7.D Elektrisk Spenning

Naturfagforsøk
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2002.02.20

Målet med dette forsøket var å teste noen egenskaper til strøm som går igjenom en sluttet krets.

Utstyr:

- 3x 1,5V batteri
- Ledninger
- Voltmeter
- Et lommelyktsbatteri av flat type

Utførelse:

1) Vi sate opp en strømkrets slik tegning -1- viser. Spenningen lå på 1,4V selv om vi brukte 1,5V batteri, men siden de er gamle og mye brukt kan det hende at volten synker.
2) Da vi fordobblet antalbatteri til 2 batterier målte vi 2,8V spennig. Vi brukte to 1,5V batteri.
3) I begge tilfellene har et batteri 1,4V spenning. Derfor dobbles dette ved seriekobling til 2,8V spenning.
4) Da vi koblet et til 1,5V batteri målte vi 4,4V i spenning.
5) Etter flat lommelyktbatteri av flat type er byggd opp av 3x 1,5Volts batteri.
Disse batteriene er serikoblet og derfor
har et flat batteri som dette 4,5V spenning.
Her er det ilustrert hvordan et slikt batteri
er byggd opp.
6) Har har vi koblet opp et batteri (1,5V) og to lyspære i serie. I tillegg målte vi volten på de forskellige stedene. Resultatene står nedenfor.

ForsøkU1U2U3U1 + U2
0,7 V0,55 V1,3 V1,25 V


10) Når du paralelkobler tre batteri øker du mah, varigheten. Spenningen blir det samme. Seriekobling er å koble sammen slik at du øker volten.

Konklusjon:

Under dette førsøket utførte vi forskelige tester på egenskaper til elektrisitet i en sluttet krets. Vi klarte å seriekoble batteri får å øke volten og måle den på fårskjellige plasseringer i kretsen. Forsøkene var vellykket.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst