Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Ole og de gode hjelperne.

Ole og de gode hjelperne.

Eventyr om Ole og de gode hjelperne hans som skal vinne Celina og halve formuen til Røkke

Sjanger
Eventyr
Språkform
Bokmål
Lastet opp
10.11.2001
Tema
Eventyr


Det var en gang en rik mann som bodde her i landet, og hans navn var Røkke. Han var svært rik, og eide mange raske båter. Han hadde hørt om en rask båt, som gikk både til lands og til vanns, og enda fortere en hans raskeste båter. En slik båt ville gjerne han ha.

En søndag kjøpte Svein, Kjell og Ole et VG. På første siden der stod det at den som greide å bygge en båt, som gikk like fort til lands og til vanns, skulle få halve hans rikdom.

Alle som kjøpte VG den dagen ville så gjerne ha halve rikdommen til Røkke. Svein og Kjell, som var brødre, dro dagen etter av gårde til Hydro Aluminium. De ville kjøpe 50 plater med aluminium, for det måtte de ha for og få båten til å gå på vannet, på land og i luften.
Tre ble for tungt til at båten kunne klare dette, men problemet var at all aluminium var utsolgt for lenge siden.
Derfor ble Svein og Kjell nødt til og gi opp håpet om halve rikdommen til Røkke.

Ole var den yngste av disse tre brødrene. Nå ville også han prøve å vinne halve rikdommen til Røkke.

Brødrene lo av Ole som skulle ut og prøve lykken, til og med mora lo av ham.
- Hvordan skal du klare dette, du som var så dårlig på skolen, og har gått arbeidsledig i mange år.
Men Ole stod på sitt og ville plent prøve.

Han gikk først til Mega og kjøpte et par pakker med chips, og en flaske Cola. Han la i vei mot storbyen og håpet på lit lykke og hell. Da traff han en storvokst kar som spurte
- Hvor skal du hen?.
- Jeg skal til byen og prøve lykken, sa han.
- Og hva har du i Mega posen da, spurte han
- Jeg har en pose chips og en flaske Cola.
- Deler du litt med meg, skal jeg hjelpe deg, sa mannen.
- Gjerne det, sa Ole

De slo seg sammen og gikk videre. Etter en stund ble Ole trett, å han la seg til å sove ved et stort tre. Den storvokste mannen sa han skulle holde vakt mens Ole sov.

Da Ole sovnet, drømte han om den fine båten, og hvordan den skulle se ut. Da han våknet, fant han en båt som var maken til den han hadde drømt om. Oppi båten lå der en lapp der det stod:

Takk for all den maten jeg fikk av deg.
Dette er båten du trenger for og få halve rikdommen til Røkke.
PS husk og ta med deg alle du møter


.Han satte kursen mot Røkke, og hadde stort håp. Etter en stund så han en mann som plasket rundt i penger. Ole landet og spurte:
- Hvordan har det seg at du ligger her og svømmer i penger?
- Jo du ser når jeg tenker på penger så gjør jeg dem om til penger, sa mannen.
- Ja vel, sa Ole.
- Skal du bli med meg i båten, spurte Ole.
- Ja det vil jeg gjerne, sa mannen.
Ole og ”pengemannen” reiste mot Røkke sitt hus. Etter en times tid roper plutselig ”pengemannen”:
- Se der nede er det en mann som løfter på steiner, og springer rundt omkring.
- Vi kjører ned og spør om han vil bli med oss, sa Ole.
Ole og ”pengemannen” lurer på hvorfor han gjør slikt tull, og Ole spør:
- Hvordan har det seg at du løper rundt her med masse stein i hendene, spurte Ole
- Jo du ser jeg er så sterk og rask, at jeg må løfte på stein for og ikke lette, sa ”steinmannen”.
- Vil du bli med oss i båten, spurte Ole.
- Ja gjerne, sa han.
Langt om lenge kom de til Røkke og Ole landet og så seg rundt, og der stod han, selveste Røkke. Ole ropte høyt:
- Her er båten du ville ha, men først vil jeg ha halve rikdommen din, sa Ole.
- Ja, sa Røkke, men du må gjøre noe før du får det.
- Hva må jeg gjøre for og få halve rikdommen din da, sa Ole.
- Du må skaffe meg 1,3 milliarder så jeg kan redde Kværner, sa Røkke.
Da sa Ole spring alt du kan til Galdhøpiggen, og hent 1,3 milliarder steiner.
”Steinmannen” sprang så fort han kunne og hentet all steinen og Ole sa.
- Tenk på penger så disse steinene kan bli til penger, sa Ole
- Jeg skal tenke så godt jeg kan.
Plutselig blir alle steinene til penger, og Røkke kunne ikke gjøre annet enn og gi Ole halve formuen sin. Celina fikk han med på kjøpet.

Siden levde Ole og Celina lykkelig resten av livet.
Snipp Snapp Snute så var Røkke ute.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil