Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Fra ensidig til tosidig

Fra ensidig til tosidig

Et kåseri om å se flere aspekter av en sak. Og om å leve i et samfunn med mange impulser.

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
04.11.2010
Tema
Rasisme

Det er flere sider ved et menneske, fire stykker faktisk. Det er framsiden, baksiden, oversiden og undersiden. Det er slik vi ser et menneske. Men hvis vi snur litt på det og ser hvordan mennesker ser verden, er det mange som bare ser det flotte multikulturelle samfunnet med bare en side. Ingen flere, kun en. Det virker jo veldig kjedelig å se verden med bare en side, og det er jeg sikker på at det er også. Men de som ser alt ensidig har ikke opplevd noe annet en den siden de velger å se ting i. Verden forandrer seg fort, det betyr at folk må forandre seg med. Det nytter ikke å ha fordommer og være redd for det såkalt ”ukjente” like mye som det ikke nytter kjøre hest og vogn gjennom kirkegata lenger. Verden forandrer seg, og skal man henge med må man se flere sider av en sak. Jorda er ikke flat lenger, vi har fått 3d kino. Verden har plutselig så mange sider.

 

De gamle er verst til å ha fordommer, for de er ikke oppvokst med et slikt samfunn som vi har i dag. ”Norge for nordmenn!” Er det de eldre ofte tenker og mener, innvandrere hører hjemme der de kom vandrende fra. Likevel om kanskje reising har blitt mer vanlig, så tenker ikke de på seg selv som utlendinger i et annet land på ferie. Nei, for de er velstående nordmenn, vik unna!

 

Og eldre sier vi ungdommer er så dårlig til å finne på unnskyldninger, da skulle de sett seg selv. ”Utlendingene kommer hit bakom bakker og berg, ut mot havet til Norge og raner butikker og vandaliserer der den stolte nordmannen har bygget sin heim.” Populasjonen i Norge vokser, ikke bare grunnet immigrasjon. Med økende folketall øker kriminaliteten. Kanskje noen ganger er det innvandrere som står bak en kriminell handling, men hvis folk ikke hadde frosset de ut så mye som folk gjør, kanskje det kunnet ha blitt hindret.

 

La oss tenke oss en typisk nordmann. Og da er jeg sikker på at alle tenker nordmenn i bunader med vakre fjorder i bakgrunnen. Tømmerhytter og selbuvotter, ski og sodd. Skikkelig nasjonalromantiske bilder spretter opp i hodene våre og forsøpler hjernen vår. En typisk nordmann nå til dags ville vært en person som lever et stille rolig liv. Lager kjøttkaker til middag, og liker å se gullrekka på nrk1 på fredager. De er redd for det ukjente og skylder alle problemer i samfunnet på innvandrere. Mange er rett og slett rasistiske. Er du ikke hvit er du ikke norsk, mener de. Er du opprinnelig fra tyskland er du tysk, er du opprinnelig fra USA er du amerikansk. Men er du opprinnelig fra en plass med mørkhudede mennesker, da er du innvandrer.

 

Jeg vil at alle gammeldagse, ensynede mennesker med rasistiske holdninger skal ta av seg skyggelappene og se verden med nye øyne. Vi er alle forskjellig men likevel så like. Vi stammer alle fra apene, og holder vi på slik er de vi som har kommet kortest veg i evolusjonen. Nordmenn er rett og slett trangsynt, selvfølgelig ikke alle. Men alt for mange. Jeg ber alle ta en titt på jorda og se at den ikke lenger er flat, at landegrensene nesten er borte. Og at verden har krympet, og alle er nærmere. Vi kan ikke gå og være redd og skylde på det vi ikke kjenner så godt til. Husk sist gang foreldre og eldre sa at noe ukjent hadde skylden for samfunnsproblemer, da skyldte de på rocken roll. Vi alle vet jo hvor farlig den er.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil