Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Personkarakteristikker fra Henrik Ibsens Vildanden

Personkarakteristikker fra Henrik Ibsens Vildanden

Korte personkarakteristikker fra Henrik Ibsens Vildanden skrevet på ungdomsskolen.

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
04.04.2002
Tema
Vildanden

Hjalmar: Hjalmar er en trist mann. Han synes synd på seg selv. Hjalmar liker å ha livsløgner, selv om han innerst inne vet at det ikke stemmer. I samfunnet står han ganske lavt fordi Gamle Ekdal satt i fengsel.

 

Relling: Doktor Relling kjenner familien  veldig godt. Han visste at familien ikke hadde godt av å få vite sannheten. En mann som vet det hva som er best for familien Ekdal.

 

Gregers: En person som vil hjelpe Hjalmar. Han kan også oppfattes som bitter og sjalu. Kanskje han vil bedre sin egen samvittighet ved og legge seg opp i andres liv. Gregers vil få fram sannheten hos familien Ekdal, han tror at familien hvil bli sterkere etter dette.

 

Grosserer Werle: En mann som sliter med sin dårlige samvittighet for de onde gjerninger han har gjort. Han hadde kanskje hatt et bedre liv hvis han hadde kommet i fengsel. Han prøver å kjøpe seg bedre samvittighet.

 

Hedvig: Hedvig er en snill jente som er glad i familien, spesielt (den hun tror er) faren, Hjalmar. Hun følger godt med og vet om Ekdals drikke problemer. Hedvig er lite ute og vil heller være inne sammen med. Hun var villig til å ofre sitt eget liv når det sto mellom henne og resten av familien. Hedvig ville heller ofre seg enn villanden.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil