Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Desmond Tutu

Desmond Tutu

Fakta om Desmond Tutu.

Skrevet i 9. klasse.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
06.11.2012


Desmond Mpilo Tutu ble født 7. oktober 1931 i en folkegruppe som heter Xhosa i Sør-Afrika. Desmonds ønske var alltid å bli lege, men familien var ikke akkurat rike, så de hadde ikke råd til utdannelsen. Derfor valgte han å undervise, akkurat det samme som hans far gjorde. Han startet med å studere i to år, fra 1951-1953, så i 1954 underviste han på Johannesburg Bantu High School I 3 år. I disse årene var det dårlig utdanningsmuligheter for de svarte, og da sluttet Desmond som lærer, og begynte å studere teologi i stedet for.

 

I den sørlige delen av Afrika var det ikke mange muligheter for svarte studenter innen universitet der heller. Ett av de få gode Universitetene var Universitetet i Fort Hare. Der var Desmond Tutu så heldig at han ble Universitetets kappellan i 1961. Han ble også utnevnt til anglikansk prest.

 

Senere i livet tok han seg en tur til England og bodde der i noen år. Der var han visedirektør for det teologiske utdanningsfondet til Kirkenes verdensråd som lå i Bromley.


 

Det Desmond Tutu er kjent for, er jo den harde jobben mot apartheidregimet. Apartheidregimente var den rasistiske politikken som var i Sør-Afrika fra 1948 – 1994. Det ble han tildelt nobelprisen for i 1984. For å kjempe så hardt mot volden som pågikk alle de årene. Hele livet drev han med antiapartheidkampen, helt til det tok slutt i 1994. Dette var noe som var veldig viktig for han siden han selv var svart og var fra Sør-Afrika selv. Midten på 1970-tallet, ble han veldig kjent internasjonalt for denne harde jobben han gjorde. Han klarte å sette ned 4 veldig viktige punkter som han krevde skulle skje.

  • Like rettigheter for alle.
  • Avviklingen av passlovene; passene var dokumenter som kun svarte, fargede og indere måtte gå med.
  • Et felles, nasjonalt undervisningssystem.
  • Stopp i all tvangsforflytning av svarte til de såkalte bantustans.

Med disse punktene gjorde han det igjen. Folket så han, og han var fortsatt en aktiv person som jobbet med antiapartheid-kampen. Og i tillegg når han ble generalsekretær for det sørafrikanske kirkerådet i 1978, gjorde det kampen mot apartheid enklere å kjempe, fordi han hadde støtte fra samtlige kirker i Sør- Afrika.

 

I 1994 ble apartheiden avviklet, og da førte Desmond Tutu sannhets- og forsoningskommisjonen. Det var en kommisjon som skulle fjerne forferdeligheten, grusomheten og all volden fra apartheidstaten.

 

Desmond er også kjent for å være en av de første forkjemperne for homofiles rettigheter i Afrika. Dette var det han sa i 2005.

 

«Er det ikke trist, at i en tid hvor vi støter på så mange fundamentale problemer – fattigdom hiv/aids– krig og konflikt - At vi i vår menighet skal bruke så mye tid og energi på uenighet rundt seksuell orientering? Menigheten, som var innstiftet for å innlemme alle, for å uttrykke egenskaper som forståelse, inkludering, for å inkludere alle forskjellige syn. Den viste at vi kan ha forskjellig teologisk syn og praksis, men vi er brødre og søstre. Nå virker den som den er opptatt med å forbanne og forvise. Gud må se på, og gud må gråte.»

 

Det siste Tutu gjorde var bland annet å være en tur i Norge! Februar 2009 kom han på grunn av ’’The International Student Festival in Trondheim.’’

 

I 2010 trakk Desmond Mpilo Tutu seg tilbake, og skulle nyte den siste tiden sin med familien 79 år gammel.

 

Kilder:

www.wikipedia.org

www.snl.no

http://theelders.org/desmond-tutu

www.google.no

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil