Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Homofilt ekteskap - Et spørsmål om menneskerettigheter

Homofilt ekteskap - Et spørsmål om menneskerettigheter

Leserbrev som tar for seg de positive sidene ved legalisering av homofilt ekteskap i USA. Skrevet i forbindelse med presidentvalget 6. november 2012.

Sjanger
Leserinnlegg
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.10.2012

En av de største debattene under det kommende presidentvalget i USA den 6. november er om homofile par skal ha lov til å gifte seg eller ikke. Barack Obama fra det demokratiske partiet er for homofilt ekteskap, mens republikanske Mitt Romney er imot. Begge parter har sine egne gode argumenter, men det ser allikevel ut til at flesteparten holder med Obama.

 

Etter min mening burde homofile i USA ha akkurat de samme rettighetene til å gifte seg som alle andre. Slik som det er nå, kan homofile i de fleste stater bare gå inn i en såkalt «civil union», som virkelig høres ut som en eller annen slags organisasjon - ikke et ekteskap. Grunnen til at det ikke kalles et ekteskap, er på grunn av det noen mener er det «tradisjonelle ekteskapet», som er ment å være mellom en mann og en kvinne. Men dette «tradisjonelle ekteskapet» finnes ikke. Et ekteskap er egentlig et samhold mellom to personer som elsker hverandre, som kan leve sammen som en familie og oppdra barn sammen. Homofile møter også alle disse kravene.

 

Der går vi over til et annet relevant tema: homofiles mulighet til å oppdra barn. For det første, er det over ett hundre tusen barn i USA som bare venter på å bli adoptert - og dette tallet vokser hurtig. Ved å gjøre homofilt ekteskap lovlig vil det bli mye lettere for homofile par å adoptere barn, som vil hjelpe en stor del. En undersøkelse som ble lagt fram i juni 2010 viste at barn av lesbiske mødre hadde bedre sosial og faglig kompetanse, og færre sosiale problemer enn barn av heterofile foreldre. Enda en undersøkelse som ble offentliggjort én måned senere viste at barn av homofile fedre var akkurat like oppegående som barn adoptert av heterofile foreldre. Hvis ekteskap derimot handler om reproduksjon, burde vel egentlig ikke sterile par ha lov til å gifte seg heller, ikke sant?

 

De som er imot homofilt ekteskap sier det er imot bibelske verdier å tillate ekteskap mellom to personer av samme kjønn. Men bibelen sier også at man ikke skal være utro mot eller skille deg fra din elskede. Allikevel - de syv amerikanske statene som hadde de høyeste antallene skilsmisser mellom 2003 og 2008 hadde alle konkrete lover mot homofilt ekteskap. Massachusetts, derimot, ble i 2004 den første staten til å tillate homofilt ekteskap, og hadde i 2008 landets laveste antall skilsmisser. Tallet sank 21% mellom 2003 og 2008, mens Alaska var den første staten til å forby homofilt ekteskap i 1998, og så deretter en økning på 17% i antallet skilsmisser. Dette viser oss at heterofile par skiller seg oftere enn homofile, som ifølge bibelen egentlig betyr at homofile burde ha mer rett til å gifte seg.

 

Det er tydelig at saken om homofilt ekteskap er et av de mest omdiskuterte temaene i USA før presidentvalget. Vi har alle forskjellige meninger, men jeg tror det er mest riktig å se på homofile som normale mennesker, å tilby dem akkurat samme rettigheter som alle andre. Dette handler om menneskerettigheter, som hver eneste riktig kloke person bryr seg om.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil