Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Antonio Vivaldi (1676-1741)

Antonio Vivaldi (1676-1741)

Kort om komponisten Antonio Vivaldi.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
26.04.2002

Antonio ble født den 4. mars 1676 i den italienske byen Venezia. Han var den eldste i en søskenflokk på seks, og fikk den første fiolinopplæring av faren som var fiolinist i Markuskirkens orkester.

Han utdannet seg til prest og på grunn av sin store ørnenese og flammende røde hår fikk han tilnavnet Il preto rosso (Den røde prest). Til tross for at han var viet som prest var det som lærer og ikke minst komponist han skulle vinne ry.

I 1703 ble han ansatt som fiolinlærer ved et konservatorium for foreldreløse piker. Denne stillingen beholdt han nesten hele livet og oppnådde forbløffende resultater med barnehjemspikene som ofte opptrådte ved store festligheter. Ved siden av undervisningen kunne Vivaldi også dyrke sine evner som fiolinvirtuos, orkesterleder og komponist, og unge musikere fra hele Europa kom reisende for å la seg inspirere av ham.

Vivaldi hadde en formidabel musikalsk produksjon - 450 konserter, 70 sonater, 50 operaer og et stort antall motetter og kantater.

Noen har kritisert ham for å være ensformig og Igor Stravinskij har sagt: " .. en kjedelig fyr som kunne komponere den samme form igjen og igjen og om igjen".

Men det er sikkert at hans verker har en lett og rytmisk stil og er enkle å lytte til.

Hans mest berømte verk er de fire årstider fra 1725 hvor hver årstid er en egen fiolinkonsert på 3 satser.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil