ingen knackar på min dörr
Det som lockar mig frestar inte, nej, som det borde
Inget rorar mig just nu
Ingen annan bara du! åh

Ring ring! Bara du slog en signal
Ring ring! Tystnaden är så total
Ring ring! Skingra den oron som mal
Om jag fick en signal, tog jag ett språng
Hjärtat gjorde en volt, ding-dong bing-bong!
Om du ring-ring-ringde en endaste gång!
Om du ring-ring-ringde en endaste gång!


Att en telefon kan va'
Lika tyst varenda dag
Om det vore så, det var nåt fel ändå, men desvärre...
Om den bara sa ett knyst
Om den inte blott var tyst
Om jag fick nån lön för nån enda bön av vå Herre!
Inget rorar mig just nu
Ingen annan bara du! Åh

Ring ring! Bara du slog en signal
Ring ring! Tystnaden är så total
Ring ring! Skingra den oron som mal
Om jag fick en signal, tog jag ett språng
Hjärtat gjorde en volt, ding-dong bing-bong!
Om du ring-ring-ringde en endaste gång!
Om du ring-ring-ringde en endaste gång!

 

 

Anni Frid Lyngstad

 

Anni Frid Lyngstad er faktisk født her i Norge, et sted nært Narvik, 15. november 1945. Alle kaller henne Frida, for det bli for langt å si Anni Frid hele tiden.

 

Foreldrene hennes, Alfred Hasse og Synni Lyngstad bodde begge i Norge. Alfred måtte ut i krigen, men han lovde å komme tilbake slik at han kunne gifte seg med Synni. Det han ikke visste var at Synni var gravid med hans barn. Etter to år hadde ikke Alfred enda kommet, så 21 år gammel flyttet Synni over grensen til Sverige. Det var jo en skam at Synni hadde fått barn utenfor ekteskapet, særlig når faren var tysker. Så da hun flyttet til Sverige visste ingen som bodde på denne nye plassen noe av dette.

 

Det var mormoren som lærte Frida å synge. Så da hun var 11 og 13 år, sang hun profesjonelt i et danseband på en restaurant i Eskilstuna. Der måtte hun faktisk lye om alderen sin, for hu var nemlig tre år under aldersgrensen for å komme inn dit.

 

Seinere begynte Frida å synge i et stort band som ble ledet av Bängt Sandlund. En annen mann som var med i dette bandet var bassisten Ragnar Fredrikson. Etter en stund i bandet bestemte Ragnar og Frida seg for å starte et eget band, Anni Frid Four, og dette ble en større attraksjon i Eskilstuna på sekstitallets første halvdel. Samtidig ble Frida og Ragnar mer enn gode venner. De giftet seg og fikk to barn. Hans i 1963 og Liselott i 1967. Frida var kjempelykkelig og fornøyd med livet sitt, selv om hun måtte opptre om kveldene av og til. Hun vant lokale talentkonkurranser som ”Nya Ansikten”. Hun fikk også opptre på det populære tv- programmet ”Hyllands Hörra”.

 

Det var tydelig at hvis Frida ville ha bedre innspillingsmuligheter, måtte hun flytte til Stockholm, sentrum for det svenske musikk livet. Hun lagde et album og mange singler for svenske EMI, og hadde en mange måneders lang turné på restauranter og i folkeparker.

 

Etter hun hadde forlatt familien, bosatte Frida seg i hovedstaden (Stockholm), der opptrede hun på nattklubber sammen med Charlie Norman. Under et Charlie Norman show (kabaret) i Malmö, møtte Frida Benny Andersen. Han var der med gruppen Hep Stars, som han da var en del av. Frida og Benny ble fort mer enn bare venner.

 

Her er noen av Fridas solo album:

 

Frida 1971

Min egen stad 1972

Frida ensam 1976

Something’s Going On 1982

Shine 1984

På egen hånd 1991

 

 

Björn Ulvaeus

 

Björn Christian Ulvaeus ble født i Göteborg 25 april 1945. Familien hans flyttet til Västervik på østkysten i 1951.

 

Björn fikk sin første gitar da han var 11 år, og begynte å spille primitive tolkninger de enkle skriffe- låtene som da var populær i Europa, og fulgte så den engelske populære musikken som ble til jazz.

 

Det var hans musikkelskende mor som først fikk han til å spille. Den første gruppen Björn var med i het ”The west bay singers”, som var Västervik oversatt på engelsk. Gruppen deres ble dannet med Björn og tre skolekamerater. Musikklærerne hadde oppmuntret de litt også. De hadde den amerikanske populære gruppen ”The kingsten trio” til forbilder.

 

Sommeren 1963 lånte de en gammel Volvo, og de kjørte for å utforske Europa. Selv om de bare var amatører, tok de med seg instrumentene sine. Da det hadde kommet hjem, fant de ut at Björns mor hadde meldt de på en talent konkurranse som var sponset av Sveriges radio. I denne talentkonkurransen var Frida også en av artistene.

 

Stig Anderson var en mann som i 1963 hadde dannet et plateselskap, Polar music, sammen med en velkjent mann ved navn Bengt Bergnhag. Stig og Bengt leitet etter et svensk band som sang på svensk. Det var da de fant ut at ”The west bay singers” skulle prøve spille hos dem. Bengt og Stig var virkelig imponert av dem. Selv om ikke ”The west bay singers” ikke sang så mye må svensk var det greit, men Bengt og Stig klarte å overtale dem til å synge på svensk under en talent konkurranse. Tilslutt klarte Bengt og Stig til og med å få dem til å bytter navn til ”Hootenanny Singers”, for dette klang mye mer amerikansk.

 

Under de neste to årene klarte ”Hootenanny Singers” å bygge opp en liten karriere. De turnerte i Sverige, og var ofte på tv og radio. Det var faktisk mange andre land som også likte dem.

 

Men som alle menn må, måtte se i militæret. Det ble permisjon for bandet. Men de øvde litt i militæret også, de opptråde til og med med sangen ”Green, green grass of home” på en svensk versjon. Det ble faktisk en hit.

 

Etter militæret, begynte de å studere. Björn kom inn på Stockholms universitet, imens de andre kom inn i Göteborg. Selv om Björn studerte, jobbet han likevel med musikk. Han jobbet hos Polar Music. Snart kom studeringen litt ut på sidelinjen, og han fant seg mer og mer til rette i musikk verden.

 

I 1966, da Björn var på fest med ”Hootenanny Singers” møtte han Benny Anderson. Dette var innledningen til hans vennskap med Benny som i egenskap av gruppens keyboardspillere kunne bli musiker på heltid.

 

I 1967 begynte Björn å lage solo singler samtidig som han var i studio og hadde innspillinger med ”Hootenanny Singers”. Hans solo singler var svenske versjoner av amerikanske slagere. Björn fortsatte med dette, og ble samtidig lei av ”Hootenanny Singers”.

 

Benny tilbød han å være gitarist på en ”Hep Stars” turné, og Björn takket med glede ja. Dette var begynnelsen på det hele…

 

Benny og Björns album sammen:

 

Lycka 1970

Chess (med Tim Rice) 1982

Chess Original Broadway Cast Recording 1988

 

 

Benny Anderson

 

Göran Bror Benny Anderson ble født i Stockholm 16 desember 1 1946. Benny er kjent for den mannen som kom til å forme Abba.


 

Både farfaren og faren hans digget å musikere. Så da var det ikke så rart at han også digget det. Han fikk sitt første instrument da han var 6 år gammel, og dette var et trekkspill, men han gikk over til piano da han var 10 år gammel. Benny var flink med alle instrumenter, gav du han et eller annet instrument, var det nesten bombe sikkert at han kunne spille noe på det.

 

Benny begynte å opptre på ungdomsklubber, og av og til hadde han med seg en ung sangerinne, Christina Grönvall. De to ble fort forelsket, og han var bare 15 åt da han ble forlovet. De giftet seg aldri, men forholdet deres skapte to barn, Peter og Helene.

 

Hans første jobb var å være portvakt på farens verksted, men hver kveld så man han med musikken sin.

 

Tilslutt ble han med i gruppen ”Elverkets Spelemanslag”. Av ren hendelse kom denne gruppen til å lede Benny inn på berømmelses vei. ”Elverkets Spellemannslag” spilte ikke så langt hjemme fra, for de visste ikke hvordan de skulle skaffe seg transport. Men det var en mann de kanskje trodde kunne hjelpe dem en kveld, og dette var Svenne Hedlund, den ledende sangeren i bandet ”Hep Stars”. Heldigvis hadde har en ledig kveld den kvelden, så han kunne transportere dem. Han ble veldig imponert av Bennys opptreden, men tenkte ikke mer på det.

 

En dag kunne ikke organisten til ”Hep Stars” ikke fortsette mer, så de trengte en ny en, fort. Det var da Svenne tenkte på Benny. Svenne tok resten av ”Hep Stars” med seg for å høre på Benny.

 

! 1964 kom Benny inn i ”Hep Stars”. På denne tiden var gruppen ganske velkjent, men ikke alt for fremgangsrik. De hadde gitt ut en singel, men den hadde ikke akkurat hatt suksess, men nå var de tilbake i studio, med Benny på keyboard. Blant sangene sine hadde de blant annet ”Tribute to Buddy Holly”, ”Farmer John” og ”Cadillac”. De hadde forresten også ganske lik karakterstil som ”Beatles”. Så fikk de sjansen til å opptre med ”Cadillac” tv, og de ble fort populære.

 

I 1965 begynte Benny å skrive litt låter til gruppen, dette ble hits som ”No Respons”, ”Wedding”(den skrev han med Svenne) og ”Sunny Girl). ”Hep Stars” ble større og større, og ble den svenske kopien av ”The Beatles”.

 

Men ”Hep Stars” gjorde en stor feil. Det solgte kjempemange singler, men de mislyktes nesten totalt med å forsikre seg om at de rikdommene de fortjente, ble investert i deres framtid. Så lagde de filmen ”Habari-Safari”, og dette ble også en stor katastrofe. De betalte heller ikke inntektsskatt på deres fortjenester, og dette var den største tabben. Når skattemyndighetene krevde skatt i 1967, skyldte de ca. 150 000 kroner. Seinere gikk plateproduksjons bolaget konkurs i store skylder. De neste to årene måtte de jobbe kjempe hardt for å kunne betale tilbake alt de skylte.

 

I 1969 delte ”Hep Stars” seg i to. Benny, Svenne og Charlotte Walker (Svennes kone) stod sammen, og resten av bandet stod igjen som ”Hep Stars”.

 

En tid før Benny brøt med ”Hep Stars” hadde han fått kontakt med Björn Ulvaeus. Kanskje mer betydende eller en personlig synsvinkel var at han i 1966 hadde brutt med mor til hans barn. Kanskje var dette bra, for under et tv-show han deltok i møtte han Frida. Og her begynte det å blomstre kjærlighet.

 

Noen av Bennys solo album:

 

Klinga mina klockor 1987

November ’89 1989

 

 

Agnetha Fältskog

 

Agnetha Åse Fälfskog er født i Jönköping 5. april 1950. Hun er det yngste medlemmet i Abba. Faren hennes var en entusiastisk tilhenger av amatør teater, og han pleide å skrive litt sketsjer og sånt, og opptråde med deg selv. Han ville at hans datter skulle bli skuepiller, eller noe annet innen den bransjen, så da hun var 6 år opptråde hun for et eldre publikum, med noe faren hadde laget selv. Seinere i barndommen dannet hun gummibandet ”Agnethas byxor”, og dette gav publikum anledningen til en viss munterhet.

 

Hun lærte seg tidlig å spille både piano og trekkspill. Hun fortsatte denne veien med musikk, og da hun var 15 år gammel, sang hun fast i et danseband i Jönköping. Hun hadde også gjeste opptredener i andre danseband.

 

Agnetha prøve innspilte for en mann som het Gerhard, og dette gjorde et svært stort inntrykk på mannen. Hun var jo bare 17 år gammel, og sinnsykt flink. Så sendte Agnetha han en innspilling av en sang hun hadde skrevet til trøst da det ble slutt mellom henne og kjæresten. Sangen het ”Jäg er så kär”. Gerhard ble så imponert, at han umiddelbart tilbød henne om å reise til Stockholm å få innspilt denne sangen. Så etter to uker, hadde Agnetha fått spilt inn sangen, og i 1968 lå den på svensk toppen.

 

Sangene hennes hadde fortsatt fremgang på 60 tallet, og det var da hun forlovet seg med tyskeren Dieter Zimmerman. Denne romansen varte bare en kort stund. Noen sanger hun spilte inn vekket debatt, ”Zigenervän” komponerte hun selv, men ikke teksten. Denne låten ble kalt smakløs av pressen. En annen sang var ”Om tårar vore guld”, denne sangen ble hun anklaget av en dansk lærere av å ha stjelt av han, han mente nemlig at han hadde skrevet denne sangen selv. Hun kan jo umulig ha stjelt denne melodien, for hun var bare 1 år gammel da han var på turné i Sverige.

 

Mot slutten av sekstitallet hadde Agnetha blitt en stor stjerne i Sverige, og hun hadde hatt mange suksess singler, men hun syntes at det hadde vært vanskelig å innlede et romantisk forhold når hun holdt på med så mye musikk. Men dette ble helt annerledes, da hun på et tv-show som hun deltok på i 1969, møtte Bjørn Ulvaeus. De ble fort bedre kjent med hverandre, og neste år var det forlovet. Og bitene i Abba puslespillet begynte å falle sakte men sikkert på plass!!!

 

Soloalbum Agnetha har laget gjennom tiden:

 

Agnetha Fältskog 1968

Agnetha Fältskog vol. 2 1969

Som jäg har 1970

Når en vacker saga blir en sång 1971

Bästa 1973

Agnetha 1974

Elva kvinnor i ett hus 1975

Tio år med Agnetha 1979

Nu tändas tusen juleljus (Med datteren Linda) 1980

Wrap your arms around me 1983

Eyes of a woman 1985

Sjung denna sång 1986

Kom följ med i vår karusell (Med sønnen Christian) 1987

Stand alone 1987

 

 

Diskografi

 

Varemerket til den svenske gruppen Abba, bestod av to store ingredienser: keyboard og Agnetha og Fridas flotte sopranstemmer. Som Benny har sagt selv, hvis det ikke hadde vært akkurat Agnetha og Frida som


sang i Abba, hadde nok dette vært noe helt annet.

 

En sterk låt var så klart alltid kjernen av Abbas plater. Det første innspillingene deres, fra 1972 og 1973 var ganske så ”tynt” produsert, men allikevel, sangen ”Ring ring” førte Abba litt fram i lyset.

 

I 1975 hadde Abba ganske klart ankommet musikkverden. De hadde hatt mange bra låter, og omtrent alle visste hvem denne svenske pop gruppen var.

 

I begynnelsen av 1980-årene var en tilbakevending til den lette og mer nakne plate produksjonen fra de aller første årene deres. Skjønt en modenhet puttet karakteren på deres siste album- ”The Visitors” i 1981.

 

Abba er en godt kjent og elsket popgruppe. Det er ikke mange som ikke vet hvem denne svenske gruppen Abba er nå til dags, for de var nemlig store!!!

 

<bilde>

 

 

Platene!

 

Abba har i sin tid laget veldig mange plater. Egentlig skjønner ikke jeg hvordan de har klart det, nesten hver eneste singel de har sluppet ut, har blitt superpopulær. Jeg har skrevet en liste over alle platene Abba hat laget sammen i løpet av tiden:

 

Ring ring 1973

 

Waterloo 1974

 

Abba 1975

 

Greatest Hits 1975

 

Arrival 1976

 

The Album 1977

 

Greatest Hits vol. 2 1979

 

Vouslez- vous 1979

 

Gracias Por La Musica 1980

 

Super Trouper 1980

 

The Visitors 1981

 

The singles- The First Ten Years 1981

 

Live 1986

 

Gold 1992

 

More Abba Gold 1993

 

 

Waterloo

(B. Andersson, S. Anderson, B. Ulvæus)

Jo jo, vid Waterloo Napoleon fick ge sig
Men men, sitt öde kan man möta på så många skilda sätt
Själv känner jag, sen jag mött dig
Historien upprepar sig

Waterloo, jag är besegrad, nu ger jag mig
Waterloo, lova mej nöjet att älska dig
Waterloo, allting känns rätt, och det är min tro
Waterloo, du är mitt öde, mitt Waterloo
Wah-wah-wah-wah Waterloo
Du är mitt öde, mitt Waterloo

Jo jo, man värjer sig och fäktas i det längsta
Men men, mot känslor kämpar gudarna förgävas har man sagt
Det är som jag hörde en sång
Jag tror det är kärlek på gång

Waterloo, så har man funnit sin överman
Waterloo, mäktig och väldig och stark är han
Waterloo, allting känns rätt, och det är min tro
Waterloo, du är mitt öde, mitt Waterloo
Wah-wah-wah-wah Waterloo
Du är mitt öde, mitt Waterloo

Det är som jag hörde en sång
Jag tror det är kärlek på gång

Waterloo, allting känns rätt, och det är min tro
Waterloo, du är mitt öde, mitt Waterloo
Wah-wah-wah-wah Waterloo
Du är mitt öde, mitt Waterloo

 

 

Mamma Mia

 

6. april 1999, 25 år etter den dagen Abba vant Melodi Grand Prix, var det premiere på Benny Anderson og Björn Ulvaeus’ nye musikal, Mamma Mia. Musikalen skulle gå på Londons Prince Edwards Teater, og hadde 27 av Abbas store slagere med.

 

Gjennom musikalen, er det en magisk fortelling om sangene til Abba. Vi møter Donna, som er en alene mor. Donna mimrer om gamle minner, imens datteren drømmer om romanser, og et stort hvitt bryllup.

 

Detter er en morsom ny musikal, som inneholder hele 27 av Abbas best kjente sanger, blandt annet; The winner takes it all, Money, money, money, Dancing Queen, Chiquitita, Vouslez- Vous, S.O.S, Summer night city, Thank you for the music, Knowing me, knowing you, Take a chance on me, The name oft the game, Our last summer, Gimme! Gimme! Gimme!”, Does your mother know, I do I do I do I do I do, Super Trouper og sist men ikke minst Mamma Mia.

 

 

Kilder

 

Ei bok – Abba (svensk)

Leksikon

Internett – Abba sin hjemmeside


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil