Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Loddekurs - Parallellkobling av to motstandere

Loddekurs - Parallellkobling av to motstandere

Rapport fra loddekurs på 9. trinn. Rapporten inneholder hensikt, utstyr, hypotese, fremgangsmåte, resultat og konklusjon.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.12.2010

Dato: 16.12.10

Deltakere (samarbeidspartnere): Sondre Aasen og Oneeb Tanveer    

 

Hensikt: Å finne ut hvordan en elektrisk krets virker med to motstandere, når lysdioden lyser sterkest i en parallellkobling av to motstandere, samt lære å lodde en elektrisk krets.

 

Utstyr: Stålstreng(elektrisk leder), spikere x6, batteri(4,5 V), bryter, treplate, motstandere x2, lysdiode, tinn(grunnstoff), loddebolt, (binders), hammer, tang og mobiltelefon med kamera(Sony Ericsson W890i)

 

Hypotese: Når resistanser(motstandere) parallellkoples deler de spenningen og får hver sin strøm slik at ledningsevnene kan adderes. Hvis bryteren er på går spenningen gjennom begge resistansene, og dermed vil lysdioden lyse svakere.

 

Framgangsmåte: Vi begynte med å spikre fast alle seks spikrene(i rektangelform) på treplaten. Deretter rullet vi stålstrengen rundt hver spiker slik det er vist på bilde under. Vi klippet strengen med en tang, etter hvor de forskjellige komponentene skulle være. Etter å ha klippet, smeltet vi tinn med loddebolt slik at strengen hold seg inntil med spikrene(start med å varme spikeren for at tinnet skal henge fast). Deretter koblet vi inn komponentene som var batteri, to motstandere(parallelt), bryter og lysdiode (se bildet 2). Til slutt observerte vi, og tok bilder med mobiltelefonene.  

 

<bilde>

Bilde 1: Bildet til venstre viser kretsen Sondre laget.

 

Resultat: Vi fikk lysdioden til å lyse. Men på grunn av feilplassering av bryteren fikk vi ikke spenningen til å gå gjennom begge resistansene. Dermed lyste heller ikke dioden svakere ved å trykke på bryteren.

 

<bilde>

Bilde 2: Bryteren på dette bildet er egentlig feilplassert, noe som gjør at denne kretsen ikke hadde støtten inn under hypotesen.

   

Konklusjon: Vi fikk lagd en elektrisk krets med flere komponenter. Når bryteren er i ”på-stilling” vil lysstyrken på dioden være svakere på grunn av at de to resistansene deler på spenningen og får hver sin strøm. Ved bryteren i ”av-stilling” vil lysdioden da lyse sterkere. Dette støtter oppunder hypotesen.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil