Vi trenger FENGENDE titler…

Essay om leserinnlegg og politikk. Kar: 5
Sjanger
Essay
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2001.10.18

Jeg sitter her og prøver å skrive et leserinnlegg om politikk. Jeg har funnet ut at politikk kan være så mye. Det kan være at du er lei at katta til naboen pisser i blomsterpottene dine og at du vil at politikerne skal forby katter i bygårder, eller at du rett og slett er sint på noe en eller annen stortingsrepresentant har sagt.
Jeg har også funnet ut hvor sabla vanskelig det kan være å føle seg engasjert nå når valgtiden er. Alt som skjer blir blåst opp i avisene, og til slutt er du dritt lei av løfter, løgner og politikere som prøver å få folk til å stemme på dem. Det BLIR for mye, det er ingenting som vekker oppmerksomheten min lengre. Og dette er synd. Jeg har lyst til å være engasjert, lyst til å være engasjert i så mye.
Jeg prøvde å skrive et innlegg om skatter og avgifter. Ble oppmerksom på at dette neppe ville fange noens interesse. Prøvde på nytt med dette med studentene og at bøkene må bli gratis, bussene gratis og at utdanningen skal være gratis. Men dette var et dødt tema fordi politikerne har lovet og lovet gratis skolebøker, og uansett hvilken feiende tittel jeg hadde valgt, hadde dette vært noe veldig få ville lest.
Jeg kunne ha skrevet et humoristisk innlegg, om nettopp katta som pissa i blomsterpotta, men fant ut at dette ikke engasjerte i det hele tatt. Derfor sitter jeg her nå og funderer over HVORFOR det har blitt slik. I ”de gamle gode dager” var det så mye å skrive om. Du kunne skrive om hvalfangst, rådyrjakt, melk på skolen og gratis sydenturer til de gamle. Men slik er det ikke nå lenger, nå må det være noe virkelig fengende å lese om i avisene. Kan ikke ta den med katta som pissa i blomsterpotta.
Det som skal stå i avisene skal være virkelig, det skal være noe hele Norge har nytte av å vite. Eller? Sånn som det er nå, er det som står i avisene bare skrap. Alt er oppblåst, nyheter som ikke egentlig er noe tess, blir til førstesideoppslag. Agurknyheter kaller vi det. De er feiende, de kan være interessante, nyttig for spesielt interesserte. Men for oss som leter etter noe å bli engasjert i, noe å skrive et sidelangt innlegg om, er dette noe ekstremt kjedelig å lese om.

Jeg avslutter dette jeg har skrevet med å si at noe må bli gjort nå, politikerne må finne noe bedre å gjøre. Slutte å gi løfter for og få stemmer for så når valget er over, stemmene talt opp, bare glemme det som er lovet. Da kan det heller være bedre å ikke love noen ting, for så jobbe med det som man har sagt man skal PRØVE å gjøre noe med.
Jeg trenger noe å bli engasjert i, ikke nok et løfte som aldri blir noe av…

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst