Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Selvmordsplanen som feilet

Selvmordsplanen som feilet

Oscar vil gjøre det hele slutt....men ting går ikke helt som planlagt.....

Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål
Lastet opp
12.02.2002
Tema
Selvmord
Selvmordsplanen som feilet(med døden til følge)

Oskar Trake kikket bak seg og så seg inn i øynene. De fascinerte ham. Øynene var hans egne, men likevel fulgte de hver eneste bevegelse han gjorde fra fugleperspektiv. De så ham se seg selv. Av og til var det noe i blikket som gjorde at han fikk lyst til å lukke øynene og ikke se mer. Kunne han se seg ikke se mer? Kanskje ville han alltid være et objekt for egen kritikk. Kanskje burde han likegodt lukke øynene en gang for alle.Han så klarere nå. Rundt ham var bare noen kubikk med en blanding nitrogen, oksygen, karbondioksid og noen andre klosser, men de var alle inne i samme rom. Døren var låst. Han kjente nøkkelen i lommen gnage mot låret. Pusten gikk rolig, bare avbrutt av noen tanker nå og da. Hodet hans jobbet med å holde pusten stabil. Pusten jobbet med å jobbe uavhengig av hodet. Rommet var tett. Planen gikk lett.Atten minutter var gått siden han hadde satt seg på sengen. Atten minutter med omtrent 15 åndedrag i minuttet.Hybelen han bodde i var knøttliten, hadde han alltid ment. Nå var den plutselig uhyre stor. Altfor stor. Gulvarealet var på 12 kvadrat. Han anslo takhøyden til tre meter. Altså hadde han 36 kubikkmeter å boltre seg i hver dag. Trettiseks tusen liter luft å leve av. Tallet var til å miste pusten av. Nylig hadde han lest at de i England hadde begynt å selge sveitsisk luft på flasker. I artikkelen stod det at en åtte liters luftflaske holdt til ti minutters pusting. Åtte liter. Ti minutter. Her hadde han seksogtredve tusen liter.Oskar reiste seg og gikk bort til skuffen hvor han oppbevarte kalkulatoren sin. Den var omtrent ett år gammel, men nesten ubrukt. Han hadde bare benyttet den et par ganger til å regne ut hvor mye penger han hadde brukt den siste uka. Studiene var skolearbeid. Skolearbeid betydde vel i ordets rette forstand: Arbeid som blir utført på en skole. Han var ikke på skolen når han var på hybelen. Kalkulatoren lå derfor som regel urørt i skuffen. Batteriene kom til å vare i mange år enda.Displayet viste 750. Syvhundreogfemti timer ville luften vare. Det var over 31 døgn. Altså temmelig nøyaktig en måned. 22 minutter var gått.Oskar la seg ned på sengen og tenkte. Pusten gikk litt fortere nå. Han var irritert over å se den gode planen bli knust av tall. Om en måned har jeg nok heller dødd av stanken her inne enn av surstoffmangel, tenkte han, og smilte til taket. Taket ignorerte ham. Tallene ga bængen i hans behov. Kanskje han rett og slett skulle forkaste planene sine og heller møte opp på forelesningen i morgen likevel. Kanskje.Han satte seg opp, gikk bort til vinduet og åpnet det på vidt gap. Den friske vårvinden ga ham en klem. Et øyeblikk var han fristet til å se solen inn i øynene og annonsere til hele verden at han var tilbake. Men den fordømte solen blendet ham. Oskar holdt kalkulatoren opp foran øynene, 750, før han kastet den rebelsk ut av vinduet. Øynene hans fulgte kalkulatoren dale ned alle syv etasjene før den knuste mot asfalten på parkeringsplassen under. Etter øynene kom resten av Oskar.En måned er for lenge, tenkte han og kysset asfalten farvel.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil