Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Kortfilm-manus

Kortfilm-manus

Dette manuset er skrevet i 9. klasse og er en del av Bergen Internasjonale Filmfestivals skolefilmfestival 2011/12. Filmen blir vist for 1000 person i Mars på bergen kino og senere under BIFF i oktober for et betalende publikum! Ingen karakter.

Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
13.12.2011
Tema
Filmer

1. INT. SKOLEN - GANGEN – DAG

 

Elevene kommer inn i gangen og venter på at læreren skal låse opp døren til klasserommet. Men de venter henger Ludvik opp jakken (den eneste), Henrik kommer bort og dytter/slår Ludvik i bakken.

 

2. INT. SKOLEN – KLASSEROMMET – DAG

 

Elevene og læreren går inn i klasserommet. Noen få begynner å prate, men etter noen sekunder blir det stille. Alle står oppreist bak pulten, med stolen foran seg. Alle hilser på læreren utenom Henrik, han sitter med beina på bordet å dytte bøkene vekk, og bryr seg ikke om læreren.

 

Læreren orker ikke å bry seg om Henrik, men hilser på resten av elevene.

LÆRER: De som har gjort leksen til i dag, rekker opp hånden.

 

Det blir helt stille.

 

Ludvik og noen få rekker forsiktig hånden opp, og skjønner at han er en av de eneste som har gjort leksen. Han blir flau og tar ned hånden fort.

 

LÆRER: Det er ingen grunn til å bli flau Ludvik, det er heller de andre som skal være det. Siden at du hele tiden gjør leksene dine, vet jeg 100 % at du har en lys fremtid foran deg.

 

Ludvik ser ned i pulten, og nikker. Han blir litt glad innvendig, og viser et lite smil.

 

De andre i klassen ser på Ludvik.

 

LÆRER: Har du også gjort leksene dine Henrik?

 

Alle i klassen ser på Henrik.

 

Han løfter blikket fra pulten, og retter det mot læreren.

 

HENRIK: Nei, hvorfor skulle jeg gidde det?

 

De andre i klassen begynner å fnise av det han sier, og stopper når de ser ansiktsuttrykket til læreren etter noen sekunder.

 

LÆRER: Hvordan skal du greie deg videre i livet hvis du fortsetter slik?

 

Det blir helt stille i klassen. Henrik tar ut tyggegummien ut av munnen, og fester den under pulten sin. Han tar deretter en snus under leppen. Han begynner å le for seg selv

 

HENRIK: Jeg skal få jobb i firmaet til pappa.

 

Alle ser nå på Henrik, og begynner å le veldig lavt.

 

LÆRER: Er du sikker på det han vil ansette deg, slik som du holder på? sier læreren alvorlig og seriøst.

 

Hele klassen blir stille, inkludert Henrik.

 

Henrik får ett glimt av fremtiden nå.

 

EXT. GLIMT AV FREMTIDEN - FAREN SITT HUS – KONTORET - DAG

 

Han ser at faren ikke vil gi han en jobb på grunn av at han har en dårlig innstilling, og ingen utdannelse.

 

FAREN: Glem det, du får ikke jobb hos meg med din dårlige innstilling!

 

Henrik ser bak på tv-en der Ludvik er kledd pent.

 

INT. SKOLEN – KLASSEROMMET - DAG

 

HENRIK: Å faen. mumler Henrik for seg selv.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil