Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Puma concolor

Puma concolor

En ganske kort faktatekst, som sammen med min muntlige framføring ga meg karakteren 5.

Skrevet i 8. klasse.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
06.09.2010
Tema
Rovdyr

<bilde>
I USA og Canada blir den ofte kalt cougar, panter og fjelløve, men i Europa bruker vi slektsnavet puma.

 

Utseende

Pumaen er lang og slank med en muskuløs kroppsbyggning, lang hals og lite hode.

 

Pelsen er ofte brungrå med en røddlig nyanse den er lysere på undersiden av hals og mage. Ungene har priker og halen har striper, mens de fullvoksne er ensfarget.

 

Klima

Den lever i mange forskelige terreng blandt annet bar, løv og tropisk skog, gressmark, sumpmark og ørken.

 

Du kan finne den over hele Amerika fra Patagonia til Canada men mange steder er den utryddet.

 

<bilde>

 

Tilpasninger

Siden pumaen lever i så mange forkjellige terreng, er pumaene forkelig tilpasset bl.a. i pelsfarge og størrelse.

 

<bilde>

 

Føde

Pumaen som de fleste andre kattedyr spiser kjøtt. På små byttedyr snikker den seg nærme og angriper, men med større byttedyr som hjort og lingnende dyr hopper den ned fra trærne og opp på ryggen dens før den knekker naken med den kraftige kjeven.

 

En full voksen spiser mellom 800 og 1300 kg kjøtt i året.

 

Formering

I nord har de paringstid fra desember til mars,min i sør kan de parre seg hele året. Hunnen går derktig i ca. 82-96 dager før hun føder et kull på 1-6 barn.

 

<bilde>

 

 

Kilder:

http://snl.no/puma

http://no.wikipedia.org/wiki/Puma

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil