Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > John F. Kennedys liv og politiske karriere

John F. Kennedys liv og politiske karriere

En kort biografi om John F. Kennedy.

Karakter: 5- (10. klasse)

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
21.02.2011


John Fitzgerald Kennedy ble født den 29. mai 1917 i Brookline, Massachusetts. Han var sønn av Joseph Patrick Kennedy og Rose Fitzgerald. John var den nest eldste av en søskenflokk på ni. Kennedy familien var katolikker, og John og søsknene hans ble oppdratt som katolikker. Kennedy familien var også veldig velstående, og faktisk det nærmeste amerikanerne kommer en kongelig familie. Familien hadde lenge vært aktive i politikken, da alltid på den demokratiske siden. Johns far, Joseph Kennedy var sønn av Patrick Kennedy, en rik forretningsmann og politiker. Joseph Patrick Kennedy var også svært velstående, og i en alder av 30 år hadde han allerede klart å tjene seg rik på forretninger som for eksempel skipsbygging, eiendomsmegling, aksjespekulasjon og kinofilmer.

 

Som ung gutt var John F. Kennedy svak og mye plaget med sykdom. Han sto ofte i skyggen av sin mer vellykkede storebror, Joe, og skolen var strevsom for han. Det var først i seinere tid etter en stund ute i arbeidslivet, at han fant tilbake skoleiveren og fullførte en eksamen i statsvitenskap ved det prestisjetunge universitet Harvard. Det var også under sin tid på svømmelaget ved Harvard at John F. Kennedy pådro seg det som skulle vise seg å være varige ryggsmerter, som han måtte hanskes med seinere.


 

Joseph Kennedy, John Kennedys far, hadde et sterkt ønske om at en av barna hans skulle bli den første katolske presidenten i USA. Etter storebror Joes død i 1944 hvilte da håpet på nest eldste sønn, John. I primærvalget i juni 1946 vant John F. Kennedy med 42% av alle stemmene. John hadde nå funnet ut av han virkelig likte jobben som politiker. Han likte mennesker, og han elsket å diskutere med folk. Han kastet seg inn i valgkampen mot den republikanske motkandidaten med glede, og vant også dette valget lett. I en alder av 29 år inntok John F. Kennedy plassen i kongressen, januar 1947.

 

Etter nesten seks år i Representantenes hus hadde John begynt å se fremover. Nå ønsket han å bli senator for staten Massachusetts. For å bli senator var han nødt til å vinne over republikanernes kandidat Henry Cabot Lodge Jr. For å vinne dette valget måtte Kennedy sette i gang valgkampanjen en god stund før valget fant sted. Han ga broren Robert hovedansvaret og ledelsen for valgkampen. Robert var nemlig svært dyktig til å planlegge fremover, og til å organisere. På det meste jobbet John 14 timer med valgkampen og han reiste rundt og holdt taler på syklubber, skolemøter, på fabrikker og lignende. Men alt strevet lønte seg, da det viste seg at John F. Kennedy vant valget med over 70.000 stemmer. Han avla eden, og den 3. Januar 1953 inntok John F. Kennedy sin plass i det amerikanske senatet.

 

En dag fikk John Besøk av en journalist fra avisen Washington Times-Herald. Journalisten var en ung dame som het Jacqueline Bouvier. Hun var sendt for å intervjue den nye unge senatoren fra Massachusetts. De to fant fort tonen, og begynte å treffes oftere. De ble forlovet, og den 12. September 1995, knappe tre måneder senere, giftet paret seg i St. Mary kirken i Newport, Rhode Island.

 

Johns jobb som senator var ikke smertefri. Han var plaget med uutholdelige smerter i ryggen grunnet det voldsomme arbeidstempoet. Han fikk valget mellom å innfinne seg med å være invalid, eller å gjennomgå en svært risikabel ryggradsoperasjon. John valgte å ta operasjonen. Han gjennomgikk to store operasjoner, og var borte fra senatorjobben i åtte måneder.

 

I 1956 utga John Kennedy sin bok ” Profiles in Courage” som handler om amerikanske politikere som hadde mot og hadde kjempet for upopulære saker. Året etter fikk den Pulitzer-prisen for biografier, en av de aller gjeveste prisene som finnes i USA. Boken ble også en bestselger, og oversatt til en rekke språk. I Norge ble den utgitt med tittelen” Menn med mot”.

 

Etter hvert bestemmer Kennedy seg for å stille til valg som president mot republikanernes Richard Nixon. Nixon var en hard konkurrent. Han var eldre, og hadde mye mer erfaring enn John. Mot slutten av valgkampen møttes Kennedy og Nixon til fjernsynsdebatt. Det var første gang i historien at folk fikk se to presidentkandidater møtes på denne måten. Valget fant sted den 8 november 1969. Hele 69 millioner amerikanere stemte, og John F. Kennedy gikk av med seieren med 49,7 prosent av stemmene.

 

Kennedy holdt etter hvert sin veldig populære tale, hvor han snakket om å lage en ny verden hvor de svake kunne føle seg trygge og hvor freden hersket. Han avsluttet talen med de berømte ordene: ” Ask not what your country can do for you- ask what you can do for your country. John F. Kennedy gikk inn i det hvite hus som USAs 35. President, den yngste presidenten noensinne, den første katolske presidenten noensinne. I en alder av 43 år hadde John klart å oppfylle sin fars høyeste ønske. Han hadde dessuten blitt far for andre gang. Den 25. November 1960 ble han far til en gutt som ble døpt John F. Kennedy Jr.

 

Den 16. oktober 1962 fikk president John F. Kennedy se fotografiske bevis av sovjetiske installasjoner for avfyring av atomvåpen. Denne krisen som blir kalt for Cuba-krisen, skulle vise seg å vare i 13 dager. Den 28 oktober beordret den sovjetiske lederen Nikita Khrusjtsjov at installasjonene skulle demonteres. Denne krisen oppfattes som den perioden hvor den kalde krigen var nærmest til å utvikle seg til en atomkrig. Det var i denne perioden John virkelig fikk prøve seg som president.

 

Det beryktede attentatet på John Kennedy fant sted fredag 22. November 1963 kl 12:30 CST (18:30 UTC) i Dallas, Texas. Attentatet skjedde mens Presidentfølget, med John og hans kone Jacqueline i spissen kjørte gjennom Dealey Plaza. John ble truffet av to skudd, et gjennom halsen og et i hodet. En halv time senere ble Kennedy erklært død. Han som antar å ha fyrt av de tre dødelige skuddene mot Kennedy heter Lee Harvey Oswald. Disse konklusjonene ble støttet av ”United States House Select Commitee on Assassinations”, men det er fremdeles mange som mener at attentatet var en del av en konspirasjon. Det finnes mange konspirasjonsteorier rundt mordet på John F. Kennedy, noen påstår at det er Sovjets tidligere leder Khrustsjov som står bak, andre spekulerer i om John F. Kennedys egne menn forrådte ham.

 

 

Kilder

http://no.wikipedia.org/wiki/Attentatet_mot_John_F._Kennedy

http://no.wikipedia.org/wiki/John_F._Kennedy

http://www.daria.no/skole/?tekst=205

http://no.wikipedia.org/wiki/Cubakrisen


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil