Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Stafylokokker

Stafylokokker

Oppgave om Stafylokokker.

Karakter: 5

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
15.05.2002
Tema
Sykdommer
Det finnes masse bakterier som kan føre til matforgifting. Når maten inneholder giftstoffer som er dannet av mikroorganismer kan det oppstå matforgifting.

 

Stafylokokker (av gresk drueklasse og bær), slekt av runde bakterier. Navnet kommer av at bakteriene opptrer i klaser eller hauger. Noen arter er uskadelige mens andre kan fremstille infeksjoner.

 

Stafylokokker er bakterier som er gule eller hvite som vokser i klaser. De gule stafylokokkene er dem som kan føre til sykdom.

 

Staphylococcus aureus er den mest valige stafylokokken… Den vokser under aerob ( med luft/oksygen) og anaerbobe ( uten nok luft/oksygen) forhold, men trives best under aerboe forhold. Gule stafylokokker kan blant annet forårsake infeksjoner og vedvarende infeksjoner i sykehjem og sykehus, særlig hos pasienter med nedsatt infeksjons forsvar. Stafylokokker er motstandsdyktige mot vanlig penicillin, men det finnes antibiotika som kan brukes mot disse bakteriene.

 

Ved temperaturen 37 grader celcius formerer denne bakterien seg raskest, men den dør ved temperaturer over 55 grader celcius. Denne bakterien er en halofil bakterie og trives derfor også i salt lake. Noe som også er negativt med denne bakterien er at den ikke trenger så mye fuktighet for å vokse og produsere gift stoffet. Stafylokkoker danner giftstoffet (toksiner) i maten. De mest utsatte råvarene er salte kjøtt, puddinger, fiskeprodukter, iskrem og ferdige middags retter. Selv etter en 1 times koking kan det fortsatt være giftstoffer i maten. Stafylokokker kan overføres til maten fra brannsår, infiserte kutt og hudinfeksjoner.

 

Mennesker er friske smittebærere og det samme kan dyr være, med bakterien i nese og svelg. Årsakene til betennelser i for eks. byller, verkefingrer og øre og bihulebetennelser er Stafylokokker. Det er også senere blitt påvist at det finnes Stafylokokker i hermetisert mat. Symptomene på sykdommen: Kvalme, hodepine, brekninger og diare. Disse inntrer etter 1 – 6 timer. Symptomene går over etter i løpet av noen dager…

 

Det er ofte funnet stafylokokker i gravlaks. For eks. i en regjeringsmiddag i Oslo i 1988 ble det servert gravlaks. Nesten alle gjestene ble syke og hadde symptomer og tegn på at det var matforgifting. Årsaken viste seg at det var stafylokokker i gravlaksen.

 

Gule stafylokokker forekommer sjelden i Norge og er i hovedsak et importproblem. Men det hender det forekommer stafylokokker i Norge også.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil