Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Frelsesarmeen

Frelsesarmeen

Tekst om hva Frelsesarmeen gjør, jobber for og står for!

RLE-oppgave, 10. klasse.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
30.11.2010


Hvis jeg spør en person om hva han tenker når jeg sier Frelsesarmeen sier han; gitarspilling, suppestasjon og pengeinnsamling på Jekta. Uniformer og glade mennesker. Gjerne litt eldre herrer eller damer. Det er det de fleste tenker om Frelsesarmeen, og alt det er rett. Men Frelsesarmeen driver også med mye, mye mer. Jeg skal fortelle dere nå hva Frelsesarmeen er, hva de gjør og hva de står for.

 

Du har sikkert sett damer eller menn med svarte uniformer som står i byen og spør etter pengestøtte. Disse folkene er fra Frelsesarmeen, og jobber for å hjelpe de som trenger det. Uniformen har symbolsk betydning og betyr at de tror på Gud. Personer med uniformer kalles soldater og gjør veldig mye arbeid for Frelsesarmeen. DU kan enten verve deg som soldat, eller bare være tilhørlig. Altså at d gir en fast pengesum hver måned som støtter organisasjonen.

 

Frelsesarmeen er etablert i 109 land til sammen. Den norske frelsesarmeen bistår med hjelp til fattige land på flere måter. De driver med hjelpeprosjekter, der de hjelper fattige folk, folk som driver med rus, folk som er svakere stilt og lignende. De driver også med misjonsprosjekter, og driver flere sykehus rundt i verden. De startet for eksempel et sykehus i Bolivia i en fattig del av Conchabamba (konshabamba) for 20 år siden. Der har de 60 ansatte og i 2002 hadde de ca 34 tusen pasienter innlagt på et år.

 

Frelsesarmeen eller – Salvation Army på engelsk - er et kristent trossamfunn som ble grunnlangt i slummen i London rundt 1878. Grunnleggerne, William og Catherine Booth grunnla det for å hjelpe de nederst i samfunnet, altså det fattigste, med ”soup, soap and salvation”. Altså suppe, såpe og frelse som er slagordet til Frelsesarmeen. Frelsesarmeen viser omsorg for hele mennesket gjennom å tilby "suppe, såpe og frelse". "Suppe" møter fysiske behov, "såpe" fokuserer på enkeltmenneskets verdighet og "frelse" handler om å formidle Guds grenseløse kjærlighet.

 

De var to mennesker som virkelig ønsket å hjelpe. Folk spurte dem, hvorfor bruke så mye tid på de fattige. De er ikke verdt noe. William svarte:

While women weep, as they do now, I’ll fight;
While little children go hungry, I’ll fight;
While men go to prison, in and out, in and out, I’ll fight;
While there is a drunkard left,
      while there is a poor lost girl on the streets,

      where there remains one dark soul without the light of God – I’ll fight!
I’ll fight to the very end

 

Siden starten av trossamfunnet har Frelsesarmeen spredt seg ut over hele verden, og i 1888 kom den til Norge.

 

I Frelsesarmeen er det vanlig å ha møter hvor medlemmer samles og har det hyggelig. Møtene kan også handle om viktige temaer de skal diskutere i sammenheng med Frelsesarmeen. Møtene deres foregår oftest i friluft, på torg og gatehjørner. Målsetning med å ha møtene der er å møte folk der de finnes, for å overbringe dem sitt budskap.

 

I Norge har Frelsesarmeen flere sentre og møtesteder for rusmissbrukere og folk som har det vanskelig. Jeg vil gjerne fortelle dere om er sted i Farsund i Østfold jeg leste om som jeg tror er en veldig bra ressurs for hjelp til rusmissbrukere, fattige og ensomme. Stedet heter Fyrlys og ligger 10 minutter utenfor byen.

 

Dagen starter med at Fyrlysbussen kjører rundt og henter brukere som ønsker skyss. På Fyrlyset kan man drikke en kopp kaffe mens man leser dagens aviser, eller surfer på nettet. Det er mulighet for å ta en dusj, få rene klær og evt. bli klippet. I hobbyrommet er det mulighet for å spille billiard, bordtennis, brettspill og lignende.

 

Kl. 12 samles de rundt middagsbordet og deler et godt måltid sammen. Før Fyrlysbussen kjører brukerne hjem, får de poser med tørrvarer og frysevarer med hjem, så de klarer seg en uke.

 

De som ber om hjelp tilhører mange forskjellige grupper i samfunnet. Barnefamilier og ensomme eldre er utsatte grupper, og det blir arrangert trivsels- og velferdstiltak gjennom hele året. Sommeren 2010 blir det for syvende gang arrangert familieleir som blir sponset av julegrytepengene. Omkring 200 barn og voksne får oppleve uforglemmelige dager i gode omgivelser.

 

Det er slike tiltak Frelsesarmeen gjør. Dette er bare en liten andel av alt de har gjort for mennesker. Vi har også et slikt sted i Tromsø.

<bilde>

Rundt juletider har du sikkert hvert på kjøpesenter og sett store bord med masse julegaver på. Disse bordene tilhører Frelsesarmeen, og du har en mulighet til å gi julepresanger, mat, kaffe, te og de du måtte tenke deg til folk som ikke har råd til å feire jul selv. Disse presangene blir utlevert på den store juletrefesten Frelsesarmeen arrangerer hvert år. Da kan rusmissbrukere, fattige familier, ensomme mennesker, folk som ikke har det så bra eller du komme å feire jul sammen med Frelsesarmeen. Så hvis du gir en liten dukke til Frelsearmeen er det en liten jente på rundt 6 år som blir veldig glad på julaften.


Som du kanskje har fått inntrykk av jobber Frelsesarmeen ekstra hardt i juletider. Det er sant, de gjør det. De har stor arrangementer, middager, julegudstjenester og adventstunder i jula. Grunnen er for at julen er en ekstra sårbar tid for folk som er ensom eller sliter. Jeg tror at hvis man er helt alene i verden føler man seg ekstra alene i julen, Frelsesarmeen står på for å lindre og trøste hele året, men behovet er særlig stort i ukene før jul. Derfor har de noe som kalles julegryta, hvor de samler inn penger til trengende.

 

I over hundre år har Frelsesarmeen satt ut slike julegryter på gatehjørner og torg. For mange byr den på julestemning - for andre mat, varme klær - og verdighet.

 

Pengene julegryta samler inn går til å finansiere mange sosiale tiltak i forsjellige kommuner.

 

Den beste måten å støtte Frelsesarmeens juleaksjon på, er å gi penger til julegryta. Frelsesarmeen kan dermed tilpasse hjelpen. Hvert bidrag gjør at noen får det bedre. Frelsesarmeen samlet totalt kr. 216.810.06 fra Julegryta i Tromsø i 2009.

 

Julen er en tid for omtanke, og mange benytter anledningen til å hjelpe andre ved å gi et bidrag til Frelsesarmeens julegryter.

 

Som du sikkert skjønner gjør altså Frelsesarmeen så utrolig mye godt til andre mennesker. I tillegg til det jeg har fortalt dere driver dem også Barnehager, Døve og blindearbeid, barne- og familievern, Sang og Musikk, Korps, Slumstajoner, velferdsenter, ”Over 60”-grupper for eldre, misjon og bistand, jobber for kvinners rettigheter, selger magasinet ”Krigsropet”, ettersøkelsesarbeid, fengelsarbeid for bedre forhold i fengsler, adopsjonsbyrå, flerkulturelt arbeid, Fretex, en bruktbutikk som sikkert alle av dere har hørt om eller vørt på, gratis undervisning og sykehus i andre land.

 

Grunnen for at jeg valgte Frelsesarmeen som mitt tema og jobbe med i RLE er fordi jeg fra før av visste at Frelsesarmeen var en organisasjon som jobber for veldedighet, og for at alle mennesker skal ha det bra. Derfor ville jeg også fortelle dere om dem, så dere får et inntrykk av hva Frelsesarmeen er og hva de jobber for. Det var målet med denne presentasjonen. Kanskje noen av dere også får et så stort inntrykk av Dem at dere kanskje melder dere inn i organisasjonen, og er med på å forandre menneskers liv - dere også!

 

Video:

http://www.youtube.com/watch?v=K0y3_4mlnAc


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil