Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Vulkaner - Krakatau

Vulkaner - Krakatau

Oppgave om vulkaner, med spesiell vekt på vulkanen Krakatau.

Karakter: 5-

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
30.11.2011

Krakatau er en vulkansk øy som ligger i Sunda sundet mellom øyene Java og Sumatra som ligger i nåtidens Indonesia. Krakatau er 813 meter over havet. Krakatau har hatt mange store utbrudd opp igjennom historien. Sist gang den hadde utbrudd var i 2008.

 

<bilde>

En skisse av Krakatau fra 1800-tallet.

 

I 1883 hadde Krakatau et utbrudd som nådde kategori 6 på VEI-skalaen. En stor del av vulkanen ble sprengt vekk og falt ned i havet. For å sammenligne det med noe så er det 13 000 ganger større en Little Boy-bomben som ble sluppet over Hiroshima i 1945. Man kan også sammenligne det med utbruddet på Mt. St. Helens som nådde kategori 5 på VEI-skalaen. I 1883 ble 36 417 mennesker drept av utbruddet på Krakatau.

 

<bilde>

Bilde fra et av Krakataus utbrudd.

 

VEI-skalaen

VEI-skalaen er skalaen man bruker for å måle vulkanutbrudd, og som nevnt ovenfor så nådde utbruddet ved Krakatau i 1883 kategori 6 på VEI-skalaen.

 

VEI-skalaen har 8 kategorier, og for hver kategori blir utbruddet 10 ganger større. VEI-skalaen måler hvor mye aske og lava som blir kastet ut av vulkanen.

 

<bilde>

En figur av VEI-skalaen

 

Her er en figur som viser VEI-skalaen. Og på kategori 6 så er massen av det som er blitt kastet ut av vulkanen 10km3, dette tilsvarer det samme volumet som 60-70 klasserom med tettpakket aske og lava.

 

Hvorfor er Krakatau utsatt for vulkanutbrudd og hvorfor ble utbruddet i 1883 så katastrofalt?

Krakatau ligger i ”The Ring of Fire”, og er derfor veldig utsatt for vulkanutbrudd.

 

Utbruddet i 1883 ble så katastrofalt som det ble fordi selve utbruddet tømte hele magma kammeret til vulkanen, og derfor kollapset kammeret. Store deler av vulkanen falt ned i havet og skapte et kjempe smell og en tsunami. Tsunamien skal ha vert 35 meter høy, og ha utslettet flere bebyggelser langs kysten. Smellet skal ha blitt hørt helt til Australia, man tror at dette smellet er den høyeste lyden som er hørt på jorda. Og det regnet aske i området i lang tid. Utbruddet senket temperaturen på jorda i fem år. Utbruddet drepte alle som bodde på øya og øyene som lå nærme Krakatau. Asken og lavaen som regnet ned fra himmelen etter utbruddet skal ha skadet og senket flere skip som var i nærheten, og smellet skal ha sprengt tromme hinnene til flere av mennene som var på skipene i nærheten.

 

Kilder

http://history1800s.about.com/od/thegildedage/a/krakatoa.htm

http://blogs.scientificamerican.com/history-of-geology/2011/08/27/august-27-1883-krakatoa/

http://home.c2i.net/kaaby/vulkanutbrudd/

http://no.wikipedia.org/wiki/Krakatau

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1203028/Will-Krakatoa-rock-world-Last-time-killed-thousands-changed-weather-years-deadlier.html

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil