Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Jødehatet gjennom tidene

Jødehatet gjennom tidene

En artikkel om jødehatet, ikke bare under nazistyret, men helt tilbake til oldtidens Israel.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
03.02.2012


Det var jødene som ble plassert midt på målskiva til Hitler. Hvorfor var det jødene som skulle utryddes? Hva var det som gjorde at de ble satt nederst på Hitlers verdighetsliste? For å forstå dette må vi ikke bare se på rasehatet, men også bakgrunnen; hatet mot selve religionen.

 

Jødehatet har lange røtter tilbake i historien. Det startet allerede da romerne styrte oldtidens Israel. Judea var et område i Israel, og dette var det eneste stedet hvor jødene var en majoritet. Romerne tilhørte den kristne tro, og kristne trossamfunn beskyldte jødene for å ha drept Jesus. På slutten av 60-tallet gjorde jødene opprør mot romerne, men opprøret ble brutalt slått ned i år 70. I år 130 gjorde jødene et nytt opprør, og enda en gang ble opprøret slått ned. Denne gangen ble jødene kastet ut av landet.

 

Jødene var dermed et vandrende folk, og uansett hvor de bosatte seg ble de møtt med fremmedfrykt og fordommer, spesielt på steder hvor det bodde mange kristne. Undertrykkelsen mot jøder ble bare større og større, og de ble utsatt for overgrep, mobbing, forfølgelse og tortur. Et eksempel på dette var i Spania på slutten av 1400-tallet. Jødene som overlevde forfølgelsen ble kastet ut av landet. Da svartedauden brøt ut, var det noen som beskyldte jødene for å ha forgiftet drikkevannet. Den kristne kirke ble delt i to under reformasjonen; den lutheranske kirken og den katolske kirken. Begge trossamfunnene prøvde å lokke jødene til å bli medlem i deres religion, men da dette ikke var mulig, gikk begge trossamfunnene imot jødene. Jødene ble ofte plassert i gettoer, og måtte som oftest akseptere å ha færre rettigheter enn andre borgere. Martin Luther skapte på den tiden et voldsomt hat imot jødene gjennom propaganda. Hitler brukte faktisk Luther som et eksempel.


 

På 1800-tallet så det ut som at alt kom til å bli bedre igjen for jødene. De ble i større og større grad en del av samfunnet. Men på midten av 1800-tallet ble hatet mot religionen forvandlet til hatet mot jøder som en rase. Begrepet antisemittisme oppsto i 1879 da tyskeren Wilhelm Marr definerte jødene som en egen rase. Jødene ble beskyldt for å ville tilintetgjøre den ariske rasen. De ble også beskyldt for at den første verdenskrigen oppsto. Mange jøder var gode forretningsfolk. Under den økonomiske krisen i Tyskland klarte mange jøder seg bra i forhold til andre tyskere, og dette skapte sjalusi. Propagandaplakater fikk jødene til å fremstå som gjerrige og griske mennesker som tok pengene til tyskerne. Mange så heller ikke på jøder som likeverdige mennesker. Noe som først startet som en religionskonflikt, endte med et grotesk og brutalt forsøk på tilintetgjørelse av jødene. Denne masseutryddelsen ble kalt for Holocaust. Under den andre verdenskrigen ble 6 millioner jøder drept. Dette er et eksempel på hvor store konsekvenser fremmedfrykt og fordommer kan få.

 

I 1948 ble staten Israel opprettet som en del av det gamle Palestina. Mange jøder fra hele verden emigrerte dit og bygde opp en moderne stat, men hele tiden har de vært truet av sine arabiske naboer og det har vært flere kriger. I olympiaden i München i 1972 begynte den første arabiske terrorgruppen mot jødene og staten Israel. Antisemmitismen har dessverre ikke opphørt, og det er fortsatt trakkasering av jøder i noen land. Men jødene har også møtt mye forståelse og sympati etter den andre verdenskrigen. Det skulle bare mangle. At jøder har måtte gjennomgå så mye forferdelig på grunn av deres livssynk, er trist å tenke på. Det er urimelig, rett og slett. Det er absurd og totalt umenneskelig.

 

 

Kilder:

http://no.wikipedia.org/wiki/Holocaust

http://www.miff.no/tema/historie/jodehat/01.htm

http://www.foldedehender.no/forumemne/israel-eller-palestina-paa-jesu-tid http://www.fvn.no/mening/debatt/article642639.ece?redir=true

http://sf94.wikidot.com/holocaust-under-2-verdenskrig

http://no.wikipedia.org/wiki/Antisemittisme

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil