Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > En helt vanlig dag

En helt vanlig dag

Fortellingen handler om hvordan en dag til en tenåringsjente kan være. Altså ganske forvirrende.

Karakter: 5+

Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål
Lastet opp
02.06.2013
Tema
Familie

Det var fredags morgen. Jeg våknet brått, og hørte med en gang at mamma og pappa bråkte ned i stua igjen. Jeg begynte å tenke på hvem av dem jeg skulle bo mest hos da jeg visste at nå blir det skilsmisse. Jeg tvang meg opp av senga og gikk på badet. Satt meg på do og hørte at mamma skrek som en stukket gris og jeg bestemte meg for å bo hos pappa. Jeg gjorde meg ferdig på badet, og dro tilbake til rommet. Tok på meg de samme klærne som jeg hadde dagen før, og satte håret opp i en hestehale. Jeg hørte ingenting lenger ned i stua, og bestemte meg for å gå ned.

 

Jeg så ingen, og skjønte at de hadde dratt på jobb. Jeg fant et halvspist ostehorn på kjøkkenbenken, og spiste det til frokost. Tok jakken, lua og skoene på meg, og begynte å gå til skolen. Det var kaldt og regnet pøste ned.  Det føltes som jeg var den eneste i byen.

 

Jeg kom meg til slutt på skolen, og skjønte at alle hadde gått inn. Timen hadde allerede begynt, og jeg listet meg inn i klasserommet og satte meg ved siden av min skolevenninne Frøydis. Det var norsktime og leksene skulle sjekkes. Leksene mine lå selvfølgelig i søpla hjemme, så det ble mitt fjerde glømmekryss denne uken. At leksene ikke ble gjort, synes jeg ikke burde gå utover meg, men hunden min. Jeg trur den er i brunst, for den har aldri spist leksene mine før. Hele norsktimen satt jeg og tenkte på skilsmissen som var i vente for mamma og pappa. Jeg følte jeg var klar til å få høre det, for jeg visste at sannhetens øyeblikk skulle komme i kveld.

 

Det ble helg og jeg satt og så reprise av ”One tree hill”, mens jeg ventet på at mamma og pappa skulle komme hjem. I det jeg skulle hente meg et glass brus, kom mamma hjem, glad og fornøyd. Hun hadde med seg taco vi skulle ha i kveld, og jeg ble veldig glad for det. Like etterpå kom pappa hjem, og jeg skjønte at nå skulle sannheten komme. Men neida, de smilte til hverandre og begynte å legge varene i kjøleskapet.

 

Jeg skjønte veldig lite akkurat da, men jeg begynte å skjønne hva som foregikk når mamma begynte å fortelle. Mamma og pappa hadde vist leita og leita rundt i stua i flere dager for å finne gifteringen til mamma, og da hun hylte hadde hun funnet den.

 

Det var en lettelse å få høre alt sammen. Det ble ingen skilsmisse, og det var jeg glad for.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil