Ronald Reagan (f. 1911)

Punkter til foredrag om den tidligere amerikanske presidenen Ronald Reagan. Lettlest og lett forståelig.
Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2002.04.10

- Ronald Reagan, født i 1911, i Tampico i Illinois i USA. Familien hadde røtter i Irland. Faren var glad i alkohol, på en måte en slags alkoholiker.

- Den første gangen faren så Ronald utbrøt han: ”Tenk om denne gutten en dag blir Amerikas president!” – og dette ble jo sant.

- Da Ronald var 11 år flyttet familien hans til Dixon, som i følge Ronald< var 10 000 ganger større enn Tampico>.

- Det var her den unge gutten formet sitt liv, på mange måter. Han levde under svært trange kår, og han prøvde veldig hardt å få en betalt jobb

- Da han var 14 år oppdaget han at han var nærsynt, og han fikk linser.

- Etter universitetsutdannelse var hans første jobb som sportsreporter i en radio, og en av hans drømmer

gikk i oppfyllelse. Men han ville helst bli skuespiller – en ordentlig filmstjerne. Det ble han hos de berømte Warner Brothers i Hollywood.

- Da han ble politiker ble det brukt mot han at han hadde vært en middelmådig skuespiller uten innsyn i politiske saker, men han gjorde ikke så veldig stor suksess som skuespiller.

- Filmdebut i 1937, med ”Love Is In the Air”. Medvirket i mange slags filmer i over 20 år uten å tjene så mye penger på det. Andre filmer: ”Knut Rockne – All American”, ”The Killers”, ”Kings Row”, ”The Hasty Heart” og i 1953 ”Law and order”, filmtittelen som passet godt inn i Reagans fremtidige liv.

- Han giftet seg med Nancy, (vanskelig å finne stoff om henne).

- De var sjelevenner, og sto sammen i tykt og tynt. Han forsvarte henne alltid uansett, og hun støttet han hele tiden.

- Han var demokrat , men ble omvendt til å bli republikaner i begynnelsen av 1960-tallet. Han holdt mange foredrag om egne meninger og personlige syn, og dette var enkelt fremlagt, men det ble likt av publikum – selv om han hadde ingen store tanker på å bli politiker.

- Overtalt til å stille som kandidat til guvernørvalget i California i 1967, og dette gikk han med på – her startet hans politiske karriere, som brakte han videre til Det Hvite Hus i 1980. Han vant valget, og som guvernør i en meget folkerik stat som California fikk han god erfaring til videre politiske dager, (og hva praktisk politikk var).

- Han fikk en sterkere og sterkere stilling i Det Republikanske Partiet. Og da guvernør tiden var ute begynte han for alvor å sikte mot det store målet – PRESIDENTEMBETET.

- Han tapte partiets nominasjon mot Gerald Ford i ’76, der Jimmy Carter vant valget, men han stilte opp igjen 4 år senere. Carter hadde mistet grepet om det amerikanske folket, og Reagan lovet at Amerika skulle bli stolt og sterkt, og med dette slagordet vant han presidentstillingen i 1980. Ronald Reagan var nå blitt USAs president!

- Reagan var USAs president nummer 39. Han var president fra 1981-1989.

- Han var en meget mektig mann i 80-årene, som hatet kommunisme, terrorgrupper og rasisme, men som kjempet for at USA skulle være et stort, mektig, fremtredene og respektert land. Folket skulle leve under gode kår og ha det godt.

- Hans egenskaper var at han ville gjerne bli kjent med folk å finne sannheten blant folket, og vite hvordan folket ville ha det, ikke bare hvordan det ville se ut for resten av verden. Han var en ganske ”vanlig” mann til president å være.

- Han viste tegn til senilitet, og mange var i tvil om han i det hele tatt burde være politiker og president. Han var jo ganske gammel da han ble president, faktisk 69 år den første gangen.

- Reagan var veldig god på å få kontakt med selve folket, og kommuniserte flott med de.

- Den første presidentperioden inneholdt mange innenrikspolitiske saker, og her sto Reagan frem som en markert, sterk og ikke minst sta politiker.

- Reagan hadde på en måte litt av skylden av opprørene nede i Nicaragua, hans første presidentperiode skapte en del store problemer nede i Mellom-Amerika, hvor USA støttet regimets aktivt med både penger og våpen.

- Reagan trodde at hans politiske karriere var over da det ble avslørt at hans stab i Det Hvite Hus solgte våpen til Iran og lot noe av overskuddet gå til opprørsbevegelsene i Nicaragua. Dette skjedde ikke, men på slutten av tiden i Washington lammet denne affæren han ganske mye.

- I 1984 engasjerte USA sine styrker seg inn i Libanon-konflikten, men det endte i tragedie da 200 soldater ble sprengt i lufte i Beirut.

- I 1986 gjennomførte Reagan og USA en bombing mot militære og sivile mål i Libya. Dette skule være en lærepenge for oberst Gadaffid støtte til terrororganisasjoner – og alt dette vakte forskjellige, store reaksjoner ute i verden.

- Ronald ble gjenvalgt i 1984 med et klart flertall, og i denne andre president perioden kok han på talfot med Sovjetunionen (nå Russland med omegn). Isen mellom Gorbatsjov (president i Sovjet, som gjorde at Unionen ble oppløst) og han ble brutt, i følge Reagan, på det aller første toppmøte i Genève i ’85.

- I Reykjavik Gorbatsjov klar på å inngå en avtale om å fjerne såkalte kjernefysiske våpen, men Reagan ville oppgi sitt ”Stjernekrigs-program” (utviklingen av anti-våpen mot de kjernefysiske), og dermed ble aldri kontrakten inngått.

- I mellomtiden var hans tid som president over og George Bush var klar til å føre linjen videre, da Reagan sluttet i stillingen som USAs president i år 1989.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst