Rasisme

Om rasisme og fremmedfrykt.
Sjanger
Resonnerende
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2002.04.03
Tema
Rasisme

”Hva legger du i begrepene RASISME og FREMMEDFRYKT? Er det noen mennesker og grupper i Norge i dag som er spesielt utsatt? Hva kan årsakene være til at enkeltmennesker og grupper utsettes for disse kreftene? Pek på mulige løsninger på disse problemene.”

 

Vi må først vite hva rasisme og fremmedfrykt er, og hva er grunnen til rasisme.

Uttrykket rasisme brukes i dag så vidt at det er vanskelig å fastslå betydningen av det.

 

Det kalles rasisme og diskriminering når man forakter andre folkeslag, som for eksempel jøder, muslimer og mørkhudede personer. Det er noen mennesker som har en sterk uvilje mot fremmede, som for eksempel mot deres skikker, klær, kultur, og maten. Dette er et sosialt problem, fordi det øker frykt og hat mellom hverandre.

 

Rasisme er en betegnelse på et menneske syn og holdninger som bygger på oppfatninger om at ens egen rase er bedre enn andre. Man kan se at rasisme ikke er noe nytt for oss mennesker, som for eksempel:

 

På 1600 og 1700-tallet var Europa militært overlegne i forhold til andre land eller kontinenter. Kolonitiden og slavehandelen startet ganske snart etter. Mennesker ble jaktet på og drept eller utryddet eller brukt som slaver.

Dette er et av flere eksempler på en slags rasistisk holdning Europa hadde på denne tiden.

 

Et annet eksempel er når USA på 60-tallet behandlet afroamerikanere som noe skittent, torturerte dem for moro skyld, tok fra dem deres rettigheter som folk osv…

 

Eller apartheid systemet i Sør-Afrika, som var mye verre enn USA i å behandle mørkhudede personer, ved å la de leve i fattigdom, sprenge eller rasere hus som de ”mener” er satt opp ulovlig, blir fengslet uten rettssak, eller blir rett og slett drept på grunn av hudfargen.

 

Så det jeg mener er at rasisme skyldes i stor grad uvitenhet og frykten for det ukjente.

En av grunnene til denne uvitenheten er at kontakten mellom ulike

grupper eller grupperinger er for dårlig og derfor frykter de hverandre og fordømmer hverandre på flere forskjellige måter.

 

Men man må også tenke seg hvorfor de har et slags hat mot hverandre, og jeg tror at fremmedfrykten spiller en stor rolle her. De føler seg truet av hverandre fordi de ikke har ”nok” opplysninger om hverandres bakgrunn og skikker.

 

Det er egentlig grupperingenes feil at de har fremmedfrykt mot hverandre, fordi de burde heller bli kjent med hverandres skikker, kulturer, istedenfor hat.

 

Egentlig vil det bli så vanskelig, fordi det er ingen tredjepart som for eksempel media, bøker, aviser, som prøver å oppmuntre dem til å bli kjent med hverandres kulturer, skikker, og derfor er de redde av hverandre. Median gir istedenfor bare negativitet om religionene, kulturene, og skikkene.

 

Problemet er at flere og flere ungdommer, familier, venner fra forskjellige       land, kulturer, religioner er de som er mest utsatte for rasisme og fremmedfrykt av andre mennesker.

 

Man trenger faktisk ikke å være en ”utlending” for å bli diskriminert eller for å bli utsatt for rasisme av andre folk eller ungdomsgrupper.  

For eksempel så ble tenåringen Benjamin Hermansen som var adoptert drept av nynazister og rasister, hvorfor?

Han var jo ”norsk”, hadde norske venner osv…,  jeg personlig tror at de som drepte han brydde seg ikke om hans bakgrunn, de drepte han fordi han var en mørkhudet person, og jeg tror at fremmedfrykten spilte igjen en stor rolle her.     

 

Det er ikke bare Benjamin Hermansen som har blitt utsatt for rasisme og fremmedfrykt, men mange muslimske samfunn her i Norge og i andre Europeiske land har blitt i den siste tiden, faktisk etter 11.septemper, utsatt for hat, fordømmelser, rasisme osv..

Og alle som blir utsatt for rasisme og fremmedfrykt skades fysisk og

psykisk.

 

Som sagt , når folk blir utsatt for diskriminering, rasisme, hat, fordømmelser osv…, så betyr det at de som utfører disse overgrepene utfører ikke disse på grunn at de er tøffe eller fordi at de synes at disse menneskene som blir utsatt for overgrepen ikke fortjener å bo i landet, men de utfører dette fordi de er redde for demmes kulturer, religioner, og skikker, dvs fremmedfrykt.

 

Før å løse problemet som vokser sterkere og sterkere mellom flerkulturelle mennesker, så må først og fremst samfunnet ta initiativet selv mot rasismen og fremmedfrykten ved for eksempel med regler som vil skremme folk, eller få strengere regler som fengsling, bøter, kanskje utvisning hvis det en alvorlig hendelse, men utvisningen vil da gjelde andre etniske minoritets grupper.

 

Det er samfunnet selv som kan få slutt på problemet fordi menneskene hører på dem og må respektere dens tiltak og lover som forbyr diskriminering, hat, fordømmelser og andre grove punkter.

 

Samfunnet må tørre å stå i mot disse rasistiske og fremmedfryktende grupperinger, og si STOPP  hatet og fordømmelser av andre mennesker.

Det vil i hvert fall være en begynnelse på at flerkulturelle mennesker vil bo side ved side ved hverandre uten å føle noe frykt av hverandre i lengre tid.

 

Ala Abou-Qassem

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst