Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Selvtillit

Selvtillit

Analyse av 'det å ha selvtillit'.

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Annet
Lastet opp
16.03.2001
Å sette begrepet selvtillit i perspektiv er ingen enkel sak. Årsaken er ganske enkelt at selvtilliten forandrer seg i takt med personen. En persons selvtillit blir dominert av alt fra miljøet rundt dem, til det personen tenker og gjør. Selv om alle vet hva selvtillit er, vil man aldri finne to personer med samme oppfatning av ordet. Det er dette som gjør temaet så spennende.

I begrepet selvtillit ligger det mer enn måten man oppfører seg på, det går dypere, helt inn til ens eget selvbilde. Selvbildet kan være alt fra positivt til negativt for selvtilliten. Det blir satt veldig store krav til hvordan man skal se ut og hvilke klær man skal gå med. For unge gutter og jenter blir det vanskelig å nå alle disse kravene og forventningene samfunnet setter til dem.

Omgangskretsen kan også være med på å påvirke selvtilliten. Er man f. eks med i en gjeng som blir sett opp til, vil man automatisk få bedre selvtillit, i motsetning til hvis man er med i en gjeng som ikke blir respektert. I sistnevnte situasjon vil selvtilliten avta og bli svekket.

Massemedia og kommunikasjon påvirker også. For tiden er TV og reklame mye basert på kropp og sex. Disse lettkledde, tynne menn og kvinner er med på å påvirke ungdommen. Disse menneskers jobb er å fortelle ungdommen hvordan idealkroppen skal se ut, og hvordan og hvor mye man skal kle på den. Beskjeden; ”Det er slik man skal se ut”, som sendes ut ved hjelp av TV, reklame, ukeblader, moteblader osv, er med på å bryte ned selvtilliten til en helt ”normal” person, og det kan føre til at følelser settes i sving og mye dumt kan skje.

Selvtilliten kan også øke! En positiv kommentar, en liten handling og til og med et lite smil, kan gjøre underverker med en person med dårlig selvtillit. Det kan gjøre at de føler seg mer verdsatt og tilfreds.
Venner av det motsatte kjønn kan være til stor hjelp. Det kan ofte hjelpe å ta en prat med gutt, som man stoler på, en dag man føler seg deppa og helt elendig. Hvorfor? Fordi vi, jenter, ofte har en form for tosidighet eller dobbeltmoral, som det kalles. Tillit blant jenter kan bli brutt pga. krangel, sjalusi og mistillit, mens gutter holder på hemmeligheter samme hva. Dette er hvertfall vår oppfatning, kanskje fordi vi selv er jenter.

Vi trekker derfor denne konklusjonen:
Selvtilliten og selvbildet domineres av omverdenen og er forskjellig fra person til person.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil