Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > 4.K Nøytalisering

4.K Nøytalisering

Naturfagforsøk

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.02.2002

Vi skal nøytralisere en sur løsning ved å påvise det med BTB-løsning.

Utstyr:

- To reagensglass
- BTB-løsning
- Dråpeteller
- Vernebriller
- Saltsyreløsning
- Natriumhydroksidløsning
- Glasstang

Utførelse:

1) Vi hadde BTB i reagensglasset med saltsyren. Da ble fargen gul.
2) Deretter prøvde vi å ha noen dråper base i syren. Da basen traff syren forandret seg fargen til grønn før den igjen gikk over til å være gul. Dette gjentok seg flere ganger til vi hadde en likevekt av base og syre i reagensglasset. Da var fargen grønn, blandingen var nøytral.
3) Så hadde vi litt mer base i reagensglasset og reaksjonen var at det ble overvekt av base og dermed gikk fargen over til blå.

Konklusjon:

Når en sur løsning blir nøytralisert med en base skjer det at basen tar
opp H -ioner som det er overskudd av i en syre. Da blir det likevekt og løsningen blir nøytral.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil