Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Dødens hjelpere?

Dødens hjelpere?

Artikkel om aktiv dødshjelp.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
06.04.2010


Er aktiv dødshjelp en god ting, som burde innføres i Norge? Leger er skeptiske til det, men FrP går fram og mener det er viktig og velge når en selv vil dø. Mange i Norge mener det er en god ting som burde innføres, men hvem vil være døden for alle de menneskene som vil avslutte livet sitt? Er egentlig aktiv dødshjelp en verdig slutt på livet?

 

Nå kan ikke leger hjelpe noen pasienter til og dø siden det strider mot legenes etiske regler. Men mange pasienter ønsker å ta livet av seg hvis de får f.eks. en sykdom som de aldri blir kvitt, men burde legene hjelpe de med dette? Mang leger er skeptiske til dette fordi de kaller det ”drap”, men er det egentlig det? Det kan være en behagelig død for en som ellers ville ligget på et sykehus med smerter. Norge blir mer og mer positive til aktiv dødshjelp, i 1982 var det omtrent 26 % som var positive til aktiv dødshjelp i Norge, mens 20 år senere (2002) er det litt over 70 % av Norges befolkning som er positive til dette.


 

FrP er jo som sagt positive til dette, men er det bare for å samle inn velgere de går frem med dette, de har i hvert fall fått kritikk for det før. Når man bestemmer seg for om man syns det er bra eller dårlig burde man tenke seg litt om før man sier ja eller nei. De fleste som er positive til aktiv dødshjelp er de unge, men har de tenkt skikkelig over det?

 

Og hva om en pasient ligger i koma og de pårørende skal avgjøre om pasienten skal få dødshjelp. Det kan føre til at en som ønsker å dø beholder livet mens en som ønsker å leve dør. Og hva om man er gammel og er blitt syk, da kan det hende at man føler seg som en byrde for familien og kanskje for verden? Men hvis man er gammel og har skrøpelige bein og får en kreft eller en annen sykdom så har man kanskje ikke lyst til å leve, men trenger ikke føle seg som en byrde vis man har lyst til å dø. Men det kan også hende at vis man har et ønske om og dø at man egentlig har et ønske om noe annet som f.eks. oppmerksomhet?

 

I dag blir 50 % av Norges helsebudsjett brukt på å holde pasienter i live i f.eks. 6 måneder, dette er penger som kunne blitt brukt på f.eks. forskning på medisiner. Men folk som ønsker å leve litt lengre vis det er mulig burde jo også få muligheten til dette selv om det koster litt ekstra for helse-Norge.

 

Hvis man får beskjeden fra en lege om at man skal dø og har lyst til å dø tidligere uten smerter, da setter man en lege i en vanskelig etisk situasjon for han vet at det er uetisk som lege å gjøre det og hvis det blir oppdaget får det store konsekvenser også, men på den andre siden vet han at pasienten hans kommer til og ha store smerter selv med medisiner. Dette var et tenkt tilfelle, men det er sånn som kanskje skjer i Norge i dag. Det kan hende at det er mange som har tatt selvmord på grunn av at de ikke har fått dødshjelp.

 

Konklusjon

Man kan vel trekke de konklusjoner at det kan bli lov med aktiv dødshjelp i Norge om noen år siden folk blir mer og mer positive til dette, noen mener at det allerede kommer til å være det i Norge om 3 – 5 år, dette kan stemme, men er ikke noen tall som jeg vil stå bak. Flertallet øker for hvert år som går. Men aktiv dødshjelp kan nok også få noen dårlige konsekvenser.

 

Min mening

Selv mener jeg at aktiv dødshjelp er en god ting som burde innføres i Norge. Jeg kan se de negative tingene med det, men jeg mener at det er flere positive ting med det sånn at det burde legaliseres. I Nederland har de aktiv dødshjelp og det fungerer fint der. De regner med det er litt over 300.000 i året som før hjelp til å avslutte livet sitt der, men leger i Norge regner ikke med at det blir så mye her. Hvis jeg hadde fått kreft eller en annen sykdom ville jeg foretrekke å dø ved hjelp av en lege. Ingen kan bestemme over min kropp, når jeg vil dø så kan man ikke bare si nei siden det er min avgjørelse. Hvis en ikke kan bestemme over sin egen kropp, så mener jeg at man ikke kan bestemme så mye. Men som sagt er det opp til en og hver om hva de mener om dette, og alle burde tenke på det og gjøre seg opp en mening for seg selv.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil