Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Portugal

Portugal

Prosjekt om Portugal.

Sjanger
Særoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
27.02.2002


Innhold:

Portugal (start info)

Godt å vite om Portugal

Historie

Arkitektur

Økonomi

Byer og steder

Mat

Stasministere og Presidenter

En liten ordliste

Klima

Kildehenvisning

 

 

Portugal

Portugal er et relativt lite land med et flateinnhold på 92000km2, men allike vell bor det over dobbelt så mange mennesker i Portugal som i Norge. Portugal ligger i sør vest Europa og grenser til både middelhavet og Atlanterhavet. Nemlig 10.5 mill. Gjennom snitts leve alderen er på kvinner 77 år mens på men 70 år (overslag nøye senere.). Spedbarns dødeligheten er på 7 pr. 1000 fødte.

Vanlige guttenavn er joao, Jose og Manuel.

Vanlige pike navn er Manuela, Isabel og Maria.  

De snakker portugisisk og har Romersk-katolsk som hovedreligion som omfatter ca 90% av befolkningen. I Portugal bruker de escudo (PTE) 1escudo = 100 centavos = 3,99 Norske kroner (Des 97).


Portugal eksporterer for det meste tekstiler, maskiner, kork, vin og sardiner.

Hovedstaden er Lisboa. Statsformen deres er republikk. Nasjonalitets merket er P. Nasjonaldagen deres er 10. juni.

Portugal er medlem i FN, EU, NATO, OECD.

Før var Portugal en koloni stormakt, og siden de lå så sentralt ved havet hadde de også en meget stor og mektig flåte.

Vannet i Portugal er helt rent og kan drikkes direkte fra springen, men i høysesongen i Algarve, bør du heller kjøpe vann på flasker.

 

   

Godt å vite om Portugal

 

Befolkning:

I Portugal er det 18,9% under 15 år. Fra 15-59 er det 61,8%, mens over 60 år er det 19,3% (1995).

Fødselsraten er 10,8 promille, mens dødeligheten er 10.4 promille(1995).

Det er en årlig tilvekst på 0,1%.(1992-96)

Levealderen er for kviner 78,6 år, mens for men 71,5år. (1994-95)

Det bor 35,6% i byer og tettsteder.

 

Nasjonal produkt:

I 1995 var bruttonasjonalproduktet på totalt 96689mill. USD per. innbygger.

Det vil si 31,1% av Norges verdi.

 

Sysselsetting:

I 1996 jobbet 12,3% i landbruk, 31.2% i industri og 56,5% i tjenesteyting.

Som du ser så viser dette helt klart at Portugal ikke er et U-land.

 

Jordbruk:

Jordbruks arealet er på 38968km2 der 28950km2 er dyrket mark. Det er 3.0 dekar pr. innbygger.

De har for det meste sauer, svin og kveg, og dyrker Poteter, tomater, mais, druer, hvete, oliven, ris, kork gulrøtter, havre og løk.

 

Skogbruk:

Skogarealet er på 32994km2 og årlig hogges det 9819000m3. (1994)

 

Fiske:

Det fanges årlig 244400 ton fisk.(1994)

 

Bergverk:

De viktigste mineralene er:

Salt, kobber, kaolin, tinn, sink og wolfram.

 

Energi:

I 1994 var forbruket på energi 21548kwh per innbygger. Det tilsvarer 34,3% av forbruket per innbygger i Norge.

 

Industri:

De viktigste industri produktene for Portugal er:

Bomull og syntetiske fibere, raffinert petroleum, klær, motorkjøretøyer, meierivarer, jern og stål, sement, vin.

 

Utenrikshandel:

Årlig eksporterer de varer for 17470 mill USD, mens de importerer for 26532 mill. USD. (1994).

 

De viktigste eksport varene deres er:

tekstiler og klesplagg, maskiner og transportutstyr, skotøy, kork og treprodukter, kjemikalier og

kjemikalieprodukter.

 

De viktigste import varene er:

Maskiner og transportutstyr, matvarer og levende dyr, mineralolje, kjemikalier og kjemikalieprodukter, tekstiler.

 

De landene Portugal handler mest med er:

Spania, Tyskland, Frankrike og Storbritannia.

 

Samferdsel:

Jernbanen i Portugal strekker seg over et område på 3631 km. (1995)

De har et Veinett på 7176km, hvorav 86% er asfaltert det vil si ca 6171,36km uasfaltert vei.

De har en Handelsflåte på 357 skip på i alt 119382 mill. dwt. (1995)

I landet er det 14 flyplasser med regulær trafikk. (1996)

 

Sosiale forhold:

Per 1000 innb. Har:

- 444,3 personbiler (1994)

- 252,0 radioapparater (1993)

- 306,5 fjernsynsapparater (1994)

- 331,9 telefoner (1993)

- 47,00 aviser (1995)

- 2,700 leger (1993)

90% av dem som er over 15 år kan lese. (1995).

 

 

Historie:

Portugal har en lang og innviklet historie som jeg nå skal prøve og gjengi på best mulig måte.

Det hele starte med den Iberiske halv øy som opprinnelig var befolket av Iberere. Etter en stund kom kelterne og invaderte øya. De to folkegruppene gikk etter hvert over til og bli en, keltiberne.

Lisboa grunnlagt av fønikerne.

I 139f/kr underla Romerne seg store deler av Portugal, som de førte inn under provinsen Lusitiania som i det 5 århundre ble invadert av germanske stammer.

I noen dokumenter fra det niende århundre nevnes navne Portucale som Portugal senere fikk navnet sitt fra.

Guinmaraes var Portugals første hovedstad.

 

Flere konger prøvde og samle hele landet igjen, men først i 1249 ble maurerne fordrevet helt ut av landet.

I 1520 seilte Portugiseren Fernano de Magellan rundt jorda. Dette var den første gang noen klarte.

Portugal ble igjen erobret, men med hjelp av Stor Britannia. Gjenvant Portugal sin selvstendighet i 1640.

Under Napoleons krigene ble Portugal erobret av Franske styrker. Og i 1808 måtte kongefamilien flykte til Brasil.

To år senere ble de slått av portugisiske og engelske hærer og drevet ut av landet.

Mens kongen enda oppholt seg i Brasil gjennomførte Portugal en revolusjon, og da kongen kom tilbake så måtte han sverge troskap.

I 1828 ble tronen tatt ved et kupp, og Pedro , som konge het, han overlot den brasilianske tronen til sin sønn Pedro 2, for å organisere kampen mot Miguel i Portugal. Etter en lang borgerkrig led Miguel sitt endelige underlag i 1834. Samme år døde Pedro og Maria 2 overtok tronen. Pedro hadde lagt til side den legale grunnloven, men den gjenopptok Maria.

I 1910 førte en revolusjon til at kongedømme forsvant og i stede ble det innført parlament.

Landet hadde det økonomisk sett meget trangt, og i 1928 innkalte de Antonio de Oliveira Salazar, professor i økonomi, for at han skulle få bukt med den økonomiske krisen i landet. Han ble i 1932 valgt til stasminister, og i 1933 innførte han diktatur. Han styrte meget hardt.

 

Den 25 april 1974 lyktes det MFA, en gruppe yngre offiserer, å styrte regimentet og gjennomføre en revolusjon som førte til demokrati.

Portugal fikk i 1976 en ny grunnlov som sikret ytringsfriheten og økte respekten for menneskerettigheter.

I 1974 ble det gjennom ført en ny revolusjon som fordypet sosiale og politiske rettigheter.

1. januar i 1986 ble Portugal medlem av EU.

      

 

Arkitektur

Portugal er et land med store arkitekturverdier. Det gjelder spesielt fra Romer tida det er også noe visirgotisk arkitektur men lite fra maurertida.

 

Noen eksempler:

- Klostrene i Alcobsca og Batalha begge i gotisk byge stil.

- Katedralene i Braga, Coimbra og Lisboa er i Romers byggestil.

- Fra Manuelinsk stil er Torre de Belém og Mosteiro dos Eronimos.

 

 

Økonomi


Da Portugal i 1974 ble styrtet forsvant også den gode økonomien, men da landet ble med i EU forbedret også økonomien seg. Dette skjedde siden EU gjorde betydelige overføringer til utbygging av industri, jordbruk, kommunikasjon, OSV. Dette skapte en sterk oppgangstid som de har klart og holde. Portugal er et stort jordbruksesamfund med hele 46 millioner mål dyrkingsjord. Det dyrkes særlig vin druer, korn poteter, mais, ris, oliven, tomater, epler, og appelsiner. Det er også en betydelig Produksjon av kork (barken på korkeika), harpiks og eukalyptusolje.     

En tredjedel av landet er dekket av skog, og hvert år raseres store arealer av skogbranner.

<bilde>

 

 

 

Byer og steder  

 

Lisboa ”Tejoelvenes dronning”

Lisboa er hovedstaden i Portugal.

Byen er bygget på 7 høyder ved utløpet av elva Tejo. Der vider elva seg ut til et basseng som danner en naturlig havn.

Den varmeste måneden er august, og januar er den kaldeste måneden. Årlig nedbør er 685mm, november er den våteste måneden og da er nedbøren 107mm. De tørreste månedene er juli og august, da nedbøren er 5mm.

Det bor ca. 1 Million mennesker i Lisboa

Europas lengste hengebro, som er 2 km lang, går over Tejoelven. Broen ble først kalt Ponte Salazar etter diktatoren Antonio Salazar, men nå heter den Ponte de 25. Abril.

Lisboa er en veldig gammel by. Ifølge historikerne var det fønikerne som grunnla byen ca. 1200 år f.Kr. Senere har romere og arabere regjert i byen. Også norske vikinger har lagt til ved bredden ved Tejoelven.

1. november 1755 var det et forferdelig jordskjelv i Lisboa. På få sekunder reiste det seg en storm, så kraftig at Tejo gikk over sine bredder. Jordskjelvet ødela byen og på 10 inutter omkom en tredjepart av byens innbyggere. Skipene ble kastet på land og folk i Skandinavia kunne kjenne det.

Men ikke alt kollapset, Lisboa reiste seg som en føniks fra asken.

Lisboa ble igjen en av Europas vakreste byer.

 

Visste du at…

…matretten bacalao kan lages på 365 måter, en for hver dag i året?

…Skytsengelen til Portugal er Santa Lucia?

 

Porto

Porto vokste opp rundt en romersk festning. Den er i dag Portugals nest største by og er handelssentrumet for den nordlige del av landet.

Byen het Portus Cale i romertiden, som senere har gitt navnet til landet, men enkelte kilder sier at landet fikk navnet etter en romer ved navn Portucale. Porto er portvinens by, og er godt kjent for det.

 

Algarve-kysten

Algarve-kysten ligger i Sør-Portugal og er først og fremst ett turistmål. Det har ett stabilt, varmt klima med lange sandstrender og merkelige klippeformasjoner.

 

Madeira

Madeira er blomsterøya i Atlanterhavet. Øya ble oppdaget av portugisiske sjømenn som hadde gått på prins Henrik Sjøfarerens skole. Navnet betyr tømmer eller tre. Det kommer av at den var så overgrodd av trær at den nesten var ufremkommelig. Sjøfolkene

tente på skogen før de dro tilbake til Portugal, for å la den bli mer tilgjengelig. Enkelte steder holdt det på å brenne i sju år, sies det.

Madeira ble ingen koloni, ettersom øya var ubebodd, men en portugisisk provins, som den fortsatt er.

Som turistland ble Madeira var det engelskmennene som oppdaget den først, for over 100år siden. Det var også England som innførte den berømte madeiravinen, som nå eksporteres over hele verden.

Funchal er hovedstaden på Madeira, og har ca. 150000 innbyggere. Den ligger på en sydvendt helling mot havet. Byens fiskemarked er godt kjent, det er stort og kan tilby utrolig mange forskjellige fiskesorter.

Naturen og klimaet på Madeira danner en helhet som er like fantastisk året rundt. Mens Nord-Europa hutrer seg gjennom vinteren, bader det sørlige Madeira i herlig solskinn.

Og mens sommervarmen brunsvir mesteparten av Sør-Europa, er øya fortsatt et grønt, nesten tropisk paradis.

Når du reiser rundt på Madeira møter du noe nydelig rundt hver sving. For eksempel Atlanterhavet som slår oppover nakne klipper, og svidde, vulkanske steinformasjoner som rødmer når sola går ned i vest.

 

Azorene

Azorene er en portugisisk øygruppe i Atlanterhavet, den blir kalt for ”haukeøyene”, og ligger ca. 1500 km vest for Portugal og på samme breddegrad som Lisboa. Azorene har ca.350.000 innbyggere.

Azorene har 9 større og noen mindre øyer, som deles inn i 3 hovedgrupper:

1. Corvo og Flores

2. Fayal, Pico, Sào Jorge, Graciosa og Terceira

3. Sào Miguel og Santa Maria

Det er mange fjell på disse øyene (den høyeste toppen heter Pico Alto og ligger på øya Pico, toppen ligger 2320 m.o.h. ) med vulkankjegler og små geysirer.

Det er fremdeles vulkansk virksomhet på Azorene, undersjøiske utbrudd har skapt nye småøyer.

Azorene har utpreget havklima med mye vind, gjennomsnittstemperaturen for februar er 14°C, august 22°C, og årlig nedbør er 1000mm.

Det milde og fuktige klimaet gir veldig gode dyrkningsforhold for vin og sitrusfrukter     ( stor eksport av appelsiner og ananas ).

Det er jordbruk med økende melkeproduksjon.

Azorene var kjent av karthagerne og araberne, de ble oppdaget igjen i det 14. århundre av Spania og Portugal.

Azorene var i 1943-1946 alliert flåte- og flybase, de har i dag stor betaling som knytepunkt for dampskip,- telegraf- og flylinjer.

Befolkningen er av portugisisk hærkomst, men det bor mange jøder og negere der også.

Hovedstaden heter Agra do Hermoismo.

 

 

Mat

 

Grønn suppe – ”Caldo verde”(Nasjonalrett)

Kål er hovedingrediensen i den Portugisiske nasjonalretten, spesielt en type som er ”hodeløs” og har myke blader.

”Caldo verde”, er en styrkende, grønn suppe fylt med poteter, løk, hvitløk og løvtynt oppskåret grønn kål.

Noen ganger er det stappet oppi skiver av ”chouriço” eller ”linguiça”(pølser). Minho versjonen er den enkleste versjonen(hvor retten har sin opprinnelse) ofte inneholder kun vann, poteter, løk, hvitløk, kål, og kanskje en eller to spiseskjeer olivenolje.

Det som får suppa til å ligne smeltet jade, er den finhakkete kålen, som tilsettes like før servering for å forsterke fargen.

 

Ost

Det produseres mange oster i Portugal, som kan konkurrere med verdens beste.

Den beste av dem er ”Queijo da serra”.

Den kan bare lages av melk fra sauer som beiter på fjellblomster i Serra da Estrela.


Om vinteren, som er høysesongen, er en riktig modnet ”serra” like smøraktig og dryppende som den fineste Brie.

”Serpa” kommer fra byen med samme navn, er rangert som den nest beste osten i landet. Den pensles jevnlig med paprikablandet olje.

”Queijos frescos” er en snøaktig, usaltet ost, ganske lik ”cottage cheese”, som kaloribeviste Portugisere strør med kanel og spiser istedenfor dessert.

 

Torsk

Tørket, saltet torsk, eller ”Bacalao”, er en Portugisisk oppfinnelse.

Portugiserne torsk rundt Newfoundland.

Så tidlig som i det 16. århundre, lærte fiskerne å salte fisken til sjøs for å kunne holde seg til de kom frem til havna fra den lange reisen, og å soltørke den til harde ”planker”.

På stranda i Nazarè blir torsken fortsatt soltørket på gamlemåten, selv om det var mye mer torsk i gamledager enn nå. Portugal importerer torsk fra Norge for å dekke det årlige behovet.

 

 

Presidenter & Statsministere 

 

Presidenter 1910-1996

ÅR :

NAVN :

ÅR :

NAVN :

1910-11

Joaquim Teófilo Braga

1911-15

Manoel José de Arriaga

1915

Joaquim Teófilo Braga

1915-17

Bernadino Luiz Machado Guimarães

1917-18

Sidonio Bernardino Cardoso da Silva Pais

1918-19

João da Canto e Castro Silva Antunes

1919-23

Antonio José de Almeida

1923-25

Manuel Teixeira Gomes

1925-26

Bernadino Luiz Machado Guimarães

1926-51

Antonio Óscar de Fragos Carmona

1951-58

Francisco Higino Craveiro Lopes

1958-74

Américo des Deus Rodrigues Tomás

1974

Anotino de Spinola

1974-76

Francisco Ramalho Eanes

1986-96

Mário Soares

1996

Jotge Sampaio

 

Statsministere 1932-1995

ÅR :

NAVN :

ÅR :

NAVN :

1932-68

António de Oliveira Salzar

1968-74

Marcello Caetano

1974

Adeliono da Palma Carlos

1974-75

Vasco dos Santos Gonçalves

1975-76

José Batista Phineiro de Azevedo

1976-78

Mário Soares

1978

Alfredo Nobre da Costa

1978-79

Carlos Mota Pinto

1979-80

Maria de Lurdes Pintassilago

1980

Francisco Sá Carneiro

1980-83

Francisco Pinto Balsemão

1983-85

Mário Soares

1985-95

Anibal Cavoaco Silva

1995

António Guterres

 

Dette informasjonen er hentet direkte fra Internett.

 

 

En Liten Ordliste!!

 

Engelsk:

Portugisisk:

 

Hello:

Olá

Good morning:

Boa dia

Good Afternoon:

Boa tarde

Good night:

Boa noite

Yes:

Sim

No:

Não

Thank you/ you're welcome:

Obrigado (boys) Obrigada (girls)/De nada

Excuse me:

Com licenca

Sorry:

Desculpa

Pleas:

Por favor

Where are you from?:

De onde é que tu és?

What's your name:

Como é te chamas?

How old are you?:

Quantos anos tens?

Do you speak potuguese?:

Falas português?

How much is this?:

Quanto é que isto custa?

What is this?:

O que é isto?

Where do you live?:

Onde é que moras?

What time is it?:

Que horas sào?

I'm hungry:

tencho fome

I'm thirsty:

Tencho sede

I'm sleepy:

Tencho sono

hot/ cold:

Quente/Frio

I love you:

Adoro-te(light version)/ Amo-te(hard version)

 

 

Kiss:

Beijo

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10:

Um, Dois, Três, Quatro, cinos, seis, oito, Nove, Dez

Spring/Summer/Autumn/Winter:

Primavera/ Verào/ Outono/ Inverno

Sun:

Sol

Rain:

Chuva

Beach:

Praia

Sea:

Mar

Friend:

Amigo/ Amiga

Father/ Mother:

Pai/ Màe

Grand father/ Grand mother:

Avô/ Avó

Brother/Sister:

Irmào/Irmà

Shut up:

Cala-te

Get lost:

Desaparcce

Good Bye:

Adeus

 

Denne informasjonen er også hentet direkte ut ifra Internett.

 

 

Klima

 

Temperatur:

STED:

VARMESTE MÅNED:

MAKS. Cº:

MIN. Cº:

KALDESTE MÅNED:

MAKS.º:

MIN.º:

Laggos

aug.

29

18

jan.-feb.

16

8

Lisboa

aug.

27

18

jan.

13

8

Coimbra

aug.

29

15

jan.

14

16

Bragnaça

juli, aug.

27

12

des., jan.

8

-1

 

Nedbør

 

STED:

ÅRLIG NEDBØR(mm):

VÅTESTE MÅNED:

MM:

TØRRESTE MÅNED:

MM:

Lagos

465

jan.

81

juli, aug.

3

Lisboa

685

nov.

107

juli, aug.

5

Coimbra

955

des.

137

juli, aug.

15

Bragança

1370

jan.

302

juli

13

 

Hentet direkte ut fra Internett.

 

 

Kildehenvisning:

Vi har brukt mye Internett. Spesielt en side med navnet: vår side om Portugal. Den har adressen: www.portugal.4t.com Ellers skrev vi til ambassaden. Vi fikk svar , men de sa at de ikke hadde noe stoff til oss. Vi skrev også til et portugisisk hotell. Her var de meget villige og jeg tror at nesten hele personalet må ha skrevet meil til oss. Her fikk vi spesielt mye bilder, men også litt informasjon. Vi fant mange bilder på sida www.webshot.com.

Ellers har vi brukt Aschehoug og Gyldendals store Norske leksikon. Som var utgitt i 1999. og et mindre leksikon med navnet land i Europa, som var utgitt i 1992. Begge disse bøkene finner du i biblioteket på skolen.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil