Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Ringenes Herre - boka, filmen og mennene bak

Ringenes Herre - boka, filmen og mennene bak

Informasjon om Tolkien, Ringenes Herre og Peter Jackson.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
10.04.2002


Forord:

Filmen ”Ringenes herre” er i hovedsak en bok skrevet av John Ronald Reul Tolkien. Boka er delt i 3 deler: Ringenes brorskap, To tårn og Atter en konge. Boka ble begynt på i 1937 og utgitt i 1954 etter mye arbeid fra flere hold. Hensikten til Tolkien med boken var å skape en slags britisk mytologi. Regissøren Peter Jackson planla filmatiseringen i 7 år før han startet filmingen 11. oktober 1999. All filming ble avsluttet 22. Desember 2000 og den første filmen hadde verdens premiere 19. desember 2001. Filmen kostet til sammen 230 millioner dollar. På skuespiller listen har Peter Jackson klart å samle storheter som Liv Tyler, Elijah Wood, Viggo Mortensen og Sir Ian McKellen for å nevne noen.

 

 

Mer om Tolkien:

<bilde>
Tolkien ble født i 1892 i Bloemfontein, Sør Afrika av Arthur og Edith Mabel Suffield. I 1915 slutter han med studiene ved Exeter college på Oxford i England og begynner i den britiske hæren i Frankrike. I 1916 gifter han seg med Mary Bratt. I 1917 får han sin første sønn, Jhon Francis Reul Tolkien. I 1920 får han sin første sønn, Michael Hilary Ruel Tolkien.


 

I 1928 begynner han å skrive ”Hobbiten.” I 1938 blir den utgitt. I 1939 starter han å skrive sitt nye verk : ”Ringenes herre”

I 1954 blir ”Ringenes herre” utgitt etter først å ha delt den opp i 3 deler etter kommado fra utgiveren. I 1917 dør Tolkiens kone.

 

2. mars 1973 dør Tolkien på Bournemouth sykehus i Torbay, England 81 år gammel.

 

 

Opphavet til boken og legenden:

Selve historien begynner ved lagingen av de store ringene. 3 ble lagd til alvene, 7 ble gitt til dvergekongene og 9 ble gitt til menneske kongene. I disse ringene lå kraften til å herske over hver sin rase. Men alle ble lurt. Enda en ring ble smidd. I landet Mordor, i flammene til dommedags fjellet, smidde den mørke herskeren Sauron i hemmelighet en mester ring, for å kontrollere de andre ringene. I denne ringen la han i all sin onnskap og hans vilje til verdens dominans. På ringen stod det på det gamle språket til folket i Mordor ”En ring til å herske over dem alle, en ring til å finne dem, en ring til å frakte dem og i mørket binde dem”. Sauron var uovervinnelig så lenge han hadde på seg ringen, men i ett slag mistet han ringen. Isildur var den ”heldige” som fant den, men etter en liten stund ble han drept og ringen havnet i en liten bekk og ble glemt. I nærmere 2500 år lå den der i bekken glemt som en gammel myte, helt til et vesen fant den. Vesenet bar navnet Gollum. Gollum hadde ringen i hulen sin som lå i Misty fjellene, i ca. 500 år, helt til en hobbit ved navn Bilbo Baggins fant den da Gollum hadde mistet den. Han beholdt ringen i 60 år .. Helt til sin 111. Bursdag, hvor han bestemte seg for å gi den videre til sin nevø Frodo. Dette er forhistorien og opphavet til den svært spennende og meget kjente boken til J.R.R. Tolkien.

 

 

Mer om Peter Jackson:

Peter Jackson var en ukjent regissør fra New Zealand og ble født 31. Oktober 1961. Peter Jackson er den den første i Hollywoods historie som har tatt på seg oppgaven å filme mesterverket til J.R.R. Tolkien, og han gjorde det med ekstremt gode resultater. Egentlig hadde han tenkt til bare å lage en fantasi imitasjon av Tolkiens bok, men etterhvert bestemte han seg for å heller lage en filmatisering av boka. I 1996 fikk han overbevist Mirimax films om å lage filmen og de fikk rettighetene til filmen. Men etter en liten stund trakk de seg pga. kostnadene. I Juli 1998 fikk han presentert ideèn sin for New line cinema. De elsket den og reddet prosjektet Peter Jackson hadde brukt mange år på å planlegge. Det var tidlig bestemt at filmen skulle filmes i New Zealand, pga. de flotte, uberørte naturområdene.

 

Andre filmer av Peter Jackson:

- Bad Taste, 1987

- Meet The Feebles, 1989

- Brain Dead, 1992

- Heavenly Creatures, 1994

- Forgotten Silver, 1996

- The Frightners, 1996

 

Rolle lista fra filmen ”Ringenes brorskap:”

Frodo Baggins.................................................Elijah Wood

Samwise Gamgee............................................Sean Astin

Meriados Brandybuck.....................................Dominic Monaghan

Peregrine tòk....................................................Billy Boyd

Aragorn............................................................Viggo Mortensen

Boromir............................................................Sean Bean

Gimli................................................................Jhon Rhys-Davies

Legolas.............................................................Orlando Bloom

Gandalf grå.......................................................Sir Ian McKellen

Bilbo Baggins...................................................Ian Holm

Galadriel...........................................................Cate Blanchett

Elrond...............................................................Hugo Weaving

Arwen...............................................................Liv Tyler

Sauromann........................................................Christopher Lee

 

 

Mer om hovedpersonen Elijah Wood:

<bilde>

Født: 28. januar 1981

Fødested: Cedar rapids, Iowa, U.S.A.

Meritter: Små roller i “Tilbake til fremtiden 2” fra 1989 og ”Internal affair” fra 1990. Han ble ikke kjent før han spilte i filmen ”Avalon” i 1990. Andre filmer er ”Paradise” fra 1991, The Good Son fra 1993, ”North” fra 1994, ”Ice storm” fra 1997 og ”Deep Impact” fra 1998.

 

 

Mer om selve filmen:

Hver dag ble 20 000 forskjellige detaljer brukt for å få en god nok etterligning av ”Midgard” som Tolkien har beskrevet så godt i boka si.

 

Filmingen var hverken behagelig for Peter Jackson, skuespillerne eller crewet. Peter mistet begge foreldrene sine under inspillingen, bo- stedet til besetningen var en gammel lager bygnig uten klima anlegg og i tillegg ble de rammet av naturkatastrofer som snøstormer, oversvømmelser og lignende under innspilling. Jackson er en stor fan av Tolkien selv, så han ville lage en film som fans av Tolkien skulle bli imponerte av. Han var tro til boka under så og si hele filmen og gjorde få ting som ikke stod i boka. Tolkien prøvde i bøkene sine å skape mytologisk historie istedet for fantasi. Det samme var Jackson opptatt av. Han gjorde sitt beste under hele filmen å skape en film som ikke var for mørk eller barnslig, til tross for alle de rare skapningene i boka. Skuespillerne var nøye plukket ut, og han hadde strenge kriterier for hvem som kunne være med. Han så for eksempel på tidligere skuespilleres innsats osv.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil