Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Saltkrystaller

Saltkrystaller

En rapport fra et forsøk om saltkrystaller.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
07.02.2011

Innledning
* Dato: 10.09.09
* Jeg gjorde forsøket sammen med: Yngvild og Malin
* Målet med forsøket: Se hva som over tid skjer med natriumklorid som har blitt oppløst i vann.
* Hypotese: Jeg tror at saltet krystalliserer seg; blir en klump.

 

Utstyrsliste
* 2 begerglass
* Rørepinne
* Sugerør
* Tynn tråd
* Binders
* Skje
* Salt (NaCl)
* Varmt vann

 

Figur

<bilde>

 

Framgangsmåte
* Knøt fast bindersen i den ene enden av tråden. Knøt sugerøret fast i andre enden av tråden. Tilpasset trådlengden slik at bindersen ble hengende rett over bunnen i begerglasset når sugerøret ble lagt på tvers over begerglasset. La så tråd med sugerør og binders til sides.
* Kokte opp vann. Målte opp 100 ml i begerglasset. Rørte inn så mye salt som mulig. Rørte til alt saltet ble oppløst. Helte løsningen over i et annet begerglass. Passet på at uoppløst salt ble liggende tilbake i det første begerglasset.
* Plasserte sugerøret over begerglasset med løsningen i. Passet på at tråd og binders kom i sentrum av glasset.
* Lot glasset stå på et mørkt sted et par uker.

 

Resultat
Saltet krystalliserte seg og ”klatret” oppover tråden og langs kantene på begerglasset

 

Konklusjon
Etter hvert som vannet ble avkjølt, krystalliserte saltet seg. Så ut som små terninger på bunnen av begeret. Etter hvert som vannet fordampet, krystalliserte saltet seg videre oppå hverandre.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil