Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Komikernes humor

Komikernes humor

Tentamen i norsk om norske komikere.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
08.12.2010
Tema
Humor


I Norge har vi mange komikere blant annet Otto Jespersen, Harald Eia, Atle Antonsen osv. Disse har i mange år vært komikere på tv. De har gjort mange stunt for å få det Norske folk til å le. Men er det virkelig så spennende at Otto Jespersen brenne bibelen midt på Karl Johans gate i Oslo? Bare for å bli populær. Han fikk jo masse kritikk for dette, til og med draps trusler. Jeg synes ikke det Otto Jespersen gjorde er så veldig bra. Det er jo ikke komisk at en mann brenner bibelen. Og i tilegg sendte det på sitt eget tv program ” rikets røst” som ble sendt på tv2 for noen år siden. Der gjorde han også narr av Mullah Krekar. Synes noen det er morsomt at en mann gjør narr av folk på en slik måte? Fra å tenne på bibelen til å si dumme ting om Mullah Krekar. Jeg liker ikke humoren til Otto Jespersen. En annen komiker med navn Harald Eia kledde seg ut i et kyllingkostyme og skremte en tv2 journalist under en nyhetssending for noen år siden. Dette stuntet synes jeg var ganske morsomt. Harald Eia har en humor som er bedre enn Otto Jespersen sin.


 

Men over til enda en komiker, nemlig Atle Antonsen. Han har i det siste vært aktuell med tv programmet ”dag” der han spilte rollen som samlivs terapeut ” Dag Refsnes” jeg mener Atle Antonsen er en av Norges beste komikere. Han har vært med i mange serier og filmer, og er like morsom hver gang. Men serien ”Dag” må være noe av det beste jeg har sett av han. En morsom serie med mange par som går i par terapi. Og det eneste tipset han gir er ”dere burde kanskje gå fra hverandre”. Har ikke han en ganske mye bedre humor enn Otto Jespersen?

 

En annen som har gjort stor suksess som komiker med sitt program er ”Marve Fleksnes” som også i dag blir sendt som julekalender på tv Norge. Da er det en ung gutt som spiller rollen som ” den unge Fleksnes” gutten er jo en utrolig god komiker. Han spiller rollen utrolig bra. Fleksnes episodene fra 50 år tilbake sendes også i dag på NRK. I forbindelse med NRK fjernsynets 50 års jubileum. Dette er det jeg kaller underholdning. En mann som ikke klarer være stille. Men som bare skal diskutere alt mulig mellom himmel og jord, Og det er akkurat like bra når den unge Fleksnes alltid skal diskutere med gym læreren og blir kastet ut av timene. Gym læreren spilles av en komiker som er nevnt i teksten. Nemlig Atle Antonsen.

 

Men så over til et annet tv-program som har hatt mye suksess. Men dette programmet sendes på tv2. Nemlig ”torsdags kveld fra Nydalen” i dette har de blant annet sendt mye nakenscener, som jeg mener man ikke burde hatt med i denne typen programmer. Men de har mange bra sketsjer i dette programmet. Blant annet ”kjendis farmen” og enda en som alltid skal si det motsatte av hva andre sier ”Hank Von Helvette” det er mange humor program som går på tv. Det er ikke alle som er like bra. Men Fleksnes og torsdags kveld fra Nydalen er mine favoritter. Men eneste negative med torsdags kveld fra Nydalen er blottinga til programlederen. Som har skapt noen avisoverskrifter. Hva synes dere om slikt på riksdekkende tv?

 

Hvert år skal komi prisen deles ut, til en komiker. Da arrangeres det en tv sending. Der folk skal stemme på sin favoritt komiker. Der er det mange som parodierer en kjendis. For noen år siden var det ei som parodierte blant annet vår kronprinsesse Mette-Marit som ble parodiert på en bra måte med sørlands dialekten og sine morsomme kommentarer. Blant de som ble parodiert der var Mette Marit, kong Harald, gitarkameratene.  Men det er noen år siden disse ble parodiert. Hvert år deles det ut en komi pris. Jeg synes den beste var da de 4 komikerne satt på scenen med en gitar i hånden og parodierte gitarkameratene, som består av: Kurt Nilsen, Alejandro Fuentes, Askil Holm og Espen Lind. Men disse gitarkameratene er en etterfølger av de gamle gitarkameratene. Med da blant andre Lillebjørn Nilsen, og noen flere jeg ikke husker navnet på i farten. Men er det ikke litt rart at komikernes parodi faktisk låt bedre enn originalen av gitarkameratene? En annen sketsj som var bra var parodien av hele Norges musikkmanageren, x-factor dommeren og mannen som reiser rundt med skjult kamera i et program som heter ”lurt av Karlsen”. Nå vet du sikkert hvem jeg snakker om? Jo da Jan Fredrik Karlsen. Han reiser rundt og lurer kjendiser med skjult kamera. Programmet er jo genialt, men jeg synes synd på kjendisene som blir lurt. Dere ville vell ikke blitt beskyldt for ran og ha politiet etter dere? Jeg skjønner at kjendisene blir redde, men det er jo det som er så spennende med dette programmet. For de får jo vite etterpå at det er tull.

 

En annen som har blitt parodiert mange ganger er den homofile stylisten Jan Thomas. Men jeg synes dette går litt over grensen. Det ble blant annet sendt en serie om han på vg tv på internett. Serien ble kalt ” Fan Thomas”. Der kommer det kommentarer som ”skal vi hjem å kose Kristoffer?” osv. Det blir for dumt og sende ting om privatlivet hans på nett. Det er også en del dumme kommentarer. Hvorfor tar ikke Jan Thomas grep og anmelder dette? Han er jo en tøff mann som ikke bryr seg om dumme kommentarer. Han må jo få være homofil hvis han vill det. Så jeg synes dette blir for dumt. Han har også blitt parodiert mange ganger, blant annet under årets komi pris. Synes ikke dere det hadde vært respektløst og blitt behandlet sånn?  

 

Så alt i alt er det mange morsomme komikere i vårt land. Mange gjør bra sketsjer og mange er gode til å få det Norske folk til å le. Men noen er over grensen. Noen kan være bra, mens andre dårlig. Jeg synes det er utrolig mange bra. Og Mr Wesenlund som spiller Fleksnes er min favoritt. Og gutten med Frydenlund til etternavn som spiller den unge Fleksnes er også utrolig bra. Så gleder meg til å følge ” den unge Fleksnes” hver dag fram til jul. også gleder jeg meg til neste år. For da kommer enda en julekalender på tv norge. Nemlig nye episoder av julekalenderen ” nissene på låven” for noen år siden spilte Atle Antonsen i kalenderen. Mens en annen komiker var med i kalenderen. Tror ikke han trenger noen presentasjon. Hele Norges Espen Eckbo. Mannen som alltid er med skal vi danse programleder og komiker Kristian Ødegård på hans julenøtter og påskenøtter. Norge har mange komikere og jeg synes egentlig de aller fleste er bra. Spesielt Atle Antonsen som spiller i mange serier og filmer. Men som jeg har nevnt tidligere. Fleksnes er min favoritt. ”dæææææjåå”

 

I denne teksten har vi noen eksempler til temaet jeg skal skrive om som er ” skulle bare være morsom”. Vi starter med Otto Jespersen. Han prøvde å være morsom ved å tenne på bibelen. Istedenfor fikk han en del negative reaksjoner og draps trusler. Så jeg tror ikke det ble så morsomt for Otto Jespersen. Som i tillegg ble politi anmeldt. Også personen som lagde ”fanthomas” episodene fikk noen negative og noen positive reaksjoner. Men jeg mener det han lagde er negativ. Det er greit å lage en tullete serie om en kjendis. Men ikke når man får høre negative kommentarer. Og jeg tror Jan Thomas skjønner at det er han de parodierer. Det er mange komikere som gjør ting for å være morsomme. Men det KAN ende i negative reaksjoner. Det hender det skjer, fordi komikere har et tøft yrke av og til. De kan risikere å få masse negativ omtale. For eksempel Otto Jespersen, da han brente på bibelen. Han klarte å få negative kommentarer fra mange prester og mange andre kristne personer.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil