Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Adolf Hitler

Adolf Hitler

Biografi om Adolf Hitler.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.03.2011

Adolfus (ble ofte kalt Adolf) Hitler ble født 20. april 1889 i Østerrike. Faren hans het Alois Hitler og moren het Klara Pölzl. Faren var gift tre ganger og fikk til sammen seks barn. Adolf  var hans fjerde. Han og søsteren Paula (født 1896) var de eneste av de seks barna som vokste opp. Søsknene Gustav (født 1883) og Ida (født 1886) døde 2 år gamle av difteri. Edmund (født 1894) fikk meslinger og døde, 6 år gammel. Og lille Otto (født 1887) døde kun dager etter fødselen.

 

<bilde>

Klara og Alois.

 

Faren behandlet Adolf og søsknene på en brutal måte. Han pisket dem hvis de var ulydige eller ikke hørte på han. Det kan ha en sammenheng med hvordan Adolf valgte sin styremåte.

 

<bilde>
<bilde>
<bilde>

Adolf, Edmund og Paula.

 

Familien flyttet ofte, men det stoppet ikke Adolf. Han fikk ofte høre at han var veldig flink på skolen. Men da han begynte på realskole i Linz ble alt rett og slett mye verre både faglig og sosialt. Moren og andre rundt han trodde en stund at dette hadde med farens død å gjøre. Adolf fikk penger ettersom faren var gått bort. Men etter et par år døde moren også. Det som er veldig merkelig er at moren ble behandlet av en jøde, noe som Adolf satte stor pris på.

 

Han prøvde flere ganger å komme inn på kunstskole, men uten stort hell. De sa han manglet begavelse.

 

Nå begynte også pengene å ta slutt. Adolf ble plassert på et asyl for sløsere og senere på et hjem med fattige menn. Da han hadde fått utbetalt farsarven og kommet ut, ble han også kjent med den rasistiske forfatteren Houston Stewart Chamberlains.

 

<bilde>
Adolf Hitler var soldat under 1. verdenskrig og senere ble han utnevnt til korporal.

 

I 1919 ble nazipartiet startet og allerede april i 1920 ble Adolf leder for propagandaarbeidet i nazipartiet. I juli ble han formann for dette partiet.

 

I 1923 ble han dømt til 5 års fengsel på grunn av forsøk på å ta makten gjennom et statskupp, men sonet kun 9 måneder under veldig behagelige forhold. Mens han satt inne, skrev Adolf boken Mein Kampf, eller Min Kamp på norsk. Denne boken ble sett på som en bibel for nazistene.

 

I 1933 ble han rikskansler.


 

<bilde>

 

Kilder: Daria.no, skoleboka & hukommelse :-)

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil