Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Hvordan hjertet fungerer

Hvordan hjertet fungerer

Foredrag om hjertet. Transparentene mangler, men teksten gir likevel en grei oversikt over hjertets funksjoner.

Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
04.04.2002
Tema
Kroppen

Hjertet, eller cor, som det heter på latinsk, er en hul, kjegleformet muskel som ligger mellom lungene og bak brystbeinet.

 

Er det noen som veit på hvilken side hjertet ligger?

 

Nesten riktig, det ligger 2/3 til venstre fra midten av kroppen, og 1/3 til høyre.

 

Spissen, peker nedover mot venstre. Hjertet er på størrelse med knyttneven din, og den veier ca 300 gram.

 

[Transparent 1]

 

Dette er da et menneske som står mot oss, og det er venstre og høyre for han som står på transparenten.

 

 

Hjertet er delt inn i 4 kammer:

 

1.   Høyre forkammer

2.   Høyre hjertekammer

3.   Venstre forkammer (og)

4.   Venstre hjertekammer

 

[Transparent 2]

 

Som vi kan se på denne transparenten. [peke og prate]

 

Hvert kammer hare en type sluse (det er det som kalles hjerteklaff), som forhindrer at blod renner bakover. Når et kammer trekker seg sammen, åpner hjerteklaff ved siden av seg, når den er ferdig med å trekke seg sammen, lukker hjerteklaffen seg, slik at blod ikke renner tilbake igjen.

 

Når hjertet trekker seg sammen, så blir blod pumpet ut av hjertet. Hjerte trekker seg sammen i to etapper. Den første etappen trekker høyre og venstre hjertekammer seg sammen, dette gjør at blod blir pumpet til venstre og høyre forkammer. Så trekker forkammene seg sammen, og blodet blir pumpet ut av hjertet.

Så slapper hjertemuskelen seg av slik at nytt blod kommer inn i hjertet

 

Venstre og høyre del av hjertet har to forskjellige funksjoner. Høyre del av hjertet pumper blod til det samler oksygenfattig blod til hjertet, og sender det ut til det lille kretsløpet, slik at det får oksygen i lungene.

 

Venstre del av hjertet tar oksygenrikt blod fra lungene og sender det ut i til hele kroppen.

 

Alt blod kommer inn ved høyre side av hjertet gjennom to blodårer.

 

SVC og IVC

 

SVC får blod fra den øvre delen av kroppen, mens IVC får fra den nedre delen. Blodet fra disse blodårene går til høyre forkammer. Når Høyre forkammer trekker seg sammen blir blod pumpet til lungene, hvor blodet får oksygen.

 

Det skjer på denne måten fordi blodet er ganske oksygenfattig når det returnerer til hjertet. Blodet blir derfor sendt til lungene gjennom lungearterien, for å motta oksygen, blodet kommer nå gjennom lungevenen tilbake til hjertet. Så går blodet til Venstre forkammer. Når venstre forkammer utvider seg kommer blod gjennom mitralklappene og inn til venstre hjertekammer. Venstre hjertekammer pumper blod gjennom aortaen til resten av kroppen. Venstre hjertekammer har den sterkeste hjertemuskelen.

 

Det elektriske systemet

Det er en spesiell gruppe celler som har muligheten til å generere elektrisk strøm, som passer på takten til hjertet. De produserer elektriske impulser litt oftere enn en gang i sekundet., dette fører til at et normalt hjerte slår i gjennomsnitt 72 slag i minuttet. Den naturlige pacemakeren til hjerte er i høyre forkammer. Hjerte har spesielle fibre som leder de elektriske impulsene fra pacemakeren til resten av hjertet. Hvis det skulle skje noe uvanlig med den vanlige pacemakeren, så kan andre deler av det elektriske systemet ta over, men da vil hjertet slå i en tregere hastighet.

 

Man kan i dag også lage elektroniske pacemakere.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil