Johann Sebastian Bach

Musikkoppgave om barokken, innledningsvis om strykeinstrumentet viola da gamba, og deretter presentasjon av komponisten Johann Sebastian Bach.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2011.11.24

Viola da gamba er et strykinstrument som kan ligne litt på en chello eller en kontrabass.

 

Den ble oppfunnet i Spania rundt 1500-tallet og var svært populær i Europa frem til 1800-tallet. Det som kjennetegner viola da gamba er formen. Hullene ved siden av strengene er formet som bokstaven ”C” og er et typisk kjennetrekk ved dette intrumentet.

 

Viola da gamba har seks strenger som er laget av tarmer. Interessant er også at den har forskjellige tone høyder som for eksempel i diskant, tenor og bass. Størrelsen på instrumentet er forskjellig fra tonehøyden. I tiden fra 1600 til 1700 var viola da gamba det viktigste ensemble-instrumentet. På 1800 tallet skrev J.S. Bach solokomposisjoner for viola da gamba.

 

<bilde>

 

Johann Sebastian Bach som ble født den 31. Mars 1685 (etter den gregorianske kalederen) i Eisenach, Tyskland, regnes som en av de største komponistene i verden.

 

Han lærte å spille piano da han var 5 år gammel og som 17 åring var han alerede svært kjent for sine pianoferdigheter. Han ble raskt ansatt i forskjellige hofforkestere.

 

Senere fikk han jobb som ”Konzertmeister” i Weimar av herthug Wilhelm Ernst.

 

Fyrsten Leopold i Köthen ga Bach et tilbud som kapellmester ved hoffet, som han ikke kunne avslå.

 

I 1723 ble J. S. Bach ”Thomaskantor” og musikkdirektør i Leipzig. Der levde han til hans død den 28. Juli 1750. Fremdeles kan man høre ”Tomanerkoret” i Leipzig synge (Jeg hørte de selv i ”Thomaskirche” i Leipzig i sommer).

 

Noen av Bachs mest berømte verker er „Brandenburgische Konzerte, Orchestersuiten, Wohltemperierte Klavier, Goldberg-Variationen, h-Moll-Messe, Matthäuspassion, Johannespassion, Die Kunst der Fuge, Sonaten und Partiten für Violine Solo og Suiten für Violoncello Solo“.

 

Det finnes mange historier om Bachs enorme interesse for musikk. For eksempel sies det at den gang han jobbet som organist i Arnstadt gikk han 200km til fots til Lübeck for å få diskutere musikk med  den berømmte organisten og komponisten Dietrich Bukstehude.

 

Til denne reisen fikk Bach to måneder ferie av sin arbeidsgiver, men han ble så grepet av musikkinteressen at han helt glemte tiden og ble borte fire måneder.

 

<bilde>

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst