Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > De tre prinsessene

De tre prinsessene

Et eventyr med tre prinsesser, tre prinser og halve kongeriket.

Sjanger
Eventyr
Språkform
Bokmål
Lastet opp
08.05.2012
Tema
Eventyr

Det var en gang tre prinsesser som levde i ett stort tårn. Der skulle de tre prinsessene ligge til det kom tre prinser som skulle redde prinsessene. Som belønning skulle de gifte seg med hver si prinsessene og bli prins over ett halvt kongerike. På veien til tårnet var det tre store troll som prinsene skulle passere. Ingen hadde klart dette før.

 

Prinsene suste mot de slemme trollene, og kuttet halsen med sverdene sine. Trollene falt ned på bakken, slik at fjellene ristet. Prinsene nådde opp til tårnet. Da de var oppe i tårnet, så de tre vakre, unge prinsesser som sov. I hånden deres låg det en blomsterbukett med et brev i. I brevet stod det at prinsene måtte velge hvem av prinsessene de ville ha. Det stod at den ene prinsessen var flink til å kjøpe klær, den andre var smart, og den tredje var rikere enn de to andre. Dette var en vanskelig avgjørelse, fordi alle prinsene ville ha den tredje prinsessen. Alle ville ha pengene og prinsessen. Så våknet de tre prinsessene opp. De spurte om prinsene hadde bestemt seg for hvem de ville ha. Alle prinsene svarte at de ville ha den tredje prinsessen. De to prinsessene godtok det, men de var nødt til å dele rikdommen som den tredje prinsessen eide. Dette ville ingen av prinsene gjøre.

 

De tre prinsene bestemte at den styggeste prinsen av de skulle få den første prinsessen som var flink til å kjøpe fine klær. Den dummeste prinsen skulle få den andre prinsessen som var smart, og den fattigste prinsen skulle få den rikeste prinsessen. Prinsene tok med seg prinsessene og giftet seg med dem, og fikk hvert sitt halve kongerike. Nå var ingen av prinsene verken stygg, dum eller fattig. Snipp, snapp, snute, så var eventyret ute.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil