Kunstmusikk og kommersiell musikk

Forskjeller og likheter mellom disse sjangerne.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2010.12.22

Innledning: jeg skal skrive på denne teksten om hva som kjennertegner kunstmusikk og kommersiell musikk og hva som killer dem ut i fra eksempler.

 

Kunstmusikk: er musikk som er oftest referert til klassikk musikk, opera, ballett og samtidsmusikk. Det er litt mer symmetri og kontrast i musikken den skal passe sammen og ha en balanse i musikken mellom de ulike delene som gir denne sjangeren høy kometansemål. Kunst musikk beskriver mer følelser som uro, angst, redsel, glad, sint deprimert og trist etter tonefalle fra melodien som gjør at denne type sjanger er mest brukbart under teaterstykker opera osv.. Musikken har en ”historie” må en måte som handler mest om drama. Eksepler om kunst musikk kan være sangen under som beskriver følelser etter tonefallet på instrumentene og de bruker kropsspråk og tonefallet fra instrumentet til å uttrykke følelser.. Sangen hadde heller ikke noen bakgrunns musikk som gikk gjennom forestillingen. Musikken består av flere brukte instrumenter. Sangen er produsert av Wolfgang Amadeus Mozart, "The Magic Flute".

http://www.youtube.com/watch?v=C2ODfuMMyss

kunst musikk er mer en musikal tradisjon som baserer seg på kjente musikaler som Haydn, Mozart og Beethoven (1751-1830).

 

Kommersiell musikk: kommersiell, som har med handel å gjøre, som er beregnet på handel eller handelssamkvem; salgbar, som er laget eller presentert for å virke salgsfremmende og ha bred appell. Kommersiell musikk referes for det meste til populært musikk som blir på en måte til en ”produkt”. Musikken har som oftest en bakgrunns musikk som spilles gjennom hele musikken og for det meste har kommersielle musikk et poeng de vil komme frem med i tekstene sine. Poenget kan være om hva som helst i livet fra penger til kjærlighet. Sangen kan være menings løst men så lenge den er populær og selles regnes det som kommersiell musikk. Kommersiell musikk utrykker også følelser men som oftest går den samme følelsen som for eksempel bare trist gjennom helle sangen. Handlingen blir på en måte bare trist. Eksempel på det kan være en sang fra eminem http://www.youtube.com/watch?v=1wYNFfgrXTI. Kommersielle musikk har på en måte en tema og denne sangen har trist som tema. Dette kan også være et eksempel på at kommersiell musikk har en bakgrunns musikk eller takt som går gjennom sangen. Et annet eksempel kan være sangen til rihanna http://www.youtube.com/watch?v=ZQ2nCGawrSY her er temaet redsel, og som du hører har sangen en bakgrunns takt som går gjennom sangen hele tiden.

 

Kunstmusikk har et høyre kompetanse nivå enn kommersiell musikk og refereres mer til opera, ballet, klassikk musikk og samtids musikk som krever mer symmetri, kontrast og balanse i musikken. Mens kommersiell musikk på den andre siden har en mindre kompetanse mål og referes mer til rap og hip pop det kreves mindre arbeid og musikken er på en måte et produkt. Kunstmusikk uttrykker flere følelser som sint, trist og deprimert i et stykke eller forestilling i motsetning til kommersiell musikk som uttrykker et. Kommersiell musikk har en bakgrunns takt som går gjennom hele sangen mens kunstmusikk har det mer variert og har større bruk av instrumenter. Kunst musikk er mer et dramatisk musikal som bruker mer musikken og kroppen til å uttrykke følelser, mens kommersiell musikk kommer md et poeng i sine tekster ut i fra ”stemme”.

 

Kilder:

http://no.wikipedia.org/wiki/Kunstmusikk

http://no.wikipedia.org/wiki/Opera

http://no.wikipedia.org/wiki/Klassisk_musikk

http://www.home.no/kristinka/musikkessay.html

http://vgd.no/musikk-tv-og-film/hip-hop/tema/229627/tittel/hva-er-kommersiell-musikk/threaded/true#visitpost2541810

jeg har også brukt tideligere kunskaper om dette emne for å besvare oppgaven

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst