Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Et dukkehjem

Et dukkehjem

Et lite innholdsreferat fra Henrik Ibsens "Et dukkehjem".

Sjanger
Referat
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.09.2010

Handlingen finner sted i juletider. Nora kommer hjem fra å ha handlet gaver inn til julen. Hun spiser på noen makroner. Hun får snart besøk av ei gammel venninne, Fru Linde. Hun har blitt enke, og har jobbet hardt og lenge for å forsørge familien. Nå hadde hun kommet til byen fordi hun hadde hørt at Torvald, mannen til Nora, skulle bli banksjef. Hun ville at Nora skulle skaffe henne jobb i banken. Hun mente også at hun hadde gjort mye mer enn Nora, og at Nora bare var et lite barn. Da måtte Nora skryte av hva hun hadde gjort. Torvald hadde vært syk for døden for noen år siden, og legene hadde sagt at han måtte komme seg til varmere strøk. De hadde da ikke så mye penger, og Nora ble nødt til å ta opp et lån. Damer fikk ikke ta lån på den tiden, og hun trengte noen som kunne være ansvarlig for lånet. Hun hadde da forfalsket skriften til faren, som også lå for døden på den tiden. Ingen kunne jo vite om det var forfalsket når faren hadde dødd. Lånet var tatt opp med sakfører Krogstad, som var ansatt under Torvald.

 

 

Senere den dagen kommer Krogstad innom. Han ville vite hva Fru Linde gjorde med Torvald. Nora sa at Fru Linde skulle få jobb av Torvald, og Krogstad sa at det ikke skulle skje. For det var Krogstad sin jobb Fru Linde skulle til å få. Han sa han hadde funnet ut at underskriften til faren var forfalsket, fordi den var skrevet under 3 dager etter han hadde dødd. Han sa han ville gå til retten om han fikk sparken, fordi jobben var alt han hadde igjen.

 

Senere prøver Nora å få Torvald til å skifte mening om å gi Krogstad sparken, men han vil gjøre det. Han mener Krogstad er en stygg løgner, og han hater løgnere. Nora blir da nervøs, for hun hadde tenkt å si at hun hadde lånt penger, men da får jo Torvald vite at hun har levd på en løgn hun også. Torvald sender brevet om oppsigelse til Krogstad der og da.

 

Litt senere kommer Krogstad innom og er rasende på Nora. Han har med et brev han postlegger på vei ut,  hvor det står alt om hva Nora har gjort.

 

Nora gjør alt hun kan for at Torvald ikke skal lese dette brevet. Hun får han til å øve tarantell med henne, og hun gjør det dårlig med vilje. Det er dansen hun skulle danse for han på ett kostymeball de skal på senere.

 

Etter kostymeballet leser Torvald brevet. Han blir rasende. Ingenting var som Nora trodde. Hun trodde han skulle beskytte henne, sann som han alltid hadde gjort. Noen minutt senere får de et nytt brev, hvor det står Krogstad ikke vil gjøre noe ut av saken likevel. Torvald blir da veldig glad, men Nora blir ikke lykkelig. Torvald var ikke den hun trodde. Samme dag drar Nora, og kommer ikke tilbake. Før hun går ut døren gir hun gifteringen tilbake til Torvald.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil