Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Tenåringsdilemma

Tenåringsdilemma

Et tøft ungdomsmiljø.

Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål
Lastet opp
16.04.2002
Tema
Alder


Hun sitter foran Tv-en, men orker ikke å følge med. Bildene fyker forbi fortere enn lynet.

”Thea demp lyden!” Hun gjør som hun får beskjed om. Thea tar opp norskboka og forsøker å lese om norsk grammatikk, men hun klarer ikke å konsentrere seg.

Hun slenger boka fra seg og kikker urolig på klokka, uten å helt vite hvorfor.

Hun forsøker å glemme alt som har hendt, men det går ikke. Bildene av gjengen, mobilen og pengene blir for mye for henne. Hun gråter når mora kommer inn i stua.

”Hva er det vennen min?”, spør mora med myk stemme.

”Det er ikke noe spesielt.”, sier Thea og tørker bort noen tårer.

”Hvorfor gråter du da?”, spør mora forundret.

”ÅÅÅÅÅÅÅÅ!!!!!” skriker hun.

”Kan en ikke få være i fred i dette huset??”

Thea springer opp trappa og banner høyt slik at mora skal høre det ned i stua.

Da hun kommer inn på rommet piper mobilen hennes.

På skjermen blinker det ”melding mottatt”. Hun trykker på


”OK”- tasten og navnet ”Djevelens Sønn” dukker opp på skjermen.

Det er Krister. Krister er lederen for gjengen. Thea er redd for dem.

”Å nei!”, tenker hun. ”Hva er det nå de vil?”

Hun trykker ”OK” en gang til og meldingen kommer fram på skjermen.

 

Hei vesla. Hvordan har du det? Helt forferdelig håper jeg!=) Jeg har et nytt oppdrag til deg. Det samme som sist. Ta med 500 kr. i morgen. Cash! Du vet hvor og når. Be there!!!

 

”Å nei! Jeg har ikke 500 kr. nå!! Hvordan skal jeg få tak i dem??”, spør hun seg selv mens hun sliter seg fortvilet i håret.

Hun kikker i speilet som henger over kommoden. Hun ser et trist ansikt. Maskaraen og eyelineren er gnidd utover og øynene er røde.

 ”Jeg må snart fortelle om det til noen”, hun ser ut vinduet med et lengselsfullt blikk.

Thea legger seg ned på sengen og undrer på om hun skal fortelle det til noen.

Hun gråter seg i søvn.

 

Neste dag:

”Nå må du stå opp Thea!”, skriker mora fra etasjen under.

”Jeg vil ikke!”, tenker hun, mens reiser seg motløs opp.

Hun bruker lang tid på badet og på å spise. Hun prøver å utsette møte med Krister. Dersom hun ikke har med pengene kommer han til å bli sint. Ingen vet hva Krister er i stand til å gjøre dersom han blir forbanna.

En gang slo han ned en medelev. Eleven fikk alvorlige skader i hodet pga. harde slag.

Thea får frysninger på ryggen når hun tenker på det.

 

Mora stresser. Hun må rekke jobben og i farta glemmer hun lommeboka. Den ligger igjen på bordet.

Thea vil løpe etter, men noe stopper henne. Uten at hun ønsker å gjøre det, ser hun oppi lommeboka. Der ligger det en 500- lapp og venter på henne. ”Skal jeg ta den?”, spør hun seg selv høyt.

”Jeg trenger pengene mer enn mor..”, hun går en runde i kjøkkenet før hun bestemmer seg. Hun tar den med blandede følelser.

 

Motløs går hun mot møtestedet.

Det er på en bussholdeplass i ”slumområdet” i byen. Hun vet at hun ikke får gå til den delen av byen alene, men hun har ikke noe valg.

Da Thea nærmer seg bussholdeplassen, ser hun noe som ligger på bakken.

”Hva er det?”, spør hun seg selv, mens hun prøver å psyke seg opp til møtet med Krister.

Da hun kommer enda nærmere, stopper hun målløs.

Det er Krister. Han ligger på bakken, midt i en blodpøl.

Først tenker hun at han bare har godt av det, men plutselig får hun panikk.

”Krister kan du høre meg?”, skriker Thea. ”Krister, Krister!!!”.

Hun får ikke liv i han. Hun leter febrilsk etter mobilen, men kommer på at hun la den igjen hjemme.

”Hjelp! Hjelp!”, hun ser seg fortvilet om, men det ikke en sjel i nærheten.

Thea leter i lommene på jakka til Krister og finner mobilen hans.

Hun ringer til ambulansen og ikke lenge etter er den der.

Thea følger med Krister i ambulansen.

Hun vet ikke om hun skal le eller gråte.

 

”Kommer han til å overleve ?”, spør hun ei sykesøster da de kommer fram til sykehuset.

”Ja, det tror jeg. Takk for at du ringte forresten. Hadde det ikke vært for deg, hadde han ikke overlevd.” , smiler sykesøstera.

”Hva har hendt med han egentlig?”, spør Thea med gråten i halsen.

”Han har blitt slått og sparket temmelig hardt. Han har også fått et knivstikk i magen.”, svarer hun med et alvorlig uttrykk i øynene.

”Det er ikke det første tilfellet vi har fått inn. Det blir mer og mer ”vanlig” blant ungdomsgjenger”, sier hun. ”Hva er det som skjer med ungdommen nå til dags?”, spør hun seg selv mens hun følger Thea mot utgangsdøra.

 

Thea tenker på hva sykesøstera fortalte. Hun bestemmer seg for å besøke Krister i morgen og når hun kommer hjem skal hun fortelle alt som har hendt de siste månedene til mora om gjengen, pengene og meldingene på mobilen.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil