Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Terrorangrepet på USA

Terrorangrepet på USA

Kritiserer president Bush og USAs angrep på 'terroren'.

Karakter: 5

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
04.03.2002
”Jeg lover at vi skal jage, finne og straffe de skyldige!”

 

Dette sa den amerikanske presidenten, Georg W. Bush, til den sjokkrammede verden 12. september, dagen etter terrorangrepet. Krig, står det i avisene og på TV-skjermen, du får høre de alvorlig politikerne snakke om hvordan dette har rystet dem på radioen. Krig, tenker du for deg selv. Om og om igjen ser du bildet av fly som styrter inn i World Trade Center eller Pentagon, noen av USAs store makt symboler. Du ser de grusomme bildene av mennesker som hopper ut av høye etasjer for å slippe unna eksplosjoner, flammer og røyk. Her og der ser du noen som ser panisk etter sine kjære som skulle til ulykkesstedet denne mandagen. Mange tusen liv gikk tapt!

 

Osama bin Laden er den skyldige, det er alle enig om. Og side han er muslim, er vel alle muslimer med på terrorangrepet, ikke sant? Når man tenker slik, blir man det vi kaller rasistisk, og det blir mer terror. Ikke bare i New York, men i resten av verden også. Moskeer er blitt beskutt, drapstrusler er på mange telefonsvarere hos muslimske familier og butikker er blitt påklistret plakater med ordene ”DRA HJEM”. USA sier de er i krig mot terror, men da må de også forstå de også må stanse terroren i USA og resten av verden, nemlig den som muslimene opplever.

 

”Gi Bush fredsprisen” sa norske intellektuelle. Ideen var at da ville vi beholdt verdensfreden. Men nå vet vi jo alle at det er for seint fordi USA har allerede startet et motangrep sammen med Storbritannia mot Afghanistan på en slik måte at man må lure på hva Bush har mellom ørene! Han som har mest makt i verden velger å angripe militære anlegg for å så sende ned medisiner. Det er jo som å bryte ned terroren for så bygge den opp igjen. Å si det er til de uskyldige, er godt tenkt, men vil ikke de som overlevde fra det militære anlegget bruke våpnene sine for å få tak i medisinene selv? De stakkars uskyldige som ikke har våpen til å forsvare seg med mot de som har det. Hva skal de gjøre?

 

Var det Osama bin Laden gjorde riktig? Nei. Men var det han gjorde moralsk riktig? Har alt av hans hat samlet seg opp så lenge at det plutselig brakte løs? Måten bin Laden gjorde det på er kanskje ikke en av de beste, men de sier seg jo selv at jo mer makt man har jo sterkere blir angrepet. Og så var det motangrepet. Var det så mye bedre en selve angrepet? I begge angrepene ble jo uskyldige såret og drept og begge partene fordømmer hverandre. Hvem hadde ”rett” til å angripe? Så sånn sett er ikke Bush noe bedre en bin Laden, og tenk, den amerikanske presidenten har ikke vært president i mer enn 1 år og allerede fått startet noe som kan være starten på den 3. verdenskrig!

 

Men noe vi alle kan være sikker på er at den 11. september 2001 vil aldri la seg glemme...

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil