Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Vær mot andre sånn du vil andre skal være mot deg

Vær mot andre sånn du vil andre skal være mot deg

Et leserinnlegg som jeg skrev, som ble publisert i Si D i Aftenposten!

Sjanger
Leserinnlegg
Språkform
Bokmål
Lastet opp
22.05.2011

Dødsstraff er et emne som blir snakket om mye nå for tida. Meninger om dødsstraffen er sterke og annerledes fra menneske til menneske, men min mening er at alle land bør slutte med dødstraff. Det er en totalt uetisk, nytteløst, barbarsk og veldig lav ting. Det finnes mye rettere, bedre straffer som til og med er verre for den som blir straffet. Jeg hadde for eksempel heller tatt dødsstraff enn å sitte og kaste bort livet i fengsel.

Et eksempel på en sak som blir mye diskutert er drapet på norske Pernille Marie Thronsen i Ungarn. Kineseren Zhao Fei har innrømt at han har drept Pernille. Han har gjort seg frivillig til å få den straffen han fortjener. Dette bør han belønnes for, ikke drept. Hvis han blir drept, tror du at mange andre kommer til å tilstå etter det da? Politiet i Kina har ikke bevis på at han virkelig har drept Pernille, det har politiet i Ungarn. Men politiet i Ungarn kan ikke gi bort bevis til en sak der den skyldige kan bli drept fordi de har skrevet under menneskerettighetserklæringen. Ungarn har skrevet under en viktig avtale. Hvis de bryter den er det da lov for oss å bryte avtaler vi har gjort med dem også? De vil drepe noen for å drepe noen hvis de bryter avtalen, og jeg synes at de dermed bryter hele avtalen.

 

Jeg skjønner at noen synes at en person som har drept en annen fortjener det samme, men hvorfor synke like lav som morderen og bli en morder selv? Hvorfor ikke heve hodet, beholde på stoltheten og være bedre enn den som har drept noen? Vi er mennesker alle sammen, som skal holde seg til – og blir beskyttet av menneskerettighetene.

 

Er ikke de som blir dømt til døden også mennesker? Føler ikke de også smerte? Må ikke de også puste? Dumme mennesker som har begått store feil kanskje, men fortsatt mennesker med de samme rettighetene som alle andre mennesker på jorda. Og hvis vi virkelig alle er like, hvordan kan du da drepe noen fordi de har gjort det samme? Tenk på det, med i bakhodet Den Gylne Regel:

Vær mot andre sånn som du vil andre skal være mot deg!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil