Ares - krigsguden

Gresk mytologi. Fakta om krigsguden Ares.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2002.04.10

Ares (kalles Mars på romersk) er krigsguden innen gresk mytologi. Ares er sønn av Zeus og Hera og han har tre søsken: Hebe, Eileithyia og Hefaistos. Men noen rykter sier at Hera fikk Ares uten far.

 

Kjennetegnet på Ares er at han alltid er beredt til kamp og han fremstilles overalt med hjelm og full våpenrustning. Ares elsker slåsskamper, brutalitet og råskap. Og der det er krig og væpnede strider er også Ares. Han har ingen moraler som han kjemper for, og han kan skifte side som det passer han. Når Ares går til kamp så blir ofte sønnene Deimos og Fobos (skrekken og redselen) med og også guddommene for splitting og drap, Eris og Enyo.

 

I mange myter er Ares og Afrodite elskere. Afrodite var kona Hefaistos (broren til Ares). Og da sola(som kunne se alt) så at Afrodite hadde en kjærlighetsaffære med Ares sladra den til Hefaistos. Hefaistos ble sint og lagde et metallnett som var så fint at det var så si usynlig, også hengte han det over senga til Afrodite. Når Hefaistos reiste bort, dro Ares til palasset hans for å møte Afrodite. Og når Ares gikk oppi Afrodites seng falt metallnettet ned over dem og de ble fanget. Da Hefaistos kom hjem fant han Ares og Afrodite fanget i nettet og ble rasende. Hefaistos påkalte Zevs og de andre gudene for å vise fram vanæra og beklaget seg over at Afrodite gjorde han til latter. De andre gudene fant denne situasjonen komisk og begynte å le når de så det fangede paret. Untatt Poseidon som bad Hefaistos om å løse paret og tilbød seg for å betale for den boten Ares måtte betale.

 

Ares og Afrodite fikk datteren Harmonia sammen og det sies også at de fikk Eros sammen, den lille gutten som flyr rundt å skyter kjærlighetspiler. De andre gudene likte Ares dårlig. Bare Hades satte pris på at han rekrutterte masse folk til Dødsriket. Det er få historier om Ares i mytologien. Stort sett er han bare et krigssymbol. Navnet Ares betyr ”mann,manndom”.

 

<bilde>

Tegning av Ares.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst