Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Christian Krohg

Christian Krohg

Biografi om Christian Krohg.

Karakter: 6 (9. klasse)

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
18.03.2010

Realismen er en litterær retning som prøver å beskrive virkeligheten og livet så likt som mulig. Realismen er en litterær vei som startet på 1800-tallet fordi folk var lei av at alt var fint og glansbildeaktig . I motsetning til romantikken var realismen opptatt av samtiden og vanlige menneskers liv. Ofte fremstilte bildene mennesker i arbeid, for å skaffe seg mat.

 

<bilde>

Albertine i politilegens venteværelse (1885-87).

 

Man ser Alberine utenfor politilegens værelse. I fargene tok Krohg også i bruk noen av impresjonismens virkemidler. Skyggene er delvis blå, og det er et gulskjær i det skarpe lyset. Sterke fargekontraster som blått-gult og rødt-grønt gir spenning. Alle personene er tydelig og nøyaktig malt. Man ser at han har til og med fått frem de forskjellige stoffene. Dette bildet malte Krohg fordi han hadde et stort sosialt engasjement og syntes at de offentlige prostituerte ble veldig dårlig behandlet. Etter at han skrev boken om Albertine, som også ble beslaglagt av politiet, ble offentlig prostitusjon avskaffet. Selv om det er et nydelig bilde, ser man at det er en dårlig stemning i rommet når man ser nærmere på pikenes ansikter og holdning. Man ser at Albertine er helt knust.

 

Christian Krohg ble født den 13. august 1852. Han var maler, journalist og forfatter. Da han var 9, døde moren og han bestemte seg for å følge farens fotspor. Faren ønsket dette selv om Krohg selv ville bli maler. Han studerte jus mens han i tillegg gikk på tegneskolen. Faren døde i 1873, og da Krohg hadde tatt juseksamen, dro han til Karlsruhe og startet på Die Grossherzogliche Badische Kunst-Schule. Etter et år sluttet han og dro til Berlin og studerte ved akademiet der. Krohg møtte Georg Brandes, som var viktig for Krohgs utvikling som naturalist. . Sommeren 1879 dro han til Skagen og ble snart en av de sentrale Skagenmalerene. Han arbeidet i Paris i 1881, og møtte impresjonistene der. Fra 1902 underviste han ved Académie Colarossi. Man kan se i Krohgs bilder at alle disse møtene med forskjellige kunstnere og stilarter har vært med på å påvirke den måten han selv malte på.

 

Hans offentlige debut kom i 1876 med bildet Et farvel. Inspirert av realismens ideologier valgte han nesten bare motiver fra hverdagslivet, ofte fra ikke så fine sider. Mest kjent er hans malerier av prostituerte og fiskere.

 

<bilde>

Oda Krohg. Malt i 1886 av Christian Krohg.

 

I 1888 giftet han seg med Oda Krohg som var maler. De hadde et stormende ekteskap. De fikk sønnen Per Krohg som også ble maler.

 

Krohg var professor og direktør ved Statens kunstakademi fra 1909-1925. Han var aktivt med I kunstnernes organisasjonsarbeid og han var med og etablerte Kunstnernes Hus I Oslo. Christian Krohg var en meget kjent person I bybildet og han var elsket av alle.

<bilde>

Christian Krohg.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil