Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Askeladden og hesten

Askeladden og hesten

Eventyr med en konge som har et spesielt ønske. Morsom vri!

Karakter: 5+ (8. klasse)

Sjanger
Eventyr
Språkform
Bokmål
Lastet opp
06.03.2002
Tema
Eventyr

Det var en gang en konge som ville ha en hest som kunne fly og snakke.

Han lovte bort halve kongeriket til den første som kom med en slik hest.

Han fikk inn mange hester, men alle hestene var helt vanlige, og ingen av dem kunne verken fly eller snakke.

 

Det var en gutt som het Askeladden, og han hadde hørt om kongen som ville ha en snakkende og flyvende hest. Han gikk ut i skogen for å se etter en hest.

Den første dagen fant han ingenting, og den andre dagen fant han heller ingenting. Den tredje dagen bestemte Askeladden seg for å gå litt lenger inn i skogen for å se etter hesten.

Da han hadde godt lenger enn langt, så han en mann som lå på en stein og sov. Askeladden gikk bort til mannen og spurte hvorfor han lå på steinen og sov.

Mannen svarte: ”Jeg er en veldig dyktig frisør som ikke har noen å klippe.” Da sa Askeladden: ”Du kan bli med meg, for jeg skal finne en hest som både kan fly og snakke.”

Så gikk de lenger inn i skogen.

 

Langt om lenge så de en annen mann som lå og sov.

Askeladden spurte mannen hvorfor han lå på berget og sov.

Mannen svarte: ”Jeg er en dyktig stuntmann som ikke har noen stunt å gjøre.”

Da sa Askeladden:”Du kan bli med oss, for vi skal finne en hest som både kan fly og snakke.”

Så gikk de lenger inn i skogen.

Etter langt om lenge så de enda en mann som lå og sov.

 Askeladden spurte hvorfor han lå der og sov.

 Mannen svarte: ”Jeg er bare en ridder som ikke har noen hest å ri.” Askeladden sa igjen: ”Du kan bli med oss, for vi skal finne en hest som både kan fly og snakke.”

Så gikk de lenger inn i skogen.

 

Etter mange timer kom de til en eng der det stod en hest.

Hesten så gammel og doven ut, men Askeladden gikk bort og spurte om den kunne snakke, og hesten svarte på godt norsk: ”Ja, jeg kan både fly og snakke.”

Askeladden spurte om han kunne ta ham med til kongen, fordi da ville Askeladden få halve kongeriket. Hesten sa: ”Hvis du finner en som kan klippe luggen min så jeg ser hvor jeg går, skal jeg bli med deg til kongen.”

Askeladden sa til frisøren at han skulle klippe luggen til hesten, og frisøren klippet ham på et blunk.

Da sa Askeladden: ”Nå har du fått ønsket ditt oppfylt, så nå drar vi til kongen.”

Men hesten nektet og sa: ”Jeg må få sparke en av dere til verdens ende.”

Askeladden ba stuntmannen om å gjøre seg klar, og plutselig ble stuntmannen sparket til verdens ende.

Da sa Askeladden: ”Da drar vi til kongen.”

Men hesten nektet og sa: ”Jeg og en av vennene dine må dra og hente han jeg sparket vekk.”

Da de kom tilbake, sa Askeladden: ”Da drar vi til kongen.” Endelig ble hesten med til kongen.

Da de kom til kongsgården, ble kongen så glad at han hoppet og jublet.

Så fikk Askeladden halve kongeriket.

Og de tre vennene til Askeladden ble ansatt ved slottet.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil