Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Skal vi tillate hijab i skolen?

Skal vi tillate hijab i skolen?

Artikkel om hodeplagget hijab som har vært mye diskutert.

Skrevet i 8. klasse.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
29.05.2010
Tema
Islam


Denne debattartikkelen handler om bruk av hijab i skolen. Den siste tiden har det islamske plagget hijab vært mye diskutert i aviser og i ulike debattprogram på TV og radio. Diskjusjonene har handlet om det skal være lov å bruke hijab i skolen og i yrker der man bærer uniform. Meningene om den er omstridte og delt i to fronter: De som vil tillate hijaben i religionsfrihetens navn, og de som vil forby den fordi den er en undertrykkende side ved religionen.

 

Det finnes mange forskjellige definisjoner av hva en hijab er, men dette er en av de vanligste:

”Islam stiller krav til både kvinner og menns påkledning men til vanlig ser vi på en hijab som et slør som muslimske kvinner dekker håret med" (Store Norske Leksikon og Wikipedia).”

 

I koranen står det ”Troende kvinner skal dempe sine øyekast, holde sitt kjønnsliv i tømme, la dem trekke sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd til andre enn sine menn.”


 

Det er altså ikke påbudt noe sted i koranen å bære hijab, nikab (se burka. Eneste forskjellen mellom burka og nikab er at på en nikab er øynene frie) eller burka (en ankellang, heldekkende kvinnedrakt med heklet gitter foran øynene, slik at det er mulig å se uten selv å bli sett).

 

Videre i artikkelen skal vi se på hvorfor dette skaper så mye debatt og hvorfor det er så sterke argumenter for og i mot bruken av hijab.

 

Som så ofte ellers står Frp langt fra de andre partiene i debatten. Frp vil ha forbud mot hijab og andre synlige religiøse symboler i skolen.

- Religiøs symbolbruk fører til at det dannes barrierer mellom innvandrerelever og etniske norske elever. Dette er uheldig for både det norske samfunnet og ikke minst for innvandrerne selv, sier formann Peter N. Myhre i Oslo Frp til Vårt Land.

 

Et annet synspunkt har SV-leder og kunnskapsminister Kristin Halvorsen. Hun synes ikke det er ønskelig at småjenter i barneskolen skal bruke hijab, men ønsker ikke lovforbud.
– Men det må ikke føre til at denne debatten forstummer. Vi må komme i dialog med dem det gjelder, med skolen og med foreldrene. Alle barn uansett bakgrunn skal ha rett til å leve et liv der de kan ta egne valg, sa Halvorsen i sin tale til SVs landsstyremøte 27. februar.                                                                       

 

Både kunnskapsministeren og Jens Stoltenberg er imot et hijab-forbud i skolen. Stoltenberg mener skolene selv må få bestemme om de skal forby hijab eller ikke. - Det er ganske stor forskjell på noe som dekker ansiktet og noe som ikke gjør det, som er et hodeplagg. Jeg mener vi har en god løsning i dag ved at vi overlater til den enkelte skole og den enkelte kommune å vurdere om det er behov for regler eller forbud, sier han til NRK.

 

Han mener imidlertid det er en klok beslutning at skoler i Oslo har forbudt elever å gå i slike plagg.

Er det riktig å forby alle muslimske jenter å gå med hodeplagget på skolen? 17. januar 2004 ble Hijab forbudt på alle offentlige skoler i Frankrike. Dette skapte store protester blant kvinnelige muslimer i hele Europa. Det begynte demonstrasjoner utenfor den franske ambassaden i London med bannere som: ”If this is democracy, we say Non Merci” og ”Hijab, our choice”. 

Jeg synes de skal få velge selv om de vil bruke hijab eller ei. Hvis det lages en egen lov imot det tvinges de som VIL bruke det av egen fri vilje til å ta den av. Akkurat som noen muslimer føler at de må be, føler noen islamske kvinner at de må bruke hijab for å være tro mot sin religionen.

 

– Da jeg jobbet i barnevernet så jeg selv foreldre som slo sine døtre som på vei til skolen hadde tatt av seg hijaben, forteller Loveleen Rihel Brenna til Aftenposten(24.02.10). Det er ikke rett at kvinner og barn skal bli slått pga de tar av seg hodeplagget og de skal heller ikke tvinges.

 

Mange mener at hvis man er for forbudet av hijaben, så er det "enda et bevis på Vestens hat mot islam".  Jeg skjønner jo at de fleste av de som er for forbudet av hodeplagget mener at de skal ta det av på grunn av at de ikke skal bli mobbet, forskjellbehandlet og at de lettere skal bli integrert. Men det er da ikke riktig at de skal skjule hvem de er? De må jo får lov til å være seg selv, akkurat som alle andre. De kan for all del ha hijaben på hvis de vil og hvis de velger å ta den av, hvilken rolle spiller det? De endrer seg ikke på innsiden. Personligheten, altså hvem man er, forandrer seg ikke på grunn av hvordan man ser ut på utsiden?

 

Det som er merkelig med alt hijab oppstyret er at det er personer uten hijab som kommer med synspunkter og meninger. Burde ikke de menneskene det gjelder få være med i debatten? De tar ikke avgjørelser på våre vegne, så hvorfor skal vi velge om de skal bruke dette hodeplagget som tilhører deres religion?

 

Hva skal de gjøre hvis forbudet blir innført? Nekte de som kommer på skolen med hijab læring? Sette de ovenfor valget ”ta den av eller gå hjem”? Jeg tror denne debatten ender med at det blir et forbud mot hijab, men at politikerne etter hvert tar til vettet. Forhåpentligvis skjønner de at dette ikke går og at de ikke kan nekte mennesker å bruke hodeplagg knyttet til sin tro. Nå er det noen steder forbudt med caps og luer, men tillatt med hijab. Noen har satt hijab opp mot bruken av dette, men jeg mener at dette er to forskjellige ting. Bruk av lue, caps etc. i klasserommet er en motesak og har også noe med hygiene å gjøre. Bruken av hijab mener jeg er en tradisjon som tilhører religion og at man derfor ikke kan sammenligne bruken av disse plaggene.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil