"Nelias gåte" av Gro Fykse

En bokomtale av boken "Nelias gåte" som er skrevet av forfatteren Gro Fykse.

Karakter: 6

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2013.05.26

Fakta om boka:

- Tittel: Nelias Gåte

- Forfatter: Gro Fykse

- Forlag: Aschehoug

- Årstall for utgivelse 2010

 

<bilde>

 

Sammendrag:

Boka handler om fjorten år gamle Cornelia. Hun blir stoppet en dag når hun går hjem fra cellotimen sin. En svartkledd mann drar henne med til stupet i skogen. Han forteller Cornelia at han heter Linus av Hox. Nelia får et valg av Linus, enten hopper hun utenfor stupet eller så blir hun drept med dolken hans. Hun vil ikke gjøre som han sier, men etter mye om og men blir hun dyttet utenfor stupet og til Nelia`s forbløffelse flyr hun og det gjør Linus også. Etter denne kvelden blir det til at Linus begynner og lærer Nelia ting, om den verdenen hun ble født i. Det skjer mye, Linus flytter inn istedenfor tante Magdalena i mens Agnes moren til Nelia drar til Ammazonas for å treffe Peter faren til Nelia. Alle i bygda hun bor i blir forhekset av Linus til å tro på det han sier, nemlig at Nelia er syk. Nelia får tilslutt et oppdrag, en gåte hun må løse i sin egen verden, etter hun har lært nesten alt hun skal lære av Linus.

 

<bilde>

 

Min vurdering:

Jeg synes boken var veldig spennende med mange spenningstopper. Boken var også noen ganger trist og noen ganger veldig alvorlig, men samtidig var den artig. Selv liker jeg veldig godt å lese fantasy med mye spenning, så dette ble da en perfekt bok for meg. Du blir kjent med mange forskjellige personer og historier. I boken var det ingen bilder, men siden alt var så godt forklart laget jeg meg med en gang bilder i hodet. For de som liker og lese lange bøker med mye tekst er dette en bok for dem, men for andre kan denne boken bli ekstremt lang og vanskelig og lese.

 

Anbefaling:

Jeg ville nok anbefale denne boken for ungdommer/ unge voksne som liker fantasy. Er du en person som lett blir veldig redd ville jeg ikke anbefale den til deg. Personlig syns jeg den passer for både jenter og gutter.

 

Terningkast:

Jeg vil gi denne boken terningkast seks av seks. På grunn av at slutten er som den er, den gjør at jeg bare må lese neste bok i serien.

 

<bilde>

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst